جزییات خدماتِ اولین مرکز طب سنتی ویژه بیماران کرونا

به گزارش بلاگ پو، معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به جزییات فعالیت اولین مرکز طب سنتی ویژه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه هایی جهت تقویت سیستم ایمنی و تسریع درمان بیماران کرونایی ارایه کرد.

جزییات خدماتِ اولین مرکز طب سنتی ویژه بیماران کرونا

دکتر مژگان تن ساز - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به فعالیت مرکز طب سنتی ویژه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیح داد: با توجه به افزایش بار بیماری در سطح جامعه و با هدف کمک رسانی به کادر درمان، اولین مرکز طب سنتی ویژه کرونا با هدف فعالیت در حوزه پیشگیری و درمان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد و توسعه و گسترش آن در سایر دانشگاه ها و استان ها جزو برنامه هاست.

وی فعالیت مرکز طب سنتی ویژه کرونا را دو بخش حضوری و غیرحضوری اظهار داشت و گفت: حدود 200 پزشک را در حیطه طب سنتی آموزش داده ایم که در دو شیفت صبح و بعدازظهر و در هر شیفت 5 نفر با این مرکز همکاری می کنند؛ همچنین 110 مشاور در این حوزه آموزش دیده اند که در دو شیفت صبح و عصر و در هر شیفت 12 مشاور به صورت تلفنی و غیر حضوری به سوالات شهروندان در حوزه کرونا پاسخ می دهند.

وی با تاکید بر اینکه پروتکل اجرا شده در مرکز خدمات طب سنتی ویژه بیماران کرونا مصوب وزارت بهداشت و دفتر طب ایرانی است، اظهار داشت: مشاوره های غیرحضوری این مرکز تنها در حیطه طب سنتی است و در بخش حضوری نیز ابتدا ویزیت طب سنتی انجام و درمان های سنتی آغاز می شود و در صورت نیاز، افراد برای طی دوره درمان و یا بستری به بیمارستان و مراکز درمانی ارجاع داده می شوند. همچنین در این مرکز همزمان یک متخصص عفونی به مشاوره افراد پرداخته و اگر بیماران به استفاده از داروهای طب روز هم نیاز داشته باشند، تجویز صورت می گیرد.

پاسخ سوالات خود را در فضای مجازی جستجو نکنید

معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه گاها مطالب غیرعلمی و غیر مستند در حیطه طب سنتی در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: مردم باید آگاه باشند که الزاما مطالب منتشر شده در فضای مجازی صحیح، مستند و علمی نیست و نباید برای دریافت پاسخ سوالات خود به مطالب فضای مجازی مراجعه کنند؛ چراکه افراد مختلف با انگیزه های متفاوت برای فعالیت در این فضا تولید محتوا می کنند و لذا تشخیص سره از ناسره سخت بوه و گاها منجر به گمراهی افراد می شود.

دکتر تن ساز ارایه مشاره های صحیح و مستند در حیطه طب سنتی را یکی دیگر از اهداف راه اندازی مرکز طب سنتی ویژه کرونا اظهار داشت و گفت: افراد می توانند ضمن تماس تلفنی با مشاورین مرکز طب سنتی ویژه کرونا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و روش مناسبی را برای درمان و پیشگیری در پیش بگیرند. البته نمی توان ادعا کرد که طب روز و طب سنتی پاسخ همه سؤالات را داشته باشند، اما این مرکز می تواند بهترین مرجع برای دریافت پاسخ مسائل و ابهامات افراد در حیطه طب سنتی باشد.

راه اندازی مراکز طب سنتی ویژه کرونا در دانشگاه های علوم پزشکی

دکتر تن ساز با بیان اینکه بعد از راه اندازی این مرکز سایر دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور نیز برای راه اندازی مراکز مشابه ترغیب شده اند، گفت: بنابراین در آینده نزدیک شاهد راه اندازی مراکز مشابه در تعدادی از دانشگاه ها خواهیم بود که تحقق آن می تواند از سردرگمی مردم در حیطه موضوعات مرتبط با طب سنتی و کرونا بکاهد.

معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه گاهی لازم است فرد مبتلا به صورت همزمان از داروهای طب روز و سنتی استفاده کند، گفت: در برخی موارد باید برای پیشگیری از تاخیر در درمان داروهای طب روز را آغاز کرد و پس از آن توصیه های طب سنتی را با هدف تسریع درمان بکار گرفت. لذا در این مرکز سعی شده تا در صورت نیاز توصیه های طب روز و طب سنتی به صورت همزمان لحاظ شود، البته به گونه ای که داروهای مورد استفاده با یکدیگر تداخل نداشته باشند و عوارضی ایجاد نکند.

دکتر تن ساز در عین حال بر منع مصرف داروهای طب سنتی و طب روز بدون تجویز پزشک تاکید کرد.

توصیه هایی جهت تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین با اشاره به توصیه هایی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا و تسریع درمان، اظهار کرد: بهتر است افراد برای تقویت سیستم ایمنی، سبک زندگی مبتنی برطب ایرانی را رعایت کنند؛ خواب منظم و مصرف غذاهای ساده و سبک و همچنین گنجاندن انواع سوپ و آش در برنامه غذایی بسیار کمک کننده است؛ چراکه این غذاها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، زودهضم بوده و دستگاه گوارش برای هضم آن انرژی زیادی مصرف نمی کند.

وی در ادامه ورزش ملایم، دوری از استرس و عدم تردد در هوای آلوده را نیز بسیار مهم دانست و گفت: همچنین اگر فردی دچار یبوست شده می تواند با مصرف سوپ، آش و ملین هایی مانند انجیر و هویج آن را برطرف کند. بنابراین این چند توصیه کمک می کند که از بروز بیماری های همچون کووید 19 پیشگیری شده و در صورت ابتلا نیز فرد بیماری سبک تری را تجربه کند.

این متخصص طب سنتی همچنین مصرف مواد غذایی مانند حریره بادام، شیر بادام و خورش های ساده را در تقوت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و گفت: غذاهای لطیف مثل سوپ های تهیه شده از بلغور گندم، هویج، جعفری و شوید به هضم راحت تر غذا و همچنین کاهش عوارض بیماری کمک می کند، در مقابل توصیه می شود که افراد از مصرف غذاهای سنگین، فست فودها و سرخ کردنی ها پرهیز کنند؛ چراکه این نوع غذاها منجر به ایجاد اختلال در بدن و تضعیف سیستم ایمنی می شود.

دکتر تن ساز در پایان مهمترین توصیه برای مبتلایان خفیف و سرپایی کرونا را قرنطینه و استراحت در منزل اظهار داشت و گفت: اصلاح شیوه زندگی یعنی کنترل استرس، خواب منظم، تحرک کافی، مصرف مایعات و استفاده از دمنوش هایی همچون آویشن سبب می شود که افراد در صورت بیماری فرم سبک تر آن را تجربه کنند و عوارض کم تر و سیستم ایمنی قوی تری داشته باشند.

گفتنی است، مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی واقع در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تمام روزهای هفته از 8 صبح تا 8 شب، آماده ارائه خدمات به بیماران کرونایی بوده و متقاضیان می توانند برای نوبت دهی مراجعه حضوری با شماره 88209020 و برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره 45153000 تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41392

به "جزییات خدماتِ اولین مرکز طب سنتی ویژه بیماران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات خدماتِ اولین مرکز طب سنتی ویژه بیماران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید