خبرنگاران نماینده مجلس: کرونا بر درآمدهای دولت تاثیرگذار بوده است

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شیوع کرونا بر درآمدهای دولت هم تاثیرگذار بوده است، گفت: باید انتظارات را مدیریت کنیم و بی دلیل وعده ندهیم.

خبرنگاران نماینده مجلس: کرونا بر درآمدهای دولت تاثیرگذار بوده است

جلال میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران گفت: در حاضر کشور و دولت درگیر مدیریت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا است و شرایط جامعه ما در مقایسه با کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا متفاوت است.

وی اضافه نمود: اقتصاد کشور و معیشت روزمره زندگی مردم به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران، که پیش از این هم به نوعی با مشکل روبرو شده بود، با شکل گیری و وقوع بحران کرونا به نوعی تحت فشار مضاعفی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: در چنین شرایطی دولت از زمان شیوع ویروس کوشش نموده با استفاده از منابع داخلی و با بهره گیری از نظر کارشناسان و تجارب دیگران شرایط را مدیریت کند که این امر را در بحث جلوگیری از شیوع کرونا در مساله قرنطینه و بعد از آن فاصله گذاری اجتماعی شاهد هستیم.

دولت با حفظ پروتکل ها به دنبال از سرگیری فعالیت های مالی در سال جهش فراوری است

میرزایی با تشریح دو رویکرد موجود در کشور درباره تداوم فرایند مقابله با کرونا اظهار کرد: یک رویکرد از سوی دولت دنبال می گردد که با حفظ ضوابط و پروتکل ها و با استفاده از تجربه دیگران دنبال این است که فعالیت های مالی به صورت هوشمندانه و با رعایت فاصله گیری اجتماعی در سال جهش فراوری از سر گرفته گردد.

وی گفت: رویکرد دیگر انتقاد از برنامه ها و جهت گیری های دولت را در این ارتباط پیگیری می نماید. البته انتقاد فی نفسه خوب است چرا که اگر دولت احساس می نماید افرادی هستند که بر عملکرد دولت نظارت نموده و معایب و ضعف ها را بیان می نمایند، دولت هم قطعاً کوششش بر این مبنا خواهد بود که هر چه جلو می رود، ایرادات را کمتر کند و از تجربه دیگران استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اما گاهی اصرار بر ادامه انتقاد نشانه این است که بحث صرفاً انتقاد سازنده نیست و مباحث دیگری مطرح می گردد. به اعتقاد من در این زمینه باید خیلی دقت گردد و نباید اجازه داد که ماجرای آبان ماه دوباره تکرار گردد.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می تواند برای مقابله مؤثر با این بحران و مدیریت مؤثر آن یاری کند، گفت: مجلس مدتی تعطیل بود و نمایندگان به این موضوع انتقاداتی داشتند و می گفتند که چرا الان مجلس تعطیل است؟ آنها انتقاداتی نیز نسبت به عملکرد هیات رییسه مطرح می کردند، و می گفتند وقتی که قوه مجریه کار می نماید، قوه قضائیه هم فعال است، دلیلی ندارد که مجلس تعطیل باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید نمود: اگر نگاه این باشد که با آغاز به کار مجلس که روز سه شنبه این رخ داد، مجلس و نمایندگان هر کدام به نوبه خود به دولت یاری نمایند این یک مساله خوبی است. اما اگر قرار باشد در شرایطی که دستگاه ها به خصوص قوه مجریه، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می نمایند، نمایندگان به سمت انتقاداتی که در شرایط عادی انجام می شده بفرایند، این موضوع راهگشا و مؤثر نیست.

وی گفت: برای اینکه مجلس از این راه و راستا فاصله بگیرد و بتواند مؤثر باشد، باید تمرکزش در این شرایط بر اقدامات دولت در ماه های اسفند و فروردین باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در دو حوزه گفت: اولین اقدام دولت در حوزه سیاست های بهداشت عمومی که شامل قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی و نیز اقدامات درمانی است. باید آنالیز گردد که اقداماتی که در این حوزه انجام شده تا چه اندازه مؤثر بوده اند.

میرزایی گفت: برای اینکه اقدامات نتیجه بخش تر باشد باید ببینیم که مجلس چگونه می تواند به دولت و دستگاه هایی که در این حوزه درگیر هستند، یاری کند.

کرونا خسارت های زیادی به فراوری، اشتغال، توزیع و خدمات وارد نموده است

وی اضافه نمود: در بُعد مالی الان شاهد این هستیم که شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن و اوایل اسفند، خسارت ها و آثار زیان باری در بخش های فراوری، اشتغال، توزیع و همین طور بخش خدمات به بار آورده است. وقتی به این بخش ها اشاره می کنیم باید این را هم گفت که این مساله روی درآمدهای دولت هم تأثیر منفی داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: الان سؤال این است که وقتی می گوییم فراوری و اشتغال آسیب دیده، توزیع و به خصوص بخش خدمات هم بیشترین آسیب را دیده، دولت چگونه می تواند به جبران بخشی از این خسارت ها بپردازد. علاوه بر این ما وقتی صحبت از پرداخت خسارت می کنیم خواه ناخواه باید بگوییم دولت از کجا و از کدام منابع می تواند بودجه ای را برای جبران این خسارت ها اختصاص دهد.

وی اضافه نمود: بعضی اقتصاددان ها اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه با توجه به این بحران در بودجه سال 99 بازنگری گردد. بعضی دیگر هم معتقدند در این شرایط بازبینی مجدد بودجه راه به جایی نمی برد چرا که قرار نیست در منابع درآمدی اتفاق خاصی بیفتد. به هر حال آن هزینه ها قطعی است و باید دنبال راه دیگری باشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: در خصوص اینکه چگونه منابعی را گرد هم بیاوریم که بتوانیم از این منابع برای پرداخت و جبران خسارت استفاده بهینه کنیم مجلس باید در این حوزه یاری نموده، نگاه واقع بینانه ای داشته باشد.

انتظارات را مدیریت کنیم و بی دلیل وعده ندهیم

میرزایی یادآور شد: باید انتظارات را مدیریت کنیم و زمانی هم که می خواهیم یاری هایی انجام دهیم، اول منابع را معین کنیم، یاری ها که انجام گرفت، بعد این مساله را رسانه ای کنیم و در این زمینه بی دلیل وعده ای داده نگردد.

وی با اشاره به چگونگی حمایت از اقشاری که از ویروس کرونا آسیب دیده اند، گفت: حمایت از این اقشار آسیب دیده موضوعی است که درخصوص آن انتظاراتی در جامعه وجود دارد و در ارتباط با نحوه حمایت از این اقشار، دیدگاه ها و نظرات متفاوتی بیان می گردد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: یک عده می گویند ابتدا حقوق دو ماه مردم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم که در خانه بمانند؛ بعضی هم می گویند که آب، برق و گاز را رایگان کنیم؛ بعضی دیگر عنوان می نمایند پول نقد به مردم بدهیم؛ بعضی نیز می گویند یک تا دو میلیون کارت اعتباری برای انجام خرید در اختیار اقشاری از جامعه قرار دهیم.

میرزایی یادآور شد: اینکه کدام یک از اقشار، کارگران، کارفرمایان و کسانی هم هستند که هیچ دستمزدی نمی گیرند. اینها را چطور باید مورد حمایت قرار داد، جامعه هدف در این گروه ها چه تعداد هستند، چه مقدار یاری می خواهند و اینکه این یاری ها در چه قالبی و در چه مقطع زمانی بایستی صورت بگیرد، نماینده ها می توانند با دولت و برنامه و بودجه و وزیران مربوطه هم فکری نموده و مشاوره بدهند.

وی اضافه نمود: نظرات نمایندگان با توجه به ارتباط مستمری که با مردم دارند و در جریان مسائل آنها هستند، می تواند در اتخاذ راهکارهای مناسب و متناسب با این مشکل، یاری نموده و تأثیرگذار باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23597

به "خبرنگاران نماینده مجلس: کرونا بر درآمدهای دولت تاثیرگذار بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نماینده مجلس: کرونا بر درآمدهای دولت تاثیرگذار بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید