خبرنگاران مقام پیشین آمریکا: سخنان پمپئو علیه چین غیر دیپلماتیک است

به گزارش بلاگ پو، نیویورک- خبرنگاران- رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی و مشاور وزیر خارجه پیشین آمریکا، اظهارات مایک پمپئو را در قبال چین، غیر دیپلماتیک توصیف کرد و از استاندارد دوگانه آنها در قبال مسایل حقوق بشری و سرکوب معترضان داخلی انتقاد کرد.

خبرنگاران مقام پیشین آمریکا: سخنان پمپئو علیه چین غیر دیپلماتیک است

به گزارش خبرنگاران، ریچارد هاس روز شنبه در یادداشتی که در تارنمای واشنگتن پست منتشر شد، به سخنرانی روز پنج شنبه مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ که در کتابخانه ملی ریچارد نیکسون در قبال چین اشاره کرد و گفت پمپئو سخنان پرحرارتی درباره چین ایراد کرد اما مشکل فقط این نبود که رئیس دیپلماسی کشور کاملا غیر دیپلماتیک بود. بدتر، نشان دادن نادرست تاریخ و عدم پیروزیت او در پیشنهاد مسیری منسجم یا بادوام برای مدیریت روابطی بود که بیش از هر چیز دیگری این دوره را تعریف خواهد کرد.

وی اضافه کرد: وزیر خارجه پرسید که آمریکایی ها مجبورند 50 سال تعامل کور را چه نشان دهند و گفت که پاسخ آن کم یا ناچیز بود. وی در عوض یک مرد پوشالی ساخت: سیاست آمریکا با شکست روبرو شد، زیرا چین به یک دموکراسی تبدیل نشده است در حالیکه در حقیقت، هدف از سیاست به کار گرفته شده ریچارد ام نیکسون و هنری کیسینجر استفاده از چین به عنوان وزنه ای در برابر اتحاد جماهیر شوروی و شکل دادن سیاست خارجی چین و نه ماهیت داخلی آن بود.

رئیس اندیشکده روابط خارجی آمریکا با رد این اظهارات گفت: تلاش های آنها تا حد زیادی پیروز بود. ایالات متحده با به وجود آمدن جدایی چین از اتحاد جماهیر شوروی ، اهرم هایی را به دست آورد که به سرانجام جنگ سرد کمک کرد و اینکه چگونه و چه زمانی انجام شود.

هاس با تایید اینکه چین در دریای جنوبی حضور دارد، اضافه کرد: پمپئو نتوانست متوجه شود که از زمان درگیری مرزی 1979 با ویتنام، جنگ دیگری با کشوری نداشته است. نکته مهم این است که چین از زور علیه تایوان استفاده نکرده که به عنوان یک دمکراسی پررونق ظاهر شده است.

وی با بیان اینکه پمپئو در پی متعهد کردن ایالات متحده به مسیری است که به ناکامی منجر می شود، ادامه داد: اینکه ما آینده چین را مشخص کنیم در قدرت ما نیست و به همین ترتیب قدرت کمتری برای متحول کردن آن داریم.

مشاور وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: به طور اطمینان، کشور با چالش های بزرگی روبرو است: جامعه پیری که به زودی به طرز چشمگیری کوچک خواهد شد ، یک محیط زیست آسیب دیده، یک سیستم بهداشت عمومی نامساعد، یک الگوی اقتصادی ناپایدار که به سرمایه های انبوه برای رشد متکی است و یک رهبری سنگین که خلاقیت را خفه می کند و در تصحیح اشتباهات خود مشکل دارد.

هاس در عین حال تاکید کرد پمپئو و همکارانش باید با دولتی که در چین روی کار است، مذاکره کنند، آنچه ایالات متحده می تواند و باید تلاش کند انجام دهد، شکل دادن به گزینه های چین، آوردن آن به اقداماتی با میزانی از محدودیت در داخل و خارج و کارهایی با ما در حل مسائل منطقه ای همچون کره شاقتصادی و افغانستان و مسائل جهانی همچون منع گسترش سلاح اتمی و تغییرات آب و هوایی است.

وی با ابراز تاسف از عملکرد دولت ترامپ که چشم انداز رفتارهای معتدل چین را تضعیف می کند، اظهار کرد: نخستین تصمیم سیاست خارجی دولت پس از روی کار آمدن، خروج از مشارکت ترانس-پاسفیک نوظهور بود. این گروه که حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می داد، این توانایی را داشت که چین را وادار به تغییر رفتار اقتصادی کند که وزیر از آن انتقاد می کند.

این دیپلمات سابق آمریکا اضافه کرد: درعوض، ایالات متحده بر مذاکره توافقنامه تجارت دو جانبه با چین متمرکز شد که کمی بیشتر از تعهد چین (تا به امروز محقق نشده) برای واردات بیشتر محصولات آمریکا دست یافت در حالیکه موضوعات ساختاری بزرگتری در قفسه قرار دارند.

هاس با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در تضعیف جایگاه خود در سازمان تجارت جهانی، اظهار کرد: یک سیاست موثر ایالات متحده در قبال چین همکاری با متحدان و شرکای ما و نه مخالفت با آنها خواهد بود. درعوض، تحت این دولت، ما با اتحادیه اروپا به عنوان یک دشمن اقتصادی رفتار می کنیم.

وی ادامه داد: با کره جنوبی و ژاپن بدون در نظرگرفتن اینکه چقدر برای حضور سربازان ما در قلمرو آنها هزینه می پردازند و به طور مرتب تردیدهایشان نسبت به مسئولیت پذیری ما بیشتر می شود، رزمایش های نظامی در شبه جزیره کره یا تهدید به خروج برخی از نیروهای ما از کره جنوبی را همانطور که ما در آلمان انجام می دهیم، مطرح می کنیم. این تحلیلگر مسایل سیاست خارجی آمریکا اضافه کرد: واقع بینانه نیست اگر انتظار داشته باشیم متحدان در مقابل همسایگان قدرتمند ایستادگی کنند، اگر نتوانند به ما اعتماد کنند. به همین ترتیب، ما باید با کشورهای منطقه همکاری کنیم تا یک جبهه جمعی در برابر ادعاها و اقدامات چینی ها در دریای چین جنوبی ایجاد کنیم.

هاس در ادامه انتقادهای خود از عملکرد دیپلماسی دولت ترامپ، گفت: در عوض، وزارت خارجه سه و نیم سال طول کشید تا سیاست سختگیرانه اما هنوز یکجانبه ایالات متحده را تولید کند. در همین حال، ما متحدان خود را تحت فشار قرار می دهیم که از فناوری 5G چین استفاده نکنند اما نتوانسته ایم با آنها همکاری کنیم تا بتوانیم جایگزین خود را بسازیم.

وی اظهار داشت: همچنین مسخره است دولتی که آمریکا اول را در آغوش می گیرد، کمتر تلاش می کند تا این کشور را در مقابل چین رقابتی تر کند. یک استراتژی واقعی شامل هزینه های بیشتر دولت فدرال برای تحقیقات اساسی، نوسازی زیرساخت ها و امکان یابی بااستعدادترین افراد در جهان است تا اینکه آنها را به گوشه ای برانند.

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا همچنین به موضوع حقوق بشری که پمپئو علیه برخی کشورهای مخالف آمریکا از جمله چین مطرح می کند هم پرداخت و گفت: آیا انتقاد از چین و سخت گیری ما با آنچه در قبال روسیه، ترکیه و عربستان سعودی انجام می دهیم به یک اندازه است؟ در غیر این صورت، به نظر می رسد سخنان ما چیزی بیش از یک فرصت طلبی نیست.

هاس همچنین به اعتراض های داخلی آمریکا و فرمان دولت برای سرکوب معترضان هم اشاره کرد و اضافه کرد: اگر بیش از آنچه که ما برای خارج از کشور موعظه می کنیم، صدایمان را در داخل آمریکا بلند می کردیم، قوی تر می بودیم.

وی یادآور شد: رئیس جمهوری ترامپ و کسانی که برای او کار می کنند، اعتبار خود را به شکل بی سابقه ای به عنوان مدافعان دموکراسی با توصیف های مکرر رسانه های ایالات متحده به عنوان دشمن، حملات آنها به یک دستگاه قضایی مستقل و استفاده آنها از نیروهای فدرال برای سرکوب مخالفان در شهرهای ما از دست داده اند. اینجا و جاهای دیگر، سیاست خارجی از داخل کشور آغاز می شود.

این تحلیلگر مسایل سیاسی آمریکا مبنای سیاست خارجی همیشگی آمریکا را توصیه تئودور روزولت رئیس جمهوری پیشین این کشور دانست که گفته است ملایم صحبت کنند و چوب بزرگی به همراه داشته باشید و تاکید کرد: رئیس جمهوری فعلی و دیپلمات ارشد وی(پمپئو) به شکل خطرناکی به وارونه کردن آن نزدیک هستند.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30762

به "خبرنگاران مقام پیشین آمریکا: سخنان پمپئو علیه چین غیر دیپلماتیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام پیشین آمریکا: سخنان پمپئو علیه چین غیر دیپلماتیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید