جاده های جا مانده از قطار توسعه

به گزارش بلاگ پو، هیوا محمدپور - سنندج- خبرنگار:بی توجهی هایی که در گذشته های دور به حمل و نقل و انواع راه در کردستان شده، در 20 سال گذشته به دلیل افزایش شیوه های حمل و نقل و موقعیت مرزی کردستان خود را نشان داده است و احداث و بازسازی راه های بیشتر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

جاده های جا مانده از قطار توسعه

در استانی که فاقد آزادراه و راه ریلی است، بیشتر کوشش ها در زمینه گسترش ساخت راه های روستایی و ایجاد بزرگراه ها بوده است.

  • راه های کردستان در حال توسعه

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی می گوید: بعد از این که احتیاج به راه آهن در کردستان احساس شد، در سال 84 مطالعات پروژه راه آهن تهران- همدان- سنندج انجام و عملیات ساخت آن در 8 قطعه در سال 85 شروع شد. طول جهت راه آهن همدان- سنندج 150 کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجرا و زیرسازی قطعه 3 آن به اتمام رسیده است و وعده هایی برای تکمیل این جهت به گوش می رسد.

فاروق قادری ادامه می دهد: جهت فعلی سنندج- مریوان، به طول تقریبی 125 کیلومتر، یکی از راه های مهم ولی صعب العبور استان است. این جهت با توجه به مبادلات اخیر مالی بین المللی در منطقه مریوان و افزایش ترافیک و افزایش تصادف، ارتقای مشخصات هندسی و کوتاه تر کردن جهت مذکور در اولویت اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان بوده است. لذا بخش های مختلفی از جهت جدید سنندج- مریوان در حال ساخت و بهسازی است که 20 کیلومتر طول جهت را کاهش می دهد.

وی می افزاید: جهتهای جاده ای مهم دیگر کردستان از جمله جاده سنندج به همدان، بزرگراه بیجار به دیواندره و جاده کامیاران به مریوان در دست احداث هستند و پروژه کامیاران- مریوان در صورت تکمیل و به بهره برداری رسیدن می تواند نقش بسزایی در کاهش زمان سفر و تصادفات و همچنین راهنمایی خط ترانزیت جهت کشور عراق به بندر امام خمینی(ره) داشته باشد.

قادری بیان می نماید: جاده های این استان در صورت توسعه می تواند بخش عمده ای از ترافیک و حمل ونقل جاده ای منطقه غرب کشور و کریدور شمال به جنوب را به سمت کشور عراق راهنمایی کند. ظرفیت پایانه مرزی باشماق در چند سال اخیر نشان داده که می تواند جوابگوی بخش عمده ای از ترانزیت کالا و همچنین انتقال فراورده های نفتی کشور باشد.

  • هزینه زیاد برای کاربران راه های کردستان

یک راننده ماشین باری می گوید: بیش از 2 دهه است که در همه جاده های کشور بار جابه جا می کنم و انواع بار از جمله تره بار و خشکبار را جابه جا نموده ام و جهتهای مختلفی را رفته ام. در این سال ها جاده های بیشتر استان ها چند خطه و به آزادراه تبدیل شده اند. خالد معیری ادامه می دهد: در استان کردستان نیز در نقاطی تغییراتی داده شده، اما در بعضی از نقاط نیز جاده همان جاده های 2 دهه قبل است و اتفاق خاصی برای آنها نیفتاده است. وی می افزاید: بخشی از جاده های کردستان پرپیچ و خم و دوطرفه است که رانندگی در آن احتمال بروز حوادث را بالا می برد و طی مسافت زمان بیشتری می خواهد و استهلاک خودروها بیشتر می گردد و در کل هزینه رفت وآمد در جاده های کردستان برای استفاده کننده بیشتر از جاهای دیگر است.

  • کردستان احتیاجمند گسترش راه های ارتباطی

کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین می گوید: کردستان با توجه به ضرورت توسعه ارتباط مرکز و سایر استان های کشور با این استان و به واسطه آن ارتباط با اقلیم کردستان عراق و همچنین با در نظر داشتن کریدورهای امتداد یافته از بنادر و مبادی جنوب کشور که از کردستان می گذرد، در موقعیتی قرار گرفته است که برای توزیع متناسب خدمات و محصولات تولیدی احتیاجمند برطرف کاستی های ارتباطی و دستیابی به شاخص های قابل قبول است. کنعان صالحی ادامه می دهد: آنالیز شبکه حمل و نقل استان کردستان با توجه به تغییرات و تحولات به وقوع پیوسته در سال های اخیر و تشدید و گسترش تبادلات و مراودات ملی و فرامرزی و همچنین توسعه درون استانی، شایسته نگرشی مبتنی بر ارزیابی های شبکه های ارتباطی درون استانی، منطقه ای، ملی و فراملی و توسعه آنهاست.

وی می افزاید: بر این اساس گسترش راه های بهره برداری شده بیش از همه جا به ترتیب در شهرستان های بیجار، سقز، سنندج و دیواندره یعنی عرصه های ورودی استان شکل گرفته است. علاوه بر آن آنالیز سهم شهرستان های استان از بزرگراه ها و راه های اصلی نمایانگر ایـن است که گسترش بزرگراه ها فقط در شهرستان های قروه، دهگلان، سنندج، سقز و بیجار و بیشترین طول راه های اصلی نیز در شهرستان های به ترتیـب بیجار، سنندج، قروه و سقز بوده است و شهرستان های بانه و مریوان فاقد این گونه راه ها هستند.

  • ظرفیت توسعه گردشگری طبیعی و تاریخی

صالحی بیان می نماید: کردستان ظرفیت توسعه گردشگری طبیعی و تاریخی را دارد و توسعه زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی یکی از ملاک ها و شاخص های مورد توجه گردشگران در جذب شدن به این استان است. این استان ازداشتن زیرساخت های مناسب و متناسب محروم است و این ضعف مانع نقش آفرینی کردستان در زمینه های متعدد ترانزیتی و مالی و... شده است. برای اثبات این مدعا می توان به این اشاره نمود که این استان فاقد حتی یک کیلومتر ریل راه آهن است.

حال آن که خطوط ریلی در دنیا هر روز در حال گسترش است و حمل و نقل ریلی یکی از ملاک های توسعه هر کشور و استان است. در نتیجه این کمبودها، در همه محورهای مواصلاتی این استان شاهد از دست رفتن جان مسافران هستیم. مثال دیگر در خصوص رویکرد نادرست به راه های کردستان، اختصاص فقط یک فرودگاه در کل استان است، آن هم از نوع درجه 3. با توجه به این که در حال حاضر اکثر سفرها و جابه جایی ها (مسافری و باری) به وسیله حمل و نقل هوایی انجام می گردد، فرودگاه سنندج فقط دارای یک پرواز به تهران است که این امر نبود توسعه پایدار در استان را نشان می دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10971

به "جاده های جا مانده از قطار توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های جا مانده از قطار توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید