خبرنگاران کروناهایی از جنس ماسک و دستکش که در کوچه های تهران رها می شوند

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- سرفه کنان، دست بر روی صورت زد و ماسکی را که چندین ساعت بر روی دهان داشت را در آورد و بعد دستکش آنها را در گوشه ای از خیابان پرت کرد و سوار ماشینش شد و رفت. این داستان ماسک ها و دستکش های رها شده در کوچه های این شهر است.

خبرنگاران کروناهایی از جنس ماسک و دستکش که در کوچه های تهران رها می شوند

ماسک، دستکش و دستمال هایی که برای حفاظت از انتقال ویروس کرونا استفاده می شده است، اکنون در معابر، کوچه و پس کوچه ها و حتی بوستان های پایتخت رها و در زیر پاها لگد مال و در جوی آب ها شناور می شوند.

احتمال انتقال ویروس کرونا به وسیله این وسایل استفاده شده بهداشتی وجود دارد چرا که عمر ویروس کرونا یا کووید -19 به گفته محققان بین المللی بین 5 دقیقه تا 9 روز بر روی سطوح بی جان است که این امر به شیوع و انتقال پذیری بیشتر این ویروس به افراد سرعت می بخشد و سلامت افراد را به خطر انداخته و آنان را آلوده می نماید.

برخورد این ماسک، دستمال و دستکش ها بر هر سطوحی از فضای آزاد مخاطره انگیز است و امکان دارد با زنده مانده در محیط سایر افرادی که با آن درتماس هستند را آلوده کند.

مقامات بهداشتی کشورمان نسبت به شیوع و انتقال این بیماری تاکید نموده اند و با راهکارهایی از مردم درخواست نموده اند تا نسبت به رعایت اصول بهداشتی اقدام نمایند این در حالی است که برخی از افراد جامعه چه از نوع سالم و چه ناقل ویروس، بعد از استفاده از این اقلام بهداشتی آنها را در خیابان ها رها می نمایند بدون این که لحظه ای به سلامت جامعه بیاندیشند.

هر چند شاید برخی از این افراد از روی ناآگاهی دست به رهاسازی این وسایل می زنند اما این کار خلاف اخلاق است و سلامت را در جامعه تهدید می نماید.

فرقی نمی نماید که فرد سالم و یا ناقل بیماری باشد کسانی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند احتیاج است تا به سلامت و بهداشت عمومی هم نوعان خویش در جامعه نیز احترام بگذارد.

رهاسازی ماسک، دستمال الکلی و دستکش ها در سطح شهر تهدید زیست محیطی است این گفته رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران است که نسبت به این اقدام هشدار داد.

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: رهاسازی این اقلام در فضای باز سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و یکی از عوامل انتشار در انتقال ویروس کرونا است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه می دهد: کارشناسان وزارت بهداشت و درمان بارها تاکید نموده اند که افراد نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند از این رو باید جلوی هر عامل و کانون انتشار دهنده این ویروس را گرفت.

وی با اشاره به اینکه حتما باید ماسک ها و دستکش ها و سایر اقلام مورد استفاده شده در پلاستیک قرارگیرد گفت: باید در پلاستیک های جداگانه ها گره نموده آنها را به داخل مخازن زباله انداخت.

اکبرپور اضافه می نماید: آنقدر انتقال این ویروس سریع و خطرناک است که اگر جدی گرفته نشود به چرخه انتقال باز می شود از این رو ما از مسئولان شهرداری تهران درخواست نموده ایم تفکیک زباله را متوقف نمایند و به سرعت پسماندهای خانگی و بیمارستانی را دفن نمایند.

وی خاطر نشان می نماید: باید مراقب افراد جامعه بود چرا که بیشترین افرادی که در معرض آسیب به ویروس کرونا در سطح شهر هستند پاکبان های زحمت کش برای انجام وظیفه و خدمتگذاری و همچنین زباله گرد ها که از این طریق امرار معاش می نمایند.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به مردم توصیه می نماید: برای سلامت خویش و سایر شهروندان به ویژه پاکبان ها خدوم شهرمان، از رهاسازی ماسک و دستکش ها در سطح شهر و جوی های آب خودداری کنید.

پیش از این نیز زنگ خطر رهاسازی دستکش و ماسک آلوده به ویروس کرونا در فضاهای عمومی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صدا در آمده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به احتمال انتقال ویروس کرونا به وسیله دستکش ها و ماسک های رها شده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان جدا کردن آن ها از بدن تاکید نموده بود.

دکتر مجید مرجانی در این باره گفته است: افرادی که علائم شبیه سرماخوردگی دارند، بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده نمایند، البته استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان های عمومی برای تمام افراد ضروری است.

وی که متخصص بیماری های عفونی است، تاکید نموده است: از طرفی ممکن است ویروس ها روی سطوح این وسایل بنشینند و تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند؛ در نتیجه ماسک ها و دستکش ها، خود می توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به گونه ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن ها رخ ندهد.

وی ادامه داده است: پوشش خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آن ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید. سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیاندازید.

همچنین عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا یکی از راه های گسترش کرونا را رها کردن ماسک و دستکش در معابر می داند.

مسعود مردانی در این باره گفته است: با توجه به اینکه مردم از دستکش و ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده می نمایند، نباید آنها را پس از مصرف در معابر و خیابانها رها نمایند، زیرا این زباله ها قدرت آلوده نماینده بالایی دارند.

وی بر انداختن ماسک و دستکش های استفاده شده در نایلکس ها و گره زدن آنها تاکید دارد تا از این طریق بتوان جلوی شیوع این ویروس را در سطح شهر گرفت.

امروز با شیوع این ویروس در کشورمان، متخصصان بیماری های عفونی و کارشناسان بهداشت و درمان بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و شست و شوی دست ها با آب و صابون پرداخته اند اگر هر کسی به سهم خود در این زمینه قدم بردارد شهری عاری از هر گونه ویروسی را خواهیم داشت.

سهل انگاری در رهاسازی ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی در خیابان های شهر اگر کسی را به این ویروس مبتلا کند، دردناک خواهد بود.

طبق آخرین آمار، مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به دو هزار و 922 نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به 92 نفر رسیده است. 552 نفر در مجموع بهبود یافته اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21427

به "خبرنگاران کروناهایی از جنس ماسک و دستکش که در کوچه های تهران رها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کروناهایی از جنس ماسک و دستکش که در کوچه های تهران رها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید