خبرنگاران سروزیر اسکاتلند وعده برگزاری مجدد همه پرسی استقلال داد

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند وعده داد که همه پرسی دوباره ای را برای استقلال از بریتانیا همزمان با انتخابات سراسری سال آینده میلادی، برگزار می کند.

خبرنگاران سروزیر اسکاتلند وعده برگزاری مجدد همه پرسی استقلال داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند که اسکات های جدایی طلب را رهبری می کند، اعلام کرد که قصد دارد طرحی را برای برگزاری دوباره همه پرسی استقلال از بریتانیا در سال آینده میلادی ارایه کند.

استرجن که پیشتر برنامه برگزاری این همه پرسی را به دلیل شیوع ویروس کرونا و تلاش برای مقابله با این همه گیری به تعویق انداخته بود، گفت که تلاش دارد این همه پرسی همزمان با انتخابات سراسری سال آینده میلادی در اسکاتلند برگزار شود.

تلاش های دوباره برای برگزاری همه پرسی استقلال در حالی است که مردم اسکاتلند در سال 2014 یک بار پای صندوق های رای رفتند و با 55 درصد در مقابل 45 درصد آرا رای منفی به جدا شدن از بریتانیا دادند؛ اما رشد باثبات طرفداران استقلال در اسکاتلند، دولتمردان جدایی طلب را به فکر همه پرسی مجدد انداخته است.

استرجن گفت تا پیش از پایان دوره این مجلس، پیش نویس قانونی را که شامل شرایط، زمان و پرسش های قابل طرح برای همه پرسی استقلال باشد، به قانونگذاران اسکاتلند ارایه خواهد داد.

نارضایتی از عملکرد دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در کنترل شیوع کووید19 و عصبانیت اسکاتلندی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شدکه برای اولین بار حمایت پایدار از استقلال اسکاتلند بالاتر از 50 درصد باشد؛ مردم اسکاتلند به خروج از اتحادیه اروپا رای منفی دادند.

در صورت جدایی اسکاتلند، بریتانیا حدود یک سوم از خاک، تقریبا یک دهم از جمعیت و عنصری هسته ای از هویت خود را از دست می دهد و ششمین اقتصاد بزرگ جهان دو پاره می شود.

انتظار می رود ملی گراها در انتخابات سال آینده مجلسی اسکاتلند اکثریت را به دست آورده و توانی چانه زنی بیشتری با دولت مرکزی را داشته باشند؛ اما در نهایت این مجلس بریتانیا است که باید اجازه برگزاری همه پرسی را صادر کند و جانسون که رهبری حزب اکثریت محافظه کار را دارد، بارها گفته است که چنین درخواستی را نخواهد پذیرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33432

به "خبرنگاران سروزیر اسکاتلند وعده برگزاری مجدد همه پرسی استقلال داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سروزیر اسکاتلند وعده برگزاری مجدد همه پرسی استقلال داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید