آنالیز علمی ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن کرونا

به گزارش بلاگ پو، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت موضوع ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن های کرونا را به صورت علمی آنالیز و این ادعا را رد کرد.

آنالیز علمی ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن کرونا

به گزارش مهر، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در یک گزاره برگ موضوعی که این روز ها در بین مردم و فضا های مجازی بحث ایجاد نموده که تزریق واکسن های کووید- 19 منجر به مغناطیسی شدن بدن می گردد را آنالیز نموده است.

در این گزاره برگ آمده است با تکیه بر شواهد علمی به با توجه به آنالیز های صورت گرفته بر روی منابع علمی و معتبر، شواهدی که نشان دهند واکسن های کووید- 19 قابلیت القای خاصیت مغناطیسی در بدن انسان دارند، وجود ندارد. ایجاد القای خاصیت مغناطیسی توسط این واکسن ها با شواهد موجود در تضاد است. این نگرانی و پرسش های پیرامون آن پاسخ داده گردد.

اگر این واکسن ها قابلیت ایجاد یک میدان مغناطیسی را در بدن داشته باشند یا باید محتویات خود واکسن ها خواص مغناطیسی داشته باشند یا اینکه خاصیت مغناطیسی را در بدن القا نمایند. پس ابتدا به آنالیز ترکیبات تشکیل دهنده تعدادی از واکسن های رایج کووید- 19 می پردازیم که از منابع معتبر جهانی نظیر CDC و FDA قابل استعلام هستند.

از آنجا که این موضوع در مورد همه واکسن ها و در همه جای جهان بیان می گردد، به ترکیبات همین چهار واکسن اکتفا می گردد.

آنالیز ترکیبات واکسن ها: ترکیبات چهار نمونه از واکسن های کووید-19

واکسنترکیبات
مُدرنا

اسید ریبونوکلئیک پیغام رسان (mRNA)، لیپیدها (SM-102 پلی اتیلن گلیکول 2000 [PEG] دی مریستوئیل گلیسرول [DMGِ] کلسترول و 1،2دیستروآیل-اسن-گلیسرو-3فسفوکلین[DSPC]، ترومتامین، هیدروکلراید ترومتامین، اسید استیک، سدیم استات سه هیدرات و ساکارز

(Messenger ribonucleic acid (mRNA), lipids (SM-102, polyethylene glycol [PEG] 2000 dimyristoyl glycerol [DMG], cholesterol, and 1,2-distearoyl-sn-glycero-3- phosphocholine [DSPC]), tromethamine, tromethamine hydrochloride, acetic acid, sodium acetate trihydrate, and sucrose)

جانسون و جانسون

نگهدارنده، آدنوویروس نوترکیب نوع 26 که بیانگر پروتئین اسپایک SARS-CoV-2، مونوهیدرات اسید سیتریک، دی هیدرات سیترات تری سدیم، اتانول، 2- هیدروکسی پروپیل بتا سیکلودکسترین (HBCD) پلی سوربات 80، کلرید سدیم

(Recombinant, replication-incompetent adenovirus type 26 expressing the SARS-CoV- 2 spike protein, citric acid monohydrate, trisodium citrate dihydrate, ethanol, 2- hydroxypropyl-β-cyclodextrin (HBCD), polysorbate-80, sodium chloride).

فایزر- بیوانتک

mRNA، لیپیدها ((4- هیدروکسی بوتیل) آزاندییل) بیس (هگزان - 1، 6- دییل) بیس (2- هکسی الدکانوات) 2 پلی اتیلن گلیکول - N,N- ،2000 دی تترادسیلاستامید، 2،1 دیستروئیل-اسن-گلیسرو -3- فسفوکلین و کلسترول، (کلرید پتاسیم، فسفات پتاسیم تک پایه، کلرید سدیم، دی هیدرات فسفات سدیم دو پایه و ساکارز.

(mRNA, lipids ((4-hydroxybutyl)azanediyl)bis(hexane-6,1-diyl)bis(2-hexyldecanoate),2 [(polyethylene glycol)-2000]-N,N-ditetradecylacetamide, 1,2-Distearoyl-sn-glycero-3- phosphocholine, and cholesterol), potassium chloride, monobasic potassium phosphate, sodium chloride, dibasic sodium phosphate dihydrate, and sucrose)

آسترازنکا

نگهدارنده، وکتور آدنو ویروس نوترکیب شامپانزه با رمزگذاری پروتئین اسپایک SARS-CoV-2، واکسن، هیستیدین، هیستیدین هیدروکلراید منوهیدرات، کلرید سدیم، کلرید منیزیم هگزاهیدرات، دی سدیم ادات، ساکارز، اتانول، پلی سوربات 80، آب.

(Recombinant, replication-deficient chimpanzee adenovirus vector encoding the SARSCoV-2 Spike glycoprotein. The vaccine, histidine, histidine hydrochloride monohydrate, sodium chloride, magnesium chloride hexahydrate, disodium edetate, sucrose, ethanol absolte, polysorbate 80, water)

همان طور که در فرمولاسیون واکسن های فوق دیده می گردد، هیچ ماده ای که بتواند خواص مغناطیسی مؤثری داشته باشد وجود ندارد.

درواقع، ترکیبات این واکسن ها شامل مولکول های زیستی، نوکلئیک اسیدها، لیپیدها، قند ها و بافر هایی هستند که در بسیاری از دارو های دیگر و گاهی حتی در مواد غذایی نیز وجود دارند. واضح است که این ترکیبات به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر نیز قادر به ایجاد میدان مغناطیسی در بدن انسان نیستند و اصولاً ماهیت این ترکیبات ارتباطی با القای میدان های مغناطیسی ندارد.

البته لازم به ذکر این واقعیت است که در بدن انسان هر سلولی میدان مغناطیسی خاص خودش را دارد، اما شدت میدان مغناطیسی ایجادشده توسط کل بدن یک انسان بسیار ناچیز و در حدود 9 - 10 گاوس است. برای درک میزان کوچکی این میدان مغناطیسی باید گفت که این میزان تقریباً یک میلیاردم میدان مغناطیسی کره زمین است.

همان گونه که همه می دانیم، میدان مغناطیسی زمین به زحمت می تواند آهنربای موجود در قطب نما ها را حرکت دهد. همچنین، شدت میدان مغناطیسی آهنربا های کوچکی که بر روی یخچال ها برای نصب یادداشت های روزانه خود می چسبانیم، در حدود 10 گاوس است.

پس میدان مغناطیسی موجود در بدن انسان به هیچ وجه قابلیت جذب فلزات را ندارد. ما حتی اگر ده ها عدد از این آهنربا های یخچالی را نیز در بدن خود داشته باشیم باز نمی توانند یک قاشق فلزی یا حتی یک آهنربای دیگر را از ورای پوست و عضلات و بافت همبند جذب نمایند.

بر این اساس می توان گفت که مغناطیسی شدن بدن بر اثر تزریق واکسن موضوع درستی نیست.

آنالیز شواهد علمی ادعا

این ادعا نمی تواند صحیح باشد، چون در صورت صحت مسائل اساسی و آنی برای بدن ایجاد می نماید. اگرچه، این ادعا با اصول و واقعیت های علمی دیگری نیز در تضاد است.

همانگونه که می دانیم که سیستم عصبی انسان و نیز سیستم ضربان ساز طبیعی قلب بر اساس اختلاف پتانسیل های الکتریکی در دو سوی غشا های سلولی خود، کار می نمایند و این پتانسیل ها و اختلاف بار ها به شدت و در حد میلی ولت کنترل می شوند.

تصور کنید بدن ما در اثر تزریق یک واکسن تا حدی خاصیت مغناطیسی پیدا کند که قادر به جذب فلزات باشد. آنگاه حتما فرایند های عصبی و قلبی تحت تأثیر قرار می گرفتند و در نتیجه حیات فرد دریافت نماینده واکسن به سرعت و به شدت و با ایجاد عوارض وخیم تحت تاثیر قرار می گرفتند.

همچنین، اگر مواد فلزی و دارای خاصیت مغناطیسی به این میزان در بدن منتشر می شدند که قابلیت جذب فلز را در بدن انسان ایجاد نمایند، اندام ها و بافت های حیاتی بدن دچار سمیت شدید با مواد فلزی مذکور می شدند و فرد دریافت نماینده واکسن از نظر سلامت دچار عوارض وخیمی می گردد.

ایجاد این میزان خاصیت مغناطیسی در بدن با استمرار فعالیت های طبیعی سلول های بدن از نظر فیزیولوژیک منافات دارد.

منشاء ادعای مغناطیسی شدن بدن در اثر تزریق واکسن کووید 19

درواقع، این ادعا یا شایعه ابتدا از کاربران فضای مجازی در کشور های دیگر شروع شد و به تدریج فراگیر شد. اگرچه، پیرو پیگیری هایی که توسط تیم حقیقت یاب خبرگزاری رویترز در این زمینه انجام شد، شرکت های فراورینماینده واکسن های کووید- 19 قویاً استفاده از مواد فلزی و مغناطیسی را در واکسن های خود رد کردند.

به جز موارد محدودی که در بعضی از واکسن های کووید در حد بسیار ناچیزی از نمک های آلومینیوم استفاده شده است که در فراوری واکسن های مختلف ماده ای رایج است و ده ها سال است از آن استفاده می گردد.

درواقع، افراد حمایت نماینده از این ادعا و شایعه بر هیچ واقعیت علمی و مدارک قابل اتکایی استناد ننموده اند و به بیان ادعایی گنگ و مبهم بدون ارائه شواهد کافی اقدام نموده اند.

بیشتر نیز ادعا شد که شرکت مایکروسافت و در رأس آن بیل گیتس با همکاری دولت های جهانی قصد دارند ریزتراشه های دیجیتالی را به وسیله واکسن در بدن افراد قرار دهند تا همواره و همه جا تحت کنترل و قابل رهگیری باشند؛ اما آیا می گردد وجود ریزتراشه ها یا مواد مغناطیسی را به این سادگی در درون این واکسن ها پنهان کرد.

با وجود تجهیزات شیمی تجزیه نظیر کروماتوگرافی های پیشرفته و دستگاه های طیف سنج جرمی که امروزه تقریباً در هر شهری وجود دارند، پنهان کردن چنین مواردی غیر ممکن و غیرقابل باور است. تمامی این ادعا ها و شایعات همواره از سوی منابع رسمی و معتبر با تکیه بر واقعیت های علمی و عینی رد شده اند.

توصیه ها

پیشنهاد می گردد در زمان برخورد با این ادعا ها برای دریافت پاسخ سؤالات و نگرانی ها به منابع معتبر علمی و متخصصین حوزه سلامت اعتماد گردد و به شایعات و ادعا های بی اساس که گاهی به آن ها جلوه علمی نیز داده می گردد توجهی نکرد.

با پیشرفت های گسترده تجهیزات علمی و نیز فراگیر شدن رسانه های جمعی امکان فریب مردم و تزریق واکسن با اهداف غیردرمانی و پشت پرده وجود ندارد. افراد هر جامعه ای با افزایش آگاهی و اعتماد به متخصصین حوزه سلامت می توانند از چنین شایعاتی دور بمانند و از جان خود و عزیزانشان محافظت نمایند.

کدام سوی این قضایا را باور کنیم؟ در روبروه با اخبار این چنینی در شبکه های اجتماعی چه رویکردی داشته باشیم؟

به نظر می رسد که منابع این شایعات بخشی از سوی جنبش های ضد واکسن و بخشی نیز از سوی سایت ها و منابعی فرصت طلب برای جذب مخاطب بیشتر باشد.

در ادامه این گزاره برگ معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آمده است: کوشش می کنیم نکاتی را جهت روبروه علمی با این موضوع و موارد مشابه مطرح کنیم. چرا که ادعا های عجیب و غریب درست و نادرست در شبکه های اجتماعی نه تنها کاهش نمی یابد بلکه رو به افزایش است.

اگر با چنین مواردی روبرو شدیم، فارغ از تایید یا انکارش، باید راستا درست روبرو رو طی کنیم و نتیجه هر چه شد، بی طرفانه بپذیریم. جهت راستی آزمایی ادعا های عمومی، توصیه متدولوژیست ها طی کردن گام های سه گانه به توضیح ذیل است:

گام اول: بطور واضح و شفاف، ببینیم ادعای مطرح شده چیست و آن را روی کاغذ بنویسیم؟

گام دوم: دلایل و مستندات ارائه شده دقیقا چه چیز هایی هستند؟ مواردی که مستقیم و یا غیر مستقیم اظهار شده اند، را استخراج نموده و جهت آنالیز شفاف یادداشت برداریم.

گام سوم: اعتبار ادعا و همچنین اسناد ارائه شده را بدقت آنالیز کنیم تا ببینیم در چه سطحی بوده و تکیه گاه شان چیست؟

اجازه دهید مسئله واکسن و مغناطیس را با همین گام ها به عنوان یک مصداق آنالیز کنیم.

گام اول: در کلیپ های منتشر شده، بطور شفاف چه موضوعی ادعا شده است؟ ادعای مطرح شده در شبکه اجتماعی این است که واکسن زدن باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی در بدن فرد مذکور می گردد.

گام دوم: دقیقا برای اثبات این ادعا چه مستنداتی ارائه شده است؟ برای آنالیز مستندات و چند کلیپ با انتشار گسترده انتخاب شدند. مرد میانسالی که چندین قاشق را به ناحیه سینه اش می چسباند. خانمی که آهن ربای گرد کوچکی را به بازوی چپ اش چسباند، و مرد سالمندی که کلید و سپس قاشقی رو به بازوی چپ اش چسباند.

گام سوم: این گام مهمترین گام محسوب می گردد. اعتبار ادعا و مستندات در چه وضعیتی است؟

1) آیا سند معتبری برای واکسن زدن ارائه شد؟ یا صرفا ادعای کلامی بود؟

2) آیا افراد مذکور به منظور شفاف کردن هویت حقیقی خود به مسائلی مانند: نام خود، کشور و شهرشان، مرکزی که واکسن زده اند و نوع واکسن به صراحت اشاره کردند؟

3) آیا انسجام کافی در ادعای مطرح شده وجود داشت؟ محل ایجاد مغناطیس در یکی از افراد ناحیه سینه و دو نفر دیگر ناحیه بازو بود.

4) آیا علت چسبیدن شی مانند قاشق به سینه صرفا به دلیل مغناطیس است؟

5) آیا ادعا نمایندگان بجز بازویی که ادعا می شد واکسینه شده، بازوی مقابل رو هم به عنوان کنترل تست کردند؟

6) آیا بعد از پخش شدن این کلیپ، فردی قبل از واکسیناسیون تست منفی مغناطیس را روی بازویش نشان داد؟ تا ثابت کند بعد از واکسیناسیون مغناطیس ایجاد شده باشد؟

7) آیا یکنواختی و انسجام در اسناد وجود داشت؟ یکی ادعای تزریق آهن داشت که آهن ربا به بازویش می چسبید و یکی ادعای تزریق آهن ربا داشت که آهن به بدن می چسبید.

8) آیا چنانچه فرض کنیم ادعای مغناطیسی شدن اثبات گردد، چطور میکروچیپ بودن از این مسئله نتیجه گیری می گردد؟ آیا میکروچیپ این خاصیت را دارد؟

9) آیا تعداد کلیپ های گزارش شده در مقایسه با جمعیت چند صد میلیونی واکسینه شده، در حدی هست که اثر را به واکسن نسبت بدهیم؟

نتیجه گیری نهایی

مهمترین مداخله و اساسی ترین راه برون رفت از بحران پاندمی کووید 19 واکسیناسیون عمومی است. عدم تزریق واکسن با توجه به شایعاتی که علیه واکسن کووید 19 وجود دارد، نتیجه ای جز به مخاطره انداختن سلامت مردم و جامعه نخواهد داشت.

این ادعا یک شایعه است و باقی مانندن اجسام روی بدن در مواردی که ادعا می گردد به دلیل ایجاد خاصیت مغناطیسی توسط واکسن نیست. بر اساس شواهد علمی موجود، اصولا این واکسن ها هیچ خاصیت مغناطیسی در بدن ایجاد نمی نمایند.

آرمان رحیمی دانشجوی دکتری تخصصی رشته پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دکتر مهدی هدایتی، رئیس مرکز تحقیقات علوم سلولی و مولکولی غدد، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این گزاره برگ را تهیه نموده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50254

به "آنالیز علمی ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز علمی ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید