روش هایی که برای مقابله با کرونا پیشنهاد شدند

به گزارش بلاگ پو، مقامات کشورها، متخصصان و دانشمندان علوم پزشکی از زمان شروع همه گیری کروناویروس جدید در کوشش برای یافتن راه های میانبری برای فراوری واکسن بیماری کووید-19 و نیز روش های موثر برای درمان این بیماری هستند.

روش هایی که برای مقابله با کرونا پیشنهاد شدند

به گزارش خبرنگاران، اقدامات و کوشش های جهانی تا به امروز عمدتا بر استفاده از داروهای موجود متمرکز بوده و اینکه هدفی تازه برای مقابله با کروناویروس جدید به دست آید.

کروناویروس جدید که به سلول های بدن انسان می چسبد هنگام برخورد با پروتئینی موسوم به ACE2 که در ریه ها و روده کوچک وجود دارد، موجب عفونت می گردد.

متخصصان بر این باورند درصورتیکه بتوانند مانع چسبیدن ویروس به سلول ها شوند، امکان متوقف ساختن شیوع بیماری کووید-19 وجود خواهد داشت. در حال حاضر روش های درمانی برای مقابله با این بیماری معرفی شده که اثربخشی بعضی از آنها تاحدودی تایید شده، بعضی از آنها به دلیل عوارض جانبی تایید نشده و همچنان آزمایشات بیشتر در خصوص آن ها در حال اجرا است.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به بعضی از این روش ها اشاره نموده هرچند که تا به امروز هیچ یک از روش های درمانی مطرح شده برای مقابله با بیماری کووید-19 به طور قطع مورد تایید قرار نگرفته است:

واکسن کووید-19

اولین گزینه فراوری واکسن بیماری کووید-19 است. تزریق واکسن بدن را برای طولانی مدت مصون ساخته و بهترین روش شناخته شده برای مقابله با عفونت های ویروسی است.

پلاسما درمانی

یکی دیگر از روش های بالقوه که ممکن است در مقابله با کروناویروس جدید موثر باشد استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماری کووید-19 است. تزریق پلاسما به افرادی که جدیدا به کروناویروس آلوده شده اند یا به بیماران پرخطر، آنتی بادی های لازم برای مقابله با این ویروس را تامین می نماید.

مولکول های مصنوعی

متخصصان پیشنهاد نموده اند درصورتیکه روش های پیشگیری از نفوذ کروناویروس به سلول ها موفقیت آمیز نباشد استفاده از طعمه یا مولکول های مصنوعی که شبیه به پروتئین ACE2 است می تواند به مقابله با این بیماری یاری کند. این مولکول ها باعث می شوند ویروس به جای چسبیدن به پروتئین به آن ها بچسبد که در این شرایط به ریه ها آسیب وارد نمی گردد.

تغییر فرایند طبیعی

ویروس بیشتر به وسیله اختلال در فرایند سلول میزبان و تکثیر در آن موجب عفونت می گردد. متخصصان بر این باورند که تغییر در چگونگی این فرایند، موجب سردرگمی ویروس مهاجم شده و مانع از آن می گردد تا به سلول های سالم آسیب وارد کند.

همچنین در بعضی از مطالعات متخصصان به دنبال درمان این بیماری با استفاده از داروهای موجود هستند. آزمایشات اجرا شده روی این داروها از اثربخشی آنها در سلول های محافظ بدن حکایت دارد:

داروی کلروکین

این دارو با تغییر سطح PH در سلول های بدن، بیماری مالاریا را درمان می نماید. این دارو موجب می گردد میزان اسیدی بودن سلول ها کاهش پیدا نموده و کمتر در برابر ویروس آسیب پذیر باشد. هرچند اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا به دلیل عوارض جانبی این دارو بر بعضی از بیماران مبتلا به کرونا از عدم تایید قطعی آن خبر داده است.

مهارنماینده های پروتئاز

این دسته از داروها به کنترل بیماری ایدز و هپاتیت C یاری می نمایند. متخصصان بر این باورند که با کاهش میزان پروتئاز، کروناویروس جدید دیگر قادر به تکثیر در سلول ها نخواهد بود.

رمدسیویر و فاویپیراویر

این داروها آنزیم موسوم به پلی مراز را هدف قرار می دهند که به ویروس اجازه می دهد ماده ژنتیکی خود را درون سلول میزبان تکثیر کند. رمدسیویر برای درمان ابولا طراحی شده درحالیکه پزشکان از فاویپیراویر برای درمان آنفلوآنزا استفاده می نمایند. با این حال جدیدترین مطالعات نشان داده است داروی رمدسیویر که ابتدا برای مقابله با کروناویروس جدید پیشنهاد شده بود، تاثیر چندانی بر بهبود حال مبتلایان به این ویروس ندارد.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25135

به "روش هایی که برای مقابله با کرونا پیشنهاد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی که برای مقابله با کرونا پیشنهاد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید