شروع عملیات بازسازی تزئینات کاروانسرای گمرک بازار کاشان

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/اصفهان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از شروع عملیات اجرایی بازسازی تزئینات کاروانسرای گمرک بازار عظیم کاشان اطلاع داد.

شروع عملیات بازسازی تزئینات کاروانسرای گمرک بازار کاشان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: کاروانسرای گمرک یا شریف خان یکی از آثار ارزشمند مجموعه تاریخی بازار شهر کاشان است که پیشینه آن از نظر معماری و تزئینات وابسته شامل گچبری، کاشیکاری، آجرکاری و نقاشی به دوره صفویه تا قاجار می رسد.

وی اضافه کرد: این کاروانسرا به صورت گودال باغچه است که با سه طبقه در زمینی به مساحت تقریبی دو هزار متر مربع در امتداد راسته اصلی بازار کاشان ساخته شده است و به میدان سنگ متصل می گردد و به شماره 3626 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، توضیح داد: ساخت کاروانسرای گمرک را به یکی از دولتمردان متمول کاشان به نام شریف خان نسبت داده اند و گویا تا اواخر دوره صفویه با عنوان سرای شریف خان شهرت داشته و پس از آن به جهت خرید و فروش فرش به عنوان کاروانسرای گمرک نام گرفته است.

وی گفت: بیشتر تزئینات و نقاشی های این بنا در راهروی متصل به راسته بازار قرار گرفته است که شامل نقوش ختایی و اسلیمی، شمسه و ترنج است که با رنگ های متنوعی همچون طلایی، اخرا، سبز زنگاری و لاجوردی اجرا شده اند. همچنین در بعضی نقاط نیز تصاویری همچون معرکه گیر و خرس به چشم می خورد.

سرمدیان اضافه کرد: مرحله اول بازسازی تزئینات نقاشی های راهروی ورودی کاروانسرای گمرک بازار عظیم کاشان شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و موزون سازی ترنج و لچکی های بخش ورودی است که توسط استاد مرتضی شبانی اجرا شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: سرای شریف خان یا گمرک در ضلع غربی میدان فیض قرار گرفته است که ورودی اصلی آن، از طریق دالان بلندی به بازار عظیم نزدیک به ضرابخانه قدیم کاشان باز می گردد.

وی گفت: کاروانسرای گمرک، از بناهای شریف ضرابی و دارای سه طبقه ساختمان است. طبقه اول شامل زیرزمین های تابستانی، حجره ها و انبارها است و طبقه دوم که یک متر از کف صحن کاروان سرا بالاتر است شامل حجره های تاجرنشین با صندوق خانه و راهرو و یک ایوان بلند سرتاسری جلو حجره ها در چهار طرف ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49179

به "شروع عملیات بازسازی تزئینات کاروانسرای گمرک بازار کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات بازسازی تزئینات کاروانسرای گمرک بازار کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید