ساعت گستاون در ونکوور با بخار کار می نماید!

به گزارش بلاگ پو، کمی آنطرف تر از اسکله ونکوور، در محله تاریخی گستاون ساعت بخاری هست که یکی از مهمترین محل های تجمع مردم در شهر به حساب می آید. این ساعت 4/5 متری در چهار سمت ساعت را نشان می دهد و هر 15 دقیقه یکبار صدای سوت مانندی از آن به گوش می رسد و مثل لوکوموتیو از بالایش دود در می آید. ساخت این ساعت بخار که از زیباترین جاذبه های ونکوور است داستان جالبی دارد که در ادامه آن را برایتان می گوییم.

ساعت گستاون در ونکوور با بخار کار می نماید!

از سفر با تور کانادا قیمت لذت ببرید.

با دیدن این ساعت آنتیک که ظاهری شبیه ساعت های قدیمی دارد و در روش کارش از تکنولوژی های قدیمی استفاه شده شاید باور نکنید که چندین دهه بیشتر از درست شدنش نمی گذرد. این ساعت در هنگام نوسازی محله گستاون توسط یک ساعت ساز معروف در سال 1977 ساخته و داستان به وجود آمدنش از ساخت یک آزادراه آغاز شده است! در دهه 1960 بیشتر شهرهای آمریکای شمالی مثل نیویورک و تورنتو آزادراه هایی داشتند که دقیقا از وسط شهر و از کنار اسکله رد می شد اما در ونکوور خبری از این آزادراه ها نبود به همین دلیل شهرداری تصمیم می گیرد که آزادراه بزرگی را درست کند که دقیقا از وسط محله های تاریخی گاستاون و چایناتاون رد می شد. اعتراض کسانی که در جهت ساخت این بزرگراه خانه داشتند باعث شد که برنامه ساختش به آینده موکول گردد و به جای آن ساختمان های محله تاریخی که کم کم در حال خراب شدن بودند مرمت شوند.

نوسازی محله گستاون آغاز شد و تا سال 1977 تقریبا به خاتمه رسیده بود اما همچنان جای یک نقطه مرکزی در شهر خالی بود، جایی که مردم در مناسبت های مختلف دورش جمع شوند و همدیگر را پیدا نمایند به همین دلیل افراد ثروتمند شهر حدود 58 هزار دلار پول جمع کردند تا ساعتی آنتیک را درست نمایند. قرار بر این شد ساعتی بخار ساخته گردد که نشانی از گذشته صنعتی این محله را داشته باشد به همین دلیل ساعت را از نوع بخار ساختند، این ساعت بخار دومین ساعت بخاری بود که تا آن موقع ساخته شده بود. اولین ساعت بخار جهان توسط مردی انگلیسی به نام جان اینشاو در سال 1859 ساخته شد تا بتواند با یاری آن مشتری ها را جذب مغازه اش کند. جان اینشاو که قبلا ماشین آلات بخار برای راه آهن و کشتی ساخته بود ساعتی درست کرد که در آن بخارهای دیگ بخار به قطرات آب تصعید می شدند و در فواصل معین زمانی بر روی قاب ساعت می ریختند. ساخت این ساعت آنقدر بلندپروازانه بود که در نهایت مغازه او در اوایل دهه 1880 به تالار موسیقی تبدیل شد.

ساعت گستاون به روشی دیگر کار می نماید و در واقع اصلا روش کارش با بخار نیست بلکه انرژی خودش را از جاذبه زمین می گیرد. این ساعت از چندین توپ تشکیل شده که می افتند و باعث حرکت عقربه های ساعت می شوند. موتور بخار کوچک دوباره توپ ها را به بالا راهنمایی می نماید این موتور بخار فقط مسئول سوت زدن و بخار بیرون دادن است. سازنده این ساعت تا به حال ساعت های بخار زیادی را برای شهرهای مختلف ساخته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10792

به "ساعت گستاون در ونکوور با بخار کار می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت گستاون در ونکوور با بخار کار می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید