دیدار الهام علی اف با ولادیمیر پوتین در سوچی

به گزارش بلاگ پو، الهام علی اف که برای شرکت در نشست سالانه باشگاه سیاسی والدای به روسیه رفته بود، در سوچی با رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین دیدار داشت.

دیدار الهام علی اف با ولادیمیر پوتین در سوچی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، شانزدهمین اجلاس سالانه باشگاه مباحثه بین المللی والدای از 30 سپتامبر تا 3 اکتبر 2019 (8-11 مهر) با حضور 143 کارشناس از 37 کشور از انگلیس تا کره جنوبی در سوچی روسیه برگزار گشت. موضوع نشست سال جاری طلوع شرق و ساختار سیاسی جهان بود. این انجمن اوج برنامه کاری سالانه این باشگاه بود که شامل یکسری جلسات بازدید، فرمت های مباحثه مدرن و رویدادهای اختصاصی در جهت شرقی بود. در راس امور سؤالاتی درباره تأثیر شرق بر نظم جهانی، چگونگی تغییر جهان، نقش رو به رشد آسیا در آن و جهان بینی و ساختار متفاوتی که به معرض نمایش گذاشته شده است، قرار داشت.

در ذیل به خلاصه دیدار روسای جمهور دو کشور روسیه و آذربایجان که در حاشیه این نشست سالانه با یکدیدگر دیدار و گفتگو داشتند، می پردازیم.

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با الهام علی اف گفت: در ابتدای دیدارمان می خواهم بگویم که از دیدن شما بسیار خوشحالم. ما مدت زیادی بود که ملاقات نداشتیم. وی گفت: با وجود توقف دیدارها و تماس های شخصی ما، روابط بین کشورهای ما همچنان در حال پیشرفت بوده است.

رئیس دولت روسیه گفت که روابط تجاری و مالی دو کشور در حال تقویت بوده، به طوری که سال گذشته گردش مالی تجاری ما 2.5 میلیارد دلار بود. وی گفت: ما چشم اندازهای خوبی در این زمینه داریم، منظور برنامه هایی است که ایده آن تا حد زیادی از جانب رئیس جمهور آذربایجان مطرح شده است. رئیس جمهور گفت، روسیه نیز به نوبه خود، تمام تلاش خود را انجام می دهد تا از اجرای این پروژه های بزرگ اطمینان حاصل کند. وی گفت که کمیسیون بین دولتی کاملاً به خوبی فعالیت می کند.

پوتین گفت: نیاز به تبادل اطلاعات در مورد چگونگی روابط ما در مناطق دیگر نیز وجود دارد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با تشکر از وی، گفت: برای او افتخار بزرگی بود که در باشگاه والدای شرکت کند، که مهمترین سکوی بین المللی برای بحث در مورد مسائل روز نظم نوین جهانی است.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین به پویایی مثبت در حوزه تجارت و مالی اشاره کرد. وی گفت که گردش مالی هم در سال گذشته و هم سال جاری در حال رشد بوده است. الهام علی اف گفت: طبق اطلاعات ما، تا ماه آگوست بیش از 20٪ رشد داشته است. وی گفت: اجرای نقشه راه هایی که ما با شما تصویب کرده ایم در نهایت منجر به تعامل نزدیک، ادغام و همکاری در همه زمینه ها خواهد شد.

الهام علی اف تأکید کرد: برای آذربایجان، روسیه یک شریک مهم، دوست و یک همسایه خوب است. وی اطمینان داد: ما برای این رابطه ارزش بسکمک قائل هستیم.

رئیس جمهور آذربایجان ابراز اطمینان کرد: بحث امروز سهم بسزایی در توسعه بیشتر روابط ما خواهد داشت.

رئیس جمهور آذربایجان در جلسه علنی شانزدهمین نشست سالانه باشگاه بحث و گفتگوی بین المللی والدای در سوچی گفت روابط بین روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

الهام علی اف گفت که جمهوری آذربایجان با کمال میل فعالیت های باشگاه والدی را دنبال می کند، که به یکی از مهمترین مکان های بین المللی تبدیل شده است که در آن موضوعات روز جهانی مدرن مورد بحث قرار گرفته و توصیه هایی برای تعمیق همکاری ارائه می شود. همچنین، رئیس جمهور آذربایجان با ارزیابی اوضاع بین المللی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود ارائه داد، ابراز همبستگی کرد.

وی گفت: من با علاقه زیادی به سخنان ولادیمیر ولادیمیرویچ گوش کردم. من در همه موارد با او موافقم. تنها چیزی که وی در صحبت های خود به آن اشاره نکرد، صحبت از وضعیتی است که در اواخر هزاره در روسیه شکل گرفت، عامل اصلی آن که روسیه با افتخار از دشوارترین این امتحانات پیروز بیرون آمد، ولادیمیر پوتین است. این یک واقعیت است و همه باید آن را بدانند. به لطف شجاعت، عزم، خرد، وطن پرستی او بود که روسیه از سخت ترین امتحانات پیروز بیرون آمد و امروز یک قدرت جهانی پیشرو است.

الهام علی اف با بیان این مطلب که بانک های روسی در صنعتی سازی به این جمهوری کمک کرده، و اعتبار آنها برای پروژه هایی در بخش واقعی اقتصاد آذربایجان نزدیک به یک میلیارد دلار می باشد، گفت: روند مثبتی در توسعه تجارت و روابط مالی وجود دارد. ما هر ساله گردش مالی خود را افزایش داده ایم، سال گذشته ما رشد 20٪ داشته ایم. سال جاری حتی بیشتر نیز خواهد بود. شناسایی مناطق اولویت همکاری در چهارچوب 5 نقشه راه ما واقع شده است، که بدون شک منجر به افزایش بیشتر روابط تجاری خواهد شد. حدود 700 شرکت با سرمایه روسیه در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند. سرمایه گذاری های آذربایجان نیز در روسیه بالغ بر 1.2 میلیارد دلار بوده، و سرمایه گذاری روسیه در جمهوری آذربایجان به 4.6 میلیارد دلار می رسد.

وی ادامه داد: همکاری های نظامی و فنی دو کشور به طور جدی در حال توسعه است. امروز توافق کردیم که به کار خود در این جهت ادامه دهیم، با وجود این که تنها قراردادهای منعقد شده بین ما در زمینه خرید تجهیزات روسی 5 میلیارد دلار است، که 3 میلیارد دلار از آن قبلاً محقق شده است. ما قصد داریم تا کار خود را در این راستا ادامه دهیم.

وی گفت: یکی از زمینه های مهم همکاری ما در بخش حمل و نقل است. در سال 2018 ، در کوریدور شمال - جنوب ترافیک حمل و نقل کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 برابر بیشتر بوده است. حجم آن هنوز هم زیاد نیست، اما پویایی چشمگیری دارد. من همچنین می خواهم به کوریدور راه اندازی شده شمال غربی اشاره کنم، که محموله ها از روسیه از طریق قلمرو آذربایجان نه تنها به جنوب، بلکه در جهت غرب نیز ارسال می شود، عمدتاً به این دلیل است که ما در مورد سیاست های تعرفه ای توافق کرده ایم و به همین دلیل اخیراً سرمایه گذاری های کلانی در بخش زیرساخت های حمل و نقلی مدرن جمهوری آذربایجان اجرا شده است .

به گفته وی: تنها یک شاخص از روابط ما به وضوح نشان دهنده روح و ماهیت روابط نه تنها بین کشورها بلکه بین مردم ماست: سال گذشته 880 هزار روس از جمهوری آذربایجان بازدید کردند. سال جاری تعداد آنها بیشتر نیز بوده است. و همه می دانیم که گردشگران برای دیدن مناظر و امتحان کردن غذاهای ملی به جایی می روند که در آنجا احساس امنیت و راحتی داشته و آنجا را مثل خانه خود احساس کنند. من فکر می کنم این موردی است که موجب رشد سریع گردشگری می شود.

وی در ادامه گفت: من می خواهم به دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه آموزش اشاره داشته باشم. یک شعبه از دانشگاه دولتی مسکو و یک شعبه از دانشگاه علوم پزشکی مسکو سالهاست در آذربایجان فعالیت می کنند. تمام دانشگاه های دولتی در جمهوری آذربایجان دارای شعبی به زبان روسی هستند. در کل 25 هزار دانشجو در کشور ما به زبان روسی تحصیل می کنند، 130 هزار دانش آموز نیز در 338 مدرسه با آموزش روسی به زبان روسی تحصیل می کنند.

علاوه بر این، الهام علی اف گفت که 26 سال است که مردم آذربایجان در شرایط ثبات و توسعه زندگی می کنند. وی گفت: با وجود اشغال، فاجعه انسانی اوایل دهه 1990 ، هنگامی که یک هشتم جمعیت کشور ما پناهنده بودند، آذربایجان در پیشرفت و توسعه راستای طولانی طی کرده است. به استثنای سال های اول استقلال، که رژیم دست نشانده، ضد مردمی و فاسد جبهه خلق در کشور حاکم بود، 26 سال است که آذربایجان در یک شرایط پایدار و با ثبات زندگی می کند. که این امر پیش از هر چیزی متعلق به رئیس جمهور حیدر علی اف است که پیروز به جلوگیری از جنگ داخلی، توقف اشغال، غلبه بر هرج و مرج و ویرانی شد و جمهوری آذربایجان را در راستا توسعه قرار داد. به این ترتیب، مدت 26 سال است که مردم آذربایجان در شرایط ثبات و توسعه زندگی می کنند .

وی گفت: موقعیت بین المللی کشور ما در حال تقویت است. یکی از شاخص های آن انتخاب کشور ما چند سال قبل به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل است که 155 کشور به آن رای دادند. کار آسانی نبود، سه روز و 16 دور به طول انجامید، اما در نهایت حق پیروز شد. من همچنین می خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که فدراسیون روسیه و همه 154 کشور دیگر در این امر پشتیبانی زیادی از ما کردند. ما خوشحالیم که باکو چندین بار به عنوان محل برگزاری جلسات فرماندهی عالی نظامی روسیه و ناتو انتخاب شده است، از این رو ما این امر را به عنوان ابراز اطمینان از جانب طرفین به خود می پنداریم. در این ماه، در انتها، اجلاس جنبش عدم تعهد در باکو برگزار می شود. جمهوری آذربایجان به مدت سه سال رئیس این سازمان خواهد شد.

وی گفت: البته ما عمدتاً روی مسائل داخلی و بیشتر روی رشد مالی متمرکز هستیم. در این راستا، نتایج بسیار خوبی در سال های اخیر حاصل شده است. جمهوری آذربایجان کشوری است که بدهی دولتی خارجی کم داشته و در این شاخص در جهان رتبه نهم را دارد: بدهی خارجی 17٪ تولید ناخالص داخلی را شامل می شود. برای مقایسه، روسیه در جایگاه ششم واقع شده است. ما رقیب هم نیستیم، اما همیشه بر روی دریافت بهترین نتایج متمرکز می شویم. کارهای زیادی برای کاهش فقر اجرا شده است که از سال 2003 تا کنون از 49٪ به 5٪ کاهش یافته است. رشد مالی همچنین می تواند مسائل اجتماعی را حل نماید. در سال جاری حداقل دستمزد تقریبا دو برابر و حداقل حقوق بازنشستگی تا 70٪ افزایش داشته است .

علی اف گفت: ما در فن آوری های مدرن سرمایه گذاری می کنیم. حدود 80٪ از جمعیت جزء کاربران اینترنتی هستند. جمهوری آذربایجان کشوری است که دارای سه ماهواره است: دو ماهواره ارتباط از راه دور ، دیگری برای نظارت سطح زمین. در انتها، من می خواهم از طرح ولادیمیر ولادیمیرویچ در مورد حمل و نقل حمایت کنم. این پروژه ها نه تنها به افزایش تجارت کمک می کنند، بلکه به عنوان پلی بین مردم عمل خواهند کرد. در این راستا، پروژه های شمال-جنوب و شرق-غرب از کشور ما عبور می کنند و همکاری های بین المللی را گسترش داده و خطرات را کاهش می دهند.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13165

به "دیدار الهام علی اف با ولادیمیر پوتین در سوچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار الهام علی اف با ولادیمیر پوتین در سوچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید