دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)

به گزارش بلاگ پو، باکو شهر- بندری در ساحل غربی دریای خزر است. پایتخت جمهوری آذربایجان جاذبه های گردشگری زیادی دارد که در تابستان هم به دلیل آب و هوای معتدل، میزبان گردشگران است.

دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)

قسمت اول

باکو از شهرهای قدیمی و تاریخی منطقه آذربایجان است و بخش قدیمی آن هنوز برج و حصار قلعه خود را دارد که یادگارانی از سده های میانی هستند. آثار تاریخی ثبت شده باکو در فهرست میراث جهانی یونسکو، گواهی بر این ادعا هستند. این شهر پارک های ساحلی بسیاری دارد و جشنواره ها و برنامه های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا در باکو برگزار می گردد که خود یکی از عوامل جذب گردشگر به این شهر است. باکو 11 منطقه شهری شامل عزیزبایف، بیناغدی، قاراداغ، نریمانف، نسیمی، نظامی، صبالی، صابونچی، ختایی، سوراخانی و یاسامال و نیز 48 شهر است. این شهرها در جزایر موجود در خلیج باکو و شهر صخره های نفتی که در دریا ساخته شده اند، بنا شده و خارج از باکو و در داخل دریای خزر قرار دارند.

اگر تصمیم دارید به جمهوری آذربایجان سفر کنید، برای انتخاب انواع تور باکو زمینی و هوایی، می توانید به یاری خبرنگاران تورهای آژانس های همکار را مشاهده و قیمت آن ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم نموده ایم تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان تر از همه جا برنامه ریزی کنید.

مشاهده تورهای باکو

مرکز هنرهای معاصر یارات (Yarat Contemporary Art Centre)

یارات فعل امری از خلق کردن است. این مرکز، یک سازمان هنری معاصر غیرانتفاعی است که سالانه نمایشگاه های زیادی برگزار می نماید، رویدادهای آموزشی را ساماندهی می نماید و از گروه های هنرمندان با برگزاری گالری و شرکت در جشنواره های دوسالانه در جهان، حمایت می نماید. یارات به پرورش فهم هنر معاصر در آذربایجان و ایجاد جایگاهی مناسب برای هنرمندان این کشور در سطح ملی و بین المللی اختصاص یافته است.

کسانی که به هنر علاقه دارند و می خواهند به طور مستمر در کلاس های آموزش هنری شرکت نمایند، مرکز یارات این امکان را برای آن ها در شهر باکو فراهم نموده است. از هنرمندان حرفه ای دعوت شده که پیشنهادات خود را برای برنامه های هنری بین المللی یارات ارائه نمایند. پس اگر به هنرهای معاصر علاقه دارید، می توانید در سفر به باکو از این مرکز دیدن کنید.

خیابان شهدا

این خیابان در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به نام پارک کیروف شناخته می شد اما بعد از قتل عام مردم آذربایجان به دست نیروهای نظامی شوروی در دهه 90 میلادی، نام آن به خیابان شهدا تغییر کرد و همه ساله در 20 ژانویه، بزرگداشتی برای کشته شدگان این قتل عام برگزار می گردد. آرامگاه کشته شدگان این حادثه در این خیابان با نظم خاصی ردیف شده و این مکان به عنوان نماد افتخاری برای تمام جمهوری آذربایجان و استقلال مردم این کشور محسوب می گردد. از این خیابان می توانید چشم اندازی زیبا بر دریای خزر و خلیج باکو را به تماشا بنشینید و برج های شعله را هم از نزدیک ببینید.

موزه ادبیات نظامی

موزه ادبیات نظامی آذربایجان در ساختمانی مربوط به اوایل قرن بیستم واقع شده است و نمای بیرونی آن، با مجسمه های بزرگ شخصیت های ادبی این کشور (که البته بعضی از آن ها ایرانی هستند)، بسیار خوش عکس است. این موزه عظیم و باشکوه در یکی از خیابان های معروف باکو، به نام خیابان حاکمیت و در نزدیکی ایچری شهر (قسمت قدیمی باکو) واقع شده است. این موزه در ابتدا در سال 1947، به عنوان بنای یادبودی برای نظامی گنجوی ساخته شد. این موزه یکی از بزرگترین و غنی ترین خزانه های فرهنگ کشور آذربایجان است و در آن از بیش از 3 هزار نسخه کتاب های کمیاب و کتاب های خطی، پرتره، مجسمه، مینیاتور و خاطرات شاعران نگهداری می گردد.

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه کشور جمهوری آذربایجان است که در شهر باکو واقع شده است. ساختمان این موزه در گذشته محل زندگی سرمایه دار بزرگ، نیکوکار آذربایجانی به نام زین العابدین تقی یف بود که در سال 1920 تاسیس شد. این موزه شامل بخش های مختلفی از جمله تاریخ مدرن، مردم نگاری، گروه تاریخ باستان و قرون وسطای جمهوری آذربایجان، گردش علمی، آزمایشگاه برای بازسازی موزه، صندوق سکه شناسی (شامل مجموعه ای از یوگنی پاخوموف)، طراحی هنر و کتابخانه است که در آن بیش از 2 هزار نمایشگاه برپا می گردد.

این موزه به 3 بخش تقسیم می گردد؛ بخش اول مربوط به دوران ماقبل تاریخ، اشیای قرون وسطی از جمله اشیا نظامی به همراه استخوان های انسان و مقبره ها است. بخش دوم مربوط به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و در بخش سوم نیز اموال خانواده تقی یف به نمایش در آمده است. روزهای دوشنبه آخر ماه، بازدید از این موزه رایگان است.

ونیز کوچک

ونیز کوچک، به همراه کافه میرواری (Mirvari cafe)، سینما بهار و مراکز سرگرمی دیگری در دهه های 50 و 60 در بلوار باکو ساخته شد. مساحت ونیز کوچک بیش از 10 هزار متر مربع است که 2 جزیره بزرگ و چند جزیره کوچک دارد. اینجا را شبیه ونیز ساخته اند و می توانید در آن به قایق سواری بپردازید.

موزه کتاب های کوچک (Miniature Books)

این موزه عجیب تنها موزه کتاب های مینیاتوری در جهان است که بازدید از آن زیاد طول نمی کشد اما ارزشش را دارد.

موقعیت موزه کتابهای مینیاتوری روی نقشه

موزه فرش آذربایجان

موزه فرش آذربایجان در سال 1967 ساخته و اولین نمایشگاه آن در سال 1972 برپا شد که گفته می گردد اولین موزه فرش جهان بود. این موزه در بخش قدیمی شهر، در نزدیکی مسجد آدینه ساخته شد و در آن کارگاه های آموزش فرش بافی و صنایع دستی برگزار می گردد. این موزه انواع فرش و قالیچه از زمان باستان تا معاصر و با استفاده از تکنیک ها و اجناس متعدد را به نمایش گذاشته است. بعدها با هدف توسعه این موزه، ساختمان جدیدی طراحی و ساخته شد که طرح آن به شکل فرش لوله شده است. ساخت این بنا در سال 2008 به سرانجام رسید و در سال 2014 به طور رسمی افتتاح شد. در این موزه تکنیک های بافت قالی و قالیچه ها در دوره های زمانی مختلف به نمایش گذاشته شده است.

معبد آتشگاه

آتشگاه باکو در منطقه سوراخانی این شهر واقع شده است و ساختمانی قلعه مانند دارد. این آتشگاه از مجتمع پنج گانه ای تشکیل شده که یک حیاط دارد و توسط خانه های موبدان زرتشتی محاصره شده است. در وسط حیاط، محرابی واقع شده است که قدمت آن به قرن های 17 و 18 میلادی می رسد. از سال 1883 میلادی، زمانی که تاسیسات نفت و گاز در نزدیکی آن تاسیس شد، متروکه شد؛ بعدها در سال 1975 این محل را به موزه تبدیل کردند و امروزه، 15 هزار گردشگر در سال از آن بازدید می نمایند. آتشگاه باکو در سال 1998 نامزد ورود به فهرست میراث جهانی یونسکو شد. در گذشته برای روشن ماندن آتشکده های این معبد از گازی که به صورت طبیعی از زیر آن بیرون می زد استفاده می شد، اما امروزه صرفا جهت مقاصد گردشگری از شهر باکو به این مکان گاز انتقال داده می گردد.

پارک ملی قبوستان (Qobustan Milli Parkı)

پارک ملی قبوستان با نام رسمی چشم انداز فرهنگی سنگ نگاره های قبوستان، منطقه ای تپه ای و کوهستانی در جنوب شرقی رشته کوه های قفقاز است. در این منطقه سنگ نگاره های تاریخی، آثار باستانی، گل افشان ها و گازسنگ ها وجود دارد و به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن، در سال 1966، آن را تبدیل به منطقه ای ملی-تاریخی کردند. در سال 2007، این منطقه به دلیل داشتن سنگ نگاره هایش، در فهرست میراث جهانی یونسکو نهاده شد. این سنگ نگاره ها حدود 40 هزار سال قدمت دارند. این مکان یکی از قدیمی ترین سکونت های تاریخ بشری در آذربایجان است به خوبی فعالیت های انسان های کهن مانند مراسمات پایکوبی، مناظر شکار، تصاویر حیوانات و نجاری را به نمایش گذاشته است.

کوه آتشین ( ِYanar Dagh)

این کوه در 25 کیلومتری شمال شرقی باکو واقع شده است و آتش همواره روشن آن، گردشگران را به سمت خود می کشاند. این آتش از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می گیرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: کجارو / lonelyplanet / transartists.org
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10047

به "دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید