خبرنگاران کرونا و رونق بازار خرید و فروش آنلاین آثار باستانی

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- نتایج یک گزارش جدید نشان می دهد در بحبوحه بحران کرونا، خرید و فروش عتیقه جات و آثار باستانی قاچاق در فضای آنلاین رونق گرفته است.

خبرنگاران کرونا و رونق بازار خرید و فروش آنلاین آثار باستانی

به گزارش روزنامه هنر، آنالیز های پروژه تحقیقاتی (ATHAR) از افزایش فعالیت گروه های فیس بوکی فعال در زمینه خرید و فروش عتیقه جات و آثار باستانی قاچاق از خاورمیانه و شمال آفریقا در ماه های اخیر و همزمان با اعمال قوانین قرنطینه خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا، حکایت دارد.

به نقل از کیتی پُل (Katie Paul) از مدیران پروژه ATHAR که روی خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی در پلتفرم های دیجیتال تحقیق می نماید، در این دوره تعداد عکس هایی که از صحنه سرقت آثار باستانی در گروه های فیس بوکی منتشر می شوند، افزایش پیدا نموده است. قاچاقچیان از این راه برای اثبات جعلی نبودن آثاری که به فروش گذاشته می شوند، به مشتریان استفاده می نمایند. علاوه بر این، در این گروه ها عکس هایی نیز از محل حفاری به اشتراک گذاشته می گردد تا درباره غنای این منطقه از لحاظ وجود آثار باستانی از دیگر اعضای گروه اطلاعات جمع آوری گردد.

پُل افزایش اخیر در فعالیت اینترنتی قاچاقچیان آثار باستانی را نتیجه وجود چند عامل می داند: فصل بهار اوضاع آب و هوایی مناسبی را برای اکتشافات غیرقانونی فراهم می نماید، دسترسی دنیای به اینترنت افزایش پیدا نموده است و همچنین اماکن باستانی و موزه ها در دوران بحران آسیب پذیرتر هستند و سارقان به خوبی از این حقیقت آگاهند. به گفته وی، فروش آثار باستانی قاچاق همچنین منبع درآمد لازم را برای افرادی که به دلیل همه گیری کرونا شغل خود را از دست داده اند، از جمله افرادی که کسب و کارشان به صنعت گردشگری وابسته است، منبع درآمد لازم را فراهم می نماید. ترکیبی از این عوامل در کنار دسترسی آسان به قاچاقچیان و کارشناسان آثار باستانی در فیس بوک، فضایی عالی برای انجام فعالیتی را فراهم می نماید که تهدیدی برای میراث فرهنگی است.

بحران های پیشین چون بهار عربی نشان داد که میراث فرهنگی دنیا به طور خاص در طول دوره های بی ثباتی آسیب پذیر هستند. اما تنها ناآرامی و هرج و مرج سیاسی نیست که آثار باستانی را به خطر می اندازد. دبورا لر (Deborah Lehr) بنیانگذار ائتلاف آثار باستانی (Antiquities Coalition) معتقد است که به درازا کشیدن قوانین منع تردد و قرنطینه خانگی و مسائل مالی متعاقب آن، افزایش نرخ فعالیت های غیرقانونی به ویژه سرقت های سازمان یافته را به همراه خواهد داشت.

قاچاق عتیقه جات در فیس بوک

تیم ATHAR بیش از 120 گروه فیس بوکی را رصد می نماید که هر کدام چیزی بین صد تا سی صد هزار دنبال نماینده دارند. به گفته پُل، بزرگترین این گروه ها که 300 هزار دنبال نماینده دارد، روزانه حدود 175 پست منتشر می نماید که هدف بیشتر این پست ها جمع آوری اطلاعات جمعی درباره بهترین محل برای حفاری و اکتشاف است.

بنابر این گزارش، سرامیک ها و سکه ها رایج ترین آثار باستانی هستند که در این گروه ها خرید و فروش می شوند.

فیس بوک ماه مه سال گذشته در پی انتشار گزارشی از سوی بی بی سی، 49 گروه مرتبط با خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی را از پلتفرم خود حذف کرد. سخنگوی وقت فیس بوک آن موقع در تبادل نظر با نیویورک تایمز از معرفی ابزارهایی متکی بر خوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بینایی کامپیوتر برای شناسایی و حذف مضامینی که از استانداردهای انجمن این پلتفرم تخطی نمایند، اطلاع داد. تدابیری که گویا چندان موثر واقع نشده اند.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25593

به "خبرنگاران کرونا و رونق بازار خرید و فروش آنلاین آثار باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و رونق بازار خرید و فروش آنلاین آثار باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید