تاریخچه و نقشه جامع شهر بجنورد در ویکی خبرنگاران

به گزارش بلاگ پو، نقشه جامع شهر بجنورد را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر بجنورد در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, بُجنورد(پارسی میانه: بیژن گرد و پس از اسلام: بوزنجرد) مرکز استان خراسان شمالی در شمال شرق ایران و در کوهپایه های رشته کوه آلاداغ بنا شده است. این شهر ازجمله شهرهای بزرگ خراسان بوده و از این جهت، چهل و چهارمین شهر کشور به شمار می آید. بجنورد با شهرهای شیروان، اسفراین، آشخانه همسایه است. نام این شهر در لهجه شمال خراسان بُژنُرد تلفظ می گردد.

پیشینه تاریخی بجنورد

بجنورد سابقه تاریخی و مدنیت طولانی داشته و پیدایش شهر به دوره پارتیان باز میگردد در زمان اشکانیان به نام بزهان یا بیزهان می گفتند. نام قدیم بجنورد چرمگان یا چهار مغان یا چرمغان بوده که در حمله مغولان ویران شده است. شهر کنونی بجنورد در سال 1100 هجری قمری به دست تولی خان (دولیخان دوم) بنا شده است .

بجنورد در اصل بیژن یورد به معنی ساخته شده به وسیله بیژن بوده است و در تواریخ جرد ثبت شده است. بر اثر تحریف آوایی به بیجن یورت یا بیجن یورد تبدیل شده. سرانجام به شکل بجنورد تغییر کرده است یورت یا یورد به معنای چراگاه ایلات و عشایر و محل مسکن و منزل بوده و بیژن یورد یا بزن یورد به عبارتی محل و مسکن ما می باشد .

اقوام مختلف: کرد کرمانچ - ترک - ترکمن - فارس و تات، بلوچ و عرب این منطقه در نهایت صلح و صفا خونگرمی و مهمان نوازی، همراه با برخورداری از رابطه حسنه زندگی ادامه می دهند .

مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان بجنورد: گندم و جو، پنبه، برنج، دانه های روغنی، حبوبات، سیب زمینی و پیاز و انواع صیفی جات می باشد. که به دیگر نقاط میهن اسلامی صادر می گردد .

محصولات باغی مانند :

انواع انگور، کلاه داری یا رازقی، کشمشی، عسگری و ... ، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو، خشکبار، (گردو، بادام ، انجیر) علاوه بر مصرف محلی به دیگر نقاط ایران و حتی جهان صادر می گردد .

دامپروری: به صورت سنتی و نوین رواج کامل دارد، که تامین کننده عمده گوشت قرمز در سطح کشور است. پرورش طیور و ماهی نیز معمول است .

صنایع و معادن بجنورد :

معادن مختلف مانند سنگ مارن، ماسه ریخته گری، سنگ قرمز و گچ بنتونیت در منطقه بهره برداری می گردد. شهرستان بجنورد از پیشرفته ترین و بزرگترین مراکز صنعتی استان است: صنایع پتروشیمی، کارخانه کریستال ملامین و پلاستیک، آرد، آجر، سفال، قالی و قالیچه بافی، روغنکشی، سیم و کابل از اهمیت زیادی برخوردار است در آینده ای نه چندان دور با ایجاد صنایع جدید قطب صنعتی کشور خواهد شد .

سوغاتی های بجنورد

آبنبات بجنوردی (شکرپنیر) انواع گل و گیاهان داروئی - فرآورده های لبنی، جاجیم و گلیم و کیسه حمام قالی و قالیچه کردی و ترکمنی - پشتی و قالیچه های ابریشمی نفیس ترکمنی قابل صادرات و چارق و عسل و ...

انتهای پیام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 22890

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر بجنورد در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر بجنورد در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید