در مقابل کرونا چه سلاح هایی داریم؟

به گزارش بلاگ پو، سیناپرس/ با توجه به مسائل ناشی از بیماری کووید 19 و نبود دارو، روش درمانی خاص و واکسنی برای پیشگیری از آن، طی سه ماه گذشته داروها و روش های درمانی متفاوتی در کشورهای مختلف مورداستفاده نهاده شد که بعضی از آن ها تا حدودی نتیجه بخش بوده است.

در مقابل کرونا چه سلاح هایی داریم؟

هفتم آوریل سال 1948 میلادی سازمان بهداشت جهانی تأسیس شده و در تقویم جهانی این روز که برابر با 19 فروردین است، به عنوان روز بهداشت جهانی شناخته می گردد. در حال حاضر مهم ترین دغدغه سازمان بهداشت جهانی و مهم ترین تهدید بهداشتی که کل بشریت با آن روبه رو شده، ویروس کرونای جدید و بیماری ناشی از آن یعنی کووید 19 است. به همین دلیل در گزارشی ویژه به آنالیز این موضوع می پردازیم.

گسترش و همه گیری ویروس کرونا کماکان در سراسر جهان ادامه داشته و روزانه بر مبتلایان و جان باختگان بیماری کووید 19 افزوده می گردد. محققان، دانشمندان و پزشکان با فرماندهی سازمان بهداشت جهانی در کوشش برای به دست آوردن راهی برای درمان و یا جلوگیری از ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر پژوهش های مختلفی که در این زمینه در بسیاری از نقاط جهان صورت گرفته، راه کارها و استفاده از داروهای موجود نیز برای کاهش شدت بیماری یا درمان آن به کار گرفته می گردد.

داروهای ضد انگلی، آیورمکتین (Ivermectin) قادر است ظرف 48 ساعت مانع از رشد و نمو ویروس جدید کرونا در کشت سلولی در آزمایشگاه گردد. این یافته های جدید امید تازه ای برای مبارزه با ویروس جدید کرونا در محققان و پزشکان ایجاد نموده است.

در حال حاضر به جهت نبود روش خاص درمانی و داروی ویژه ای برای درمان بیماری کووید 19، در کشورهای مختلف از داروهای متفاوتی برای درمان و مقابله با این بیماری استفاده می گردد. این عمل تا زمانی که داروی مناسب برای درمان و واکسن مؤثری برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری به دست آید مورداستفاده قرار می گیرد.

همان گونه که گفته ایم، در حال حاضر پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 از داروهای موجود در بازار استفاده می نمایند. در اینجا نگاهی به بعضی از این داروها و روش های درمانی می اندازیم:

داروهای ضد انگلی

در جدیدترین پیشرفت، پژوهشگران استرالیایی در تحقیقات خود دریافتند که داروهای ضد انگلی، آیورمکتین (Ivermectin) که برای درمان عفونت های انگلی مورداستفاده قرار می گیرد، ظرف 48 ساعت مانع از رشد و نمو ویروس جدید کرونا در کشت سلولی در آزمایشگاه می گردد. درواقع این دارو طی 48 ساعت رشد ویروس کرونای جدید را در سلول متوقف می نماید.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که حتی یک دوز از این دارو نیز اساساً می تواند تمام اسید ریبونوکلئیک یا آر اِن اِی ویروس را تا 48 ساعت از بین ببرد. این پژوهشگران در کوشش هستند تا در مرحله بعدی تحقیقات خود آنالیز نمایند که آیا دوز مجاز برای استفاده انسان برای مقابله با بیماری کووید 19 مؤثر است یا خیر.

در حال حاضر داروی ضد انگلی ایورمکتین در شرایط آزمایشگاهی در برابر طیف گسترده ای از ویروس ها از جمله ایدز، دنگو، آنفلوانزا و ویروس زیکا مؤثر است. این یافته های جدید امید تازه ای برای مبارزه با ویروس جدید کرونا در محققان و پزشکان ایجاد نموده است. خلاصه این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات ضدویروس (Antiviral Research) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

لازم به شرح است که این دارو هنوز روی انسان امتحان نشده است و محققان برای اینکه بتوانند دوز مناسب برای انسان را به دست آورند باید به تحقیقات و آزمایش های خود ادامه دهند. علاوه بر این، چند داروی بالقوه در حال حاضر تحت آزمایش های بالینی قرار دارند و اگر نتایج آن ها مناسب و قابل قبول باشد، می توانند در دستور کار انبوه سازی قرار گیرند و به بازار بهداشت و درمان وارد شوند. البته این مسئله کمی زمان بر است.

داروی آنفولانزا

محققان ژاپنی از نوعی داروی درمانی آنفولانزا جهت درمان بیماری کووید 19 استفاده می نمایند. داروی آویگان (Avigan) به عنوان داروی درمانی آنفولانزا در این کشور مورداستفاده قرار می گیرد اما به نظر می رسد که دارای پتانسیل درمانی برای درمان سایر بیماری ها ازجمله ابولا و یک بیماری ناشی از گزش کنه به نام tick-borne نیز است. البته تأکید شده است که به دلیل اثر سوء این دارو بر جنین، استفاده آن در زنان باردار توصیه نمی گردد.

اومیفنوویر (Umifenovir) که با نام آربیدول هم شناخته می گردد، یک داروی ضدویروس است که در روسیه و چین برای درمان آنفلوانزا به کار می رود و توسط شرکت دارویی فارم استاندارد ساخته می گردد. این دارو تحت آزمایش های بالینی روی افراد مبتلابه بیماری کرونای جدید بوده و اثر آن امیدبخش گزارش شده است.

داروهای ضد مالاریا

کلروکین (chloroquine) و هیدروکسی کلروکین (hydroxychloroquine) که داروهای ضد مالاریا هستند برای درمان عفونت بیماری کووید 19 آزمایش شده و مورداستفاده قرار می گیرند. استفاده از این داروها در بعضی از کشورها از جمله چین، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در حال اجرا است. بااین حال، هنوز هیچ مدرک محکمی برای اثبات اثربخشی این داروها وجود ندارد البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروی هیدروکسی کلروکین را برای استفاده درمانی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا تأیید نموده است.

داروهای ضد ایدز

پزشکان بسیاری از کشورها همچنین از دو داروی ضد ایدز همچون لوپیناویر (lopinavir) و ریتونوویر (ritonavir) برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 استفاده می نمایند. سازمان کنترل استاندارد داروی هند استفاده از این داروها را برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های این کشور تصویب نموده است البته هنوز اثربخشی این روش درمانی نیز تعیین نیست.

داروی ضدویروسی رمدسیویر (Remdesivir)

در ایالات متحده آمریکا، یک شرکت زیست فناوری در حال اجرا آزمایش بالینی داروی ضدویروسی رمدسیویر در بیماران مبتلا به کووید 19 است. داروی رمدسیویر، دارویی برای درمان ابولا است. پیش ازاین محققان این دارو را برای یک بیماری مبتلا به بیماری کووید 19 مورداستفاده قرار داده اند.

واکسن سل

تحقیقات در خصوص اثربخشی واکسن سل در درمان و مقابله با بیماری کووید 19 ادامه دارد. محققان استرالیایی و اروپایی در حال اجرا آزمایش هایی هستند تا ببینند آیا واکسن باسیل کالمت-گورین یا همان واکسن ب ث ژ یا سل می تواند سیستم ایمنی بدن را برای کاهش علائم تنفسی در افراد مبتلا به کووید 19 تقویت کند. در حال حاضر آزمایش های بالینی این واکسن برای دو گروه پرخطر، کارکنان مراقبت های بهداشتی و سالمندان متمرکز است.

این واکسن حاوی مقادیر ضعیف شده از باکتری های سل است. این امر بدن را به ایجاد آنتی بادی برای حمله به باکتری های سل تحریک می نماید بنابراین از این نظر منحصربه فرد بوده که ممکن است سیستم ایمنی را نیز در برابر بیماری های دیگر همچون کووید 19 تقویت کند.

دستگاه آزمایشگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی

یک ابزار جدید آزمایشگاهی که مبتنی بر هوش مصنوعی است به پزشکان یاری می نماید تا پیش بینی نمایند، بیماران جدید مبتلا به بیماری کووید 19، آیا دچار شدت عفونت ریوی خواهند شد یا خیر؟ این دستگاه مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشینی کار می نماید. استفاده از این ابزار می تواند به پزشکان یاری کند تا بیمارانی که احتمال شدت بیماری در آن ها بالاست، شناسایی شده و پیش ازاین که بیماری در بدن این افراد گسترش پیدا کند، از وخامت بیماری آن ها جلوگیری گردد. درواقع پزشکان با یاری این ابزار می توانند جان تعداد بیشتری از بیماران را نجات دهند و به طورکلی توسط این دستگاه، سیستم های مراقبت بهداشت جهانی در سراسر جهان سهولت پیدا می نماید.

در حال حاضر گروهی از داروهای بالقوه برای درمان بیماری کووید 19 نیز تحت آزمایش های بالینی قرار دارند تا به طور عمده ساخته شوند که در اینجا اشاره ای به آن ها می کنیم:

واکسنی مبتنی بر تنباکو

یک شرکت سیگارسازی بریتانیایی، آزمایش های پیش بالینی یک واکسن مبتنی بر گیاه تنباکو که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 در نظر گرفته شده را شروع نموده است. اگر آزمایش های این واکسن به خوبی پیش برود، این شرکت میخواهد فراوری خود را در مقیاس گسترده در دو ماه آینده شروع کند و اعلام نموده است که هدف از این کار، منفعت اقتصادی آن نخواهد بود.

واکسن MRNA-1273

واکسن MRNA-1273 توسط شرکت بیوتکنولوژی مودرنا (Moderna) با همکاری مؤسسه ملی سلامت (NIH) از شاخه های وزارت بهداشت آمریکا تهیه شده است. به گفته محققان، این واکسن باعث تحریک سیستم ایمنی بدن در ساخت آنتی بادی هایی می گردد که می توانند جلوی ویروس جدید کرونا را گرفته و از پیشرفت بیماری کووید 19 جلوگیری نمایند. اولین آزمایش های انسانی این واکسن در ماه گذشته در ایالات متحده آمریکا شروع شد. تعدادی از افراد عظیم سال سالم از انستیتوی تحقیقات سلامت امپراتور ماندگار واشنگتن (Kaiser Permanente Washington Health Research Institute) در سیاتل این واکسن را دریافت کردند.

واکسن های RNA با قرار دادن بدن در کد ژنتیکی (mRNA) برای آنتی ژن های خاص به جای استفاده از پروتئین ها کار می نمایند. در سلول های بدن ما از mRNA برای ساختن پروتئین استفاده می گردد که با این عمل، پاسخ سیستم ایمنی بدن ما را دقیقاً مانند عملکرد واکسن معمولی، تحریک می نماید. این واکسن های RNA مزایای زیادی نسبت به واکسن های معمولی دارند که می توان گفت آن ها بسیار سریع تر، ایمن تر و ارزان تر فراوری می شوند.

واکسن خوراکی ویروس کرونا

موسسه تحقیقات میگال گالیل (Migal Galilee) نیز یک واکسن خوراکی برای مقابله با ویروس کرونا ارائه داده است. تیم تحقیقاتی این موسسه ادعا کردند که این واکسن خوراکی جدید می تواند بیماری کووید 19 را به سرماخوردگی بسیار ملایم تبدیل کند. انجام آزمایش بالینی این واکسن در دستور کار واقع شده است.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23696

به "در مقابل کرونا چه سلاح هایی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مقابل کرونا چه سلاح هایی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید