آزمایش مقاومت سازه های بلند در برابر زلزله در کشور انجام شد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، دکتر مرتضی بسطامی مدیر آزمایشگاه های پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در جمع خبرنگاران در حاشیه بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون جهان گفت: امروز درصدد برآمدیم تا یکی از تست های اتصال تیر به ستون را با ارتفاع 127 متر و مساحت 152 هزار متر مربع انجام دهیم.

آزمایش مقاومت سازه های بلند در برابر زلزله در کشور انجام شد

وی اضافه کرد: این سازه را با توجه به بحث مقاومت در برابر زلزله و ریسک زلزله در تهران که ریسک بالایی برای آن متصور هستیم، با توجه به ضوابط و معیارهای فنی در آزمایشگاه قرار دادیم.

بسطامی ادامه داد: نیروی وارد شده به ستون 240 تن است که نتایج این تست به ما نشان می دهد در صورت به وقوع پیوستن زلزله بزرگ، ستون ها چگونه شکسته می شوند و این موضوع به ما یاری می نماید تا بفهمیم ضخامت ستون ها را چگونه انتخاب کنیم و در نهایت ساختمان ایمن در برابر زلزله بسازیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک برج اداری-تجاری در یکی از مناطق تهران را برای انجام این تست در نظر گرفته ایم، گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن تست امروز ویژگی های فنی بر روی ساختمان در نظر گرفته می گردد.

بسطامی اضافه کرد: سازه هایی که در برابر 170 تن مقاومت نمایند، قادر به مقاومت در برابر یک زلزله شدید در تهران هستند، از این رو آزمایش امروز بیش از حد استاندارد (170 تن) یعنی 240 تن انجام می گردد.

وی با بیان اینکه از نتایج این تست داده هایی به دست می آید که قابل کاربرد برای طراحی و ساخت ساختمان ها است، گفت: بر اساس نتایج آزمایش امروز می توان نتیجه گرفت که از چه سازه هایی برای مقاوم بودن در برابر زلزله استفاده کنیم. همچنین برج هایی که از سیستم صفحات کناری استفاده می نمایند، می توانند از نتایج این آزمایش بهره ببرند.

بسطامی در مورد این آزمایشگاه پیشرفته زلزله گفت: آزمایشگاه پیشرفته زلزله جز 12 آزمایش بزرگ مهندسی زلزله در دنیاست به طوری که در کشورهای چین و اروپا چنین آزمایشگاهی وجود ندارد.

مدیر آزمایشگاه های پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی اضافه کرد: انجام این تست در کشور صرفه جویی ارزی بالایی دارد به طوری که برای انجام آن در کشورهای آمریکایی و اروپایی ضروری است 250 هزار دلار هزینه گردد که خوشبختانه ما با کمتر از یک دهم این میزان، آن را امروز انجام می دهیم.

وی گفت: این آزمایشگاه در غرب آسیا و خاورمیانه جزو اولین آزمایشگاه هایی است که در سال گذشته توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله به بهره برداری رسیده است.

بسطامی با بیان اینکه تمام تجهیزات ساخت این تست و آزمایشگاه حاصل کوشش محققان داخلی بوده است، گفت: این آزمایشگاه متشکل از قوی ترین متخصصان پژوهشگاه زلزله است.

به گفته وی، در این آزمایشگاه دیوار عکس العمل و کف ضخیم آن بر اساس ویژگی های فنی ساخته شده که مسئول آزمایشگاه های فنی و کاربردی است.

مدیر آزمایشگاه های پیشرفته زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تأکید کرد: این آزمایشگاه بر اساس آخرین استانداردهای ژاپن، آمریکا و اروپا ساخته شده است.

بسطامی در مورد استاندارد بودن خدمات آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه بر اساس استانداردهایی آزمایش ها را انجام می دهد و نتایج هر آزمایشی به مجامع بین المللی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به انجام تست ها در آزمایشگاه پیشرفته زلزله گفت: این تست در نوع اتصال با صفحات کناری به وسیله صفحات به ستون های سازه متصل می گردد که یک اتصال خاص و جدید را فراهم می نماید و بر اساس آن آزمایش ها صورت می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7394

به "آزمایش مقاومت سازه های بلند در برابر زلزله در کشور انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش مقاومت سازه های بلند در برابر زلزله در کشور انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید