روشی ساده و یک مرحله ای برای فراوری فراماده ارائه شد خبرنگاران

به گزارش بلاگ پو، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه توئین سیتی مینه سوتا، فرایند پیشگامانه یک مرحله ای برای ایجاد موادی با ویژگی های منحصر به فرد کشف کردند که فراماده نامیده می گردد.

روشی ساده و یک مرحله ای برای فراوری فراماده ارائه شد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه توئین سیتی مینه سوتا، فرایند پیشگامانه یک مرحله ای برای ایجاد موادی با ویژگی های منحصر به فرد کشف کردند که فراماده نامیده می گردد. نتایج این گروه احتمالا بتواند برای طراحی ساختار های خودآرا و نانوساختار هایی برای کاربرد های گسترده در الکترونیک و دستگاه های نوری استفاده گردد. نتایج این تحقیق در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

فراماده ها موادی هستند که در آزمایشگاه ساخته می شوند تا ویژگی های فیزیکی، شیمیایی، الکتریکی و نوری خاصی را فراهم نمایند، خواصی که یافتن آن ها در مواد طبیعی غیرممکن است. این مواد می توانند ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند که آن ها را برای انواع کاربرد ها از فیلتر های نوری و دستگاه های پزشکی گرفته تا عایق صدا ایده آل می نماید. معمولاً این مواد در مقیاس نانو با سخت کوشی در طی روز ها و هفته ها و در یک فرآیند ساخت چند مرحله ای در یک محیط مخصوص اتاق تمیز فراوری می شوند.

در این پروژه، تیمی از دانشگاه مینه سوتا در حال مطالعه روی ماده ای از فیلم نازک به نام استرانسیم استنات یا SrSnO 3 بود. در طول تحقیقات، آن ها متوجه شکل گیری الگو های شطرنجی شگفت انگیز در مقیاس نانو مشابه ساختار های فراماده ای شدند.

بارات جالان، نویسنده ارشد این مقاله و متخصص در سنتز مواد می گوید: در ابتدا ما فکر کردیم که شاید جایی اشتباه نموده باشیم، اما خیلی زود متوجه شدیم که آن الگوی دوره ای مخلوطی از دو فاز از همان ماده با ساختار های مختلف بلوری است. از مشورت با همکاران در دانشگاه مینه سوتا، دانشگاه جورجیا و دانشگاه سیتی نیویورک، متوجه شدیم که ممکن است چیز کاملاً ویژه ای کشف نموده باشیم که می تواند کاربرد های منحصر به فردی داشته باشد.

این مواد با تغییر از یک فاز به فاز دیگر، خود به خود به یک ساختار سازمان یافته تبدیل شده بودند. در طی فرآیندی به نام انتقال فاز ساختاری مرتبه اول، مواد به یک فاز مختلط منتقل شدند که در آن بعضی از قسمت های این سیستم انتقال را به اتمام رساندند و بعضی دیگر آن را به اتمام نرساندند.

پروفسور ریچارد جیمز، مهندس هوافضا و مکانیک دانشگاه مینه سوتا، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد برجسته دانشگاه مک کونیت می گوید: این الگو های دوره ای در مقیاس نانو نتیجه مستقیم انتقال فاز ساختاری مرتبه اول در این ماده است.

محققان این پروژه برای اولین بار فرآیندی ارائه کردند که در آن با خودآرایی، امکان فراوری فراماده را تنها در یک مرحله فراهم می نماید. آن ها یک ماده بلوری فوتونیک با 99 درصد کارایی ایجاد کردند. محققان با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی با وضوح بالا ساختار منحصر به فرد این ماده را تأیید کردند. در حال حاضر این گروه تحقیقاتی به دنبال کاربرد های جدید این ماده در دستگاه های نوری و الکترونیکی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44256

به "روشی ساده و یک مرحله ای برای فراوری فراماده ارائه شد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی ساده و یک مرحله ای برای فراوری فراماده ارائه شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید