بالاتر از همه قهرمان ها: پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر

به گزارش بلاگ پو، پرسپولیس در قهرمانی با برانکو هت تریک کرد تا مرد کروات گذشته از تصاحب عنوان پرافتخارترین مربی خارجی فوتبال ایران، در عنوان بهترین مربی تاریخ پرسپولیس هم با پروین شریک گردد.

بالاتر از همه قهرمان ها: پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر

پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر

سومین قهرمانی متوالی پرسپولیس، این تیم را به رکورد سپاهان رساند. حالا پرسپولیس و سپاهان هر کدام 5 قهرمانی و دو نایب قهرمانی دارند اما پرسپولیس با 2 مقام سومی، بالاتر ایستاده است. در واقع با این قهرمانی، پرسپولیس عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر را از سپاهان ربود اما چشمگیرتر از آن، رکورد برانکو است که او را به پرافتخارترین پرافتخارترین سرمربی خارجی فوتبال باشگاهی ایران تبدیل نموده است. پرسپولیس در دهه های 50 و 70 هم سه بار در کسب جام دبل نموده بود اما هرگز نتوانست در قهرمانی هت تریک کند. نه با راجرز، نه با پروین و حتی استانکو. با برانکو اما در قهرمانی هت تریک کرد تا مرد کروات گذشته از تصاحب عنوان پرافتخارترین مربی خارجی فوتبال ایران، در عنوان بهترین مربی تاریخ پرسپولیس هم با پروین شریک گردد.

باید پرسپولیس باشی تا سه قهرمانی لیگ برتر، یک نایب قهرمانی لیگ برتر (با تفاصل گل)، دو قهرمانی سوپرجام، دو بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و یک نایب قهرمانی در آسیا و همینطور حضور در نیمه نهایی جام حذفی را در طی تنها سه سال به دست بیاوری و ده ها رکورد را هم چاشنی اش کنی. پرسپولیس و برانکو اما در این چند سال استاد کارهای نشدنی و غیرممکن بوده اند و حتما سال ها بعد از این روزهایشان با عنوان دوران طلایی یاد خواهند کرد.

این البته اولین قهرمانی پرسپولیس نیست و قرمزها پیش از این یازده بار جام قهرمانی لیگ ایران را بالای سر برده بودند. یک بار در سال 1350 در جام منطقه ای، جام تخت جمشید در سال های 1352 و 1354، جام آزادگان در سال های 1374، 1375، 1378 و 1379 و همین طور در سال های 1381، 1387، 1396، 1397 و 139 در لیگ برتر.

جالب تر اینکه پرسپولیس بجز این 12 قهرمانی که سه تای آخرش را با برانکو تجربه نموده، طی 9 فصل در سطح اول فوتبال ایران در رده دوم قرار گرفته و حالا با اطمینان می توانیم بگوییم که پرافتخارترین تیم است.

سومین قهرمانی متوالی پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ، این تیم را به رکورد سپاهان و تعداد قهرمانی هایش را به عدد 5 رساند. جالب است که حالا پرسپولیس و سپاهان هر کدام دو نایب قهرمانی هم دارند اما پرسپولیس 2 سومی هم دارد که زردهای اصفهان تنها یک بار آن را تجربه نموده اند. در واقع با این قهرمانی، پرسپولیس عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر را از سپاهان ربود و این در حالی است که همه رکوردهای فصل گذشته اش را از دست داد.

پرسپولیس تنها تیم تاریخ لیگ برتر است که دو فصل (در لیگ های شانزدهم و هفدهم) همزمان بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار داشت اما این فصل بدون آنها قهرمان شد. بهترین خط حمله لیگ هجدهم را سپاهان قلعه نویی با 46 گل زده صاحب شد و استقلال هم عنوان بهترین خط دفاع را به دست آورد. آقای گلی به کی روش استنلی و لوسیانو پریرا رسید و محمد کریمی هم بهترین پاسور شد.

پرسپولیسی ها این فصل تنها یک رکورد را ثبت کردند که آن هم کمترین باخت است. تا پیش از این سابقه نداشت که تیمی کمتر از سه باخت را در طول یک فصل تجربه کند. حتی خود پرسپولیس با وجود قهرمانی در دو فصل گذشته بیشتر از سه بار شکست خورده بود اما این فصل فقط یک بار به فولاد باخت تا رکورددار گردد.

چشمگیرتر از این رکورد و قهرمانی های پرسپولیس، رکورد برانکو ایوانکوویچ است که او را به پرافتخارترین سرمربی خارجی فوتبال باشگاهی ایران تبدیل کرد. پرسپولیس در دهه های 50 و 70 هم سه بار در کسب جام دبل نموده بود اما هرگز نتوانست در قهرمانی هت تریک کند. نه با آلن راجرز، نه با علی پروین و حتی استانکو پوکله پوویچ.

نه فقط پرسپولیس، بلکه هیچ تیمی با هیچ مربی خارجی به این افتخار نرسید. حتی رایکوف که با قهرمانی سال 1349 استقلال در جام منطقه ای نخستین مربی خارجی فاتح لیگ فوتبال ایران لقب گرفت، بعد از آن تنها یک بار در سال 1353 در لیگ تخت جمشید قهرمان شد و جام هایش روی عدد 2 باقی ماند. درست مثل آلن راجرز انگلیسی که در سال های 1350 و 1352 پرسپولیس را قهرمان لیگ کرد. یا استانکو پوکه پوویچ که نامش روی جام های پرسپولیس در سال های 1374 و 1375 حک شده.

ملادن فرانچیچ (فصل 84-83 با فولاد) و زلاتکو کرانچار (فصل 91-90 با سپاهان) هم هر کدام یک بار در لیگ برتر قهرمان شده اند اما حالا برانکو ایوانکوویچ بالاتر از همه مربیان خارجی تاریخ لیگ برتر ایستاده و مهم تر اینکه در عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ پرسپولیس هم با علی پروین شریک شده است.

تا پیش از برانکو، علی پروین تنها مربی ای بود که سه بار پرسپولیس را قهرمان کرد اما حالا هر دو در صدر جدول بهترین مربیان تاریخ پرسپولیس قرار گرفته اند و البته برانکو بهترین مربی خارجی تاریخ این باشگاه هم هست. هر چند رکوردهای او فقط به پرسپولیس خلاصه نمی گردد چرا که برانکو دومین مربی تاریخ لیگ برتر است که سه قهرمانی پیاپی داشته است. با تفاوت که امیر قلعه نویی سه قهرمانی اش را با دو تیم به دست آورده و برانکو با یک تیم.

سرمربی پسپولیس امروز بهترین مربی تاریخ لیگ برتر به حساب می آید اما ما او را بهتر از این هم دیده بودیم. در واقع برانکو در فصلی که بهترینِ خودش نبود، به پرافتخارترین مربی لیگ برتر تبدیل شد چرا که تیمش با امتیازاتی کمتر از سال قبل قهرمان شد. مرد کروات در لیگ شانزدهم اولین قهرمانی اش را با 66 امتیاز جشن گرفت که حد نصاب بسیار خوبی برای لیگ برتر بود. قهرمانی سال دوم با 64 امتیاز به دست آمد اما سال جاری 3 امتیاز دیگر هم از آن کم شد و پرسپولیس 61 امتیاز گرفت.

11

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7213

به "بالاتر از همه قهرمان ها: پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر" امتیاز دهید

1 کاربر به "بالاتر از همه قهرمان ها: پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاتر از همه قهرمان ها: پرسپولیس و برانکو، پرافتخارترین های لیگ برتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید