جنگ مالی عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری خارجی

به گزارش بلاگ پو، یک رسانه غربی در گزارشی اعلام نمود که رقابت میان امارات با عربستان در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و دفاتر شرکت های بین المللی افزایش یافته است.

جنگ مالی عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری خارجی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از عربی 21، بابی گاش ستون نویس پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی از تشدید رقابت اقتصادی میان امارات و عربستان سعودی با توجه به همکاری قوی بین آنها در بسیاری از زمینه ها منتشر کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی در این گزارش گفت که امارات و عربستان طی سال های گذشته یک گام واحد در سیاست خارجی اتخاذ نموده اند.

وی اضافه نمود: روابط شخصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی که هر دو عملاً حاکمان کشورشان هستند ، به آنها اجازه داد شورای همکاری خلیج فارس را اداره و دستور کار دنیا عرب را مشخص نمایند.

محمد بن سلمان و محمد بن زاید در مورد ایران نگرانی های مشترکی دارند و آنها در مقابله با انصارالله در یمن ناتوان مانده اند. همچنین این دو کشور با یکدیگر ائتلافی را برای محاصره قطر تشکیل دادند.

این دو کشور در برقراری صلح میان اتیوپی و اریتره نقش داشتند . به صورت کلی قاره آفریقا برای عربستان و امارات از اهمیت بسزایی برخوردار است و این دو کشور منافع استراتژیک خود را در این قاره مشخص نموده اند. در بسیاری از مواقع ریاض و ابوظبی از حمایت هم پیمانان آفریقایی خود در منازعات منطقه ای سود برده اند به عنوان مثال در مورد قطع رابطه با ایران و قطر و یا مشارکت در تجاوز نظامی به یمن از کشورهای آفریقایی خواسته اند تا آنها را حمایت نمایند.

بر اساس گزارش بابی گاش اگرچه منافع مشترکی برای دو کشور وجود دارد؛ اما عواملی می تواند منجر به جدایی و رقابت میان آن ها گردد. اماراتی ها و سعودی ها به دنبال راه های متنوع سازی اقتصاد ، دور شدن از انرژی هیدروکربن ، گسترش گردشگری ، خدمات اقتصادی و لجستیکی ، صنعت پتروشیمی و فناوری هستند.

بلومبورگ در ادامه تاکید نمود که این دو کشور با توجه به عدم توانایی لازم برای رسیدن به خواسته های بلندپروازانه شان، به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستند که در این زمینه با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.

در رقابت کنونی ، امارات متحده عربی به دلیل کوشش های نخست خود از عربستان سعودی فزونی دارد. دبی و ابوظبی برای دهه ها متخصص و کارگران خارجی را جذب نموده اند و امارات متحده عربی به مرکز شرکتهای چند ملیتی تبدیل شده است. رقابت میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها در سالهای اخیر اتفاق افتاده است .

شرکت های بین المللی که مایل به مشارکت در فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده توسط دولت سعودی هستند باید تا سال 2024 دفاتر منطقه ای خود را در عربستان راه اندازی نمایند ، در غیر این صورت آنها در قراردادها و پروژه های دولتی مشارکت داده نخواهند شد.

ریاض در اقدامی با هدف تشویق شرکت های خارجی سرمایه گذاری و تجاری برای حضور دائمی در این کشور که به فراهم آوردن فرصت های شغلی برای سعودی ها یاری می نماید و دفاتر منطقه ای مرکزی آنها در امارات و دبی مستقر است، می کوشد تا قرارداد با این شرکت که دفتر مرکزی آنها در خارج از عربستان سعودی قرار گرفته است را متوقف کند.

بدین ترتیب این علامت ناخوشایندی برای شرکتهای دارای دفتر مرکزی در امارات است که آنها یا به عربستان سعودی نقل مکان می نمایند یا تریلیون دلار فرصت تجاری در بازار خلیج فارس را از دست می دهند.

عربستان برای جذب شرکت های سرمایه گذاری آغاز به اقدامات اجتماعی از جمله اجازه رانندگی به زنان در عربستان، افتتاح سینما و برگزاری کنسرت ها کرد.

محمد بن سلمان همچنین برای جذب سرمایه گذاری طرح پروژه نئوم را ارائه داد و این مکان را مکان مناسبی برای کار و زندگی معرفی کرد و حتی خبرهایی مبنی بر لغو ممنوعیت نوشیدن الکل برای گردشگران در این مکان اعلام شده است.

24 شرکت بین المللی در جریان نشست مجمع ابتکار سرمایه گذاری آینده در عربستان که اخیراً برگزار شده، گفتند که قصد دارند دفاتر منطقه ای خود را به ریاض منتقل نمایند. با این وجود، با توجه به سطح پایین زندگی در ریاض در مقایسه با دبی، تعداد کمی از شرکت ها تمایل به انتقال دفتر مرکزی خود به ریاض دارند.

بعضی از شرکت ها به دلیل وجود پتانسیل اقتصادی عربستان، موافقت کردند به ریاض منتقل شوند از جمله این شرکت ها بکتل است که اخیراً پیروز به دریافت مدیریت پروژه لاین شد که بخشی از طرح نئوم است.

اما تحلیلگران معتقدند که بعضی از این شرکتها در عربستان سعودی دفاتر دارند و ممکن است به خاطر فعالیتشان در امارات، آنها را به عنوان دیگری تغییر نام داده باشند.

امارات از سال ها پیش گام های بلندی برای تبدیل شدن به یکی از قطب های جذب سرمایه و شرکت های بین المللی برداشته است از جمله این گام ها اعطای تسهیلات خاص از جمله اعطای تابعیت به آن ها بوده است.همچنین حجم فرهنگی و اجتماعی که به سرمایه گذاران خارجی اعطا می نمایند، باعث فزونی این کشور بر عربستان شده است.

کوشش عربستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی با توجه به تصویر این کشو نزد فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری نیازمند تغییرات اساسی و گذشت زمان طولانی است درحالی که عربستان مدت خیلی کوتاهی است که اقداماتی در راستای تغییر قوانین کشورش اتخاذ نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44409

به "جنگ مالی عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ مالی عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید