ساخت دستگاه جذب آب از مه با الهام از طبیعت ، چین به جای ایرانی ها مشتری میلیون دلاری دستگاه نانویی شد

به گزارش بلاگ پو، یکی از اعضای تیم نانواستارت آپ گفت: دستگاهی برای جذب آب از مه ساختیم که در داخل حمایت نشد، اما چینی ها در اولین بازدید پیش قرارداد میلیون دلاری امضا کردند.

ساخت دستگاه جذب آب از مه با الهام از طبیعت ، چین به جای ایرانی ها مشتری میلیون دلاری دستگاه نانویی شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

میلاد ژاله رفعتی عضو شرکت نانواستارت آپ ژیکان دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران، با بیان اینکه این تیم دو دستگاه برای جذب آب بر پایه نانو ساخته اند، اظهار کرد: یکی از این دستگاه ها برای جذب آب از مه است و فقط در شرایط هوای مه آلود کار می نماید.

ژاله رفعتی ادامه داد: این دستگاه می تواند 70 درصد آب داخل مه را بدون مصرف هیچ گونه انرژی جذب کند، ایده اولیه ساخت این دستگاه از یک موجود بومی در بیابان های نامیب الهام گرفته شده است. بخشی از این موجود آب دوست و بخش دیگرش آبگریز است، مکانیزم طبیعی این موجود به این شکل است که از طریق بخش آب دوست، آب را جذب می نماید و از طریق بخش آب گریز آب را منتقل می نماید.

وی اضافه کرد: با همین الگوگیری سعی کردیم بر روی سطوح آلومینیومی به روش آنالایز این الگو را ایجاد کنیم، الگوی متفاوتی که با الهام دریافت از این موجود که توانسته 9 برابر نسبت به صفحه عادی جذب آب را بهتر کند.

این محقق دانشگاهی در مورد دستگاه دوم نیزگفت: این دستگاه در همه شرایط آب و هوایی می تواند آب را جذب کند، به صورت نسبی بین 10 درصد تا 100 درصد جذب آب وجود دارد. به طور مثال در کویر لوت از رطوبت 10 درصدی 14 لیتر آب جذب می گردد و در شهری مثل اهواز با 100 درصد رطوبت هوا تنها با مصرف فقط 300 وات انرژی 60 لیتر آب ذخیره کنیم.

وی مصرف پایین انرژی را مهمترین مزیت این دستگاه دانست و توضیح داد: قیمت تمام شده برای مطرف نماینده داخلی فقط 1500 دلار است در حالی که رقیب این دستگاه که یک شرکت آمریکایی به نام زیرومس واتر که توانسته به این روش آب را جذب کند با مصرف 600 وات مصرف برق تنها پنج لیتر آب ذخیره می نماید و در رطوبت بالای 50 درصد فقط کار می نماید در حالی که اکثر نقاط کشور ما که مشکل آب دارند، زیر 50 درصد است.

ژاله رفعتی درخصوص کارایی این دستگاه گفت: دستگاه ساخته شده علاوه بر جذب آب از رطوبت در صنعت نیز کاربرد دارد ، اگر دقت نموده باشید در بالای کارخانه ها معمولا حالتی از مه تشکیل می گردد که در واقع قطرات آب هستند و می توان آنها را به راحتی جذب کرد، همچنین در صنعت کاشی سازی کاربرد بسیاری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از این محصول در کشور حمایتی شده است یا خیر؛ تاکید نمود: متاسفانه با وجود اینکه ما در ایران مشکل آب داریم اما با هر نهادی که ارتباط برقرا نموده و طرح را ارائه کردیم استقبالی از آن صورت نگرفت اما زمانی که در نمایشگاه چین این طرح یک بارارائه شد، دولت چین بدون تست دستگاه یا دریافت نمونه یک پیش قرارداد 5میلیون دلاری برای ساخت دستگاه با توجه به الگو و ویژگی های مورد نیازش با ما امضا کرد در حالی که ما در بیشتر نقاط ایران با مشکل کم آبی مواجهیم و نهاد هایی که باید حمایت نمایند متاسفانه حمایتی نکردند.

رفعتی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه ای از این دستگاه در دنیا وجود ندارد که بتواند در رطوبت 10 درصد جذب آب کند، اظهار کرد: نمایشگاه های مختلف همچون نمایشگاه فناوری نانو یاری می نماید تا سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای محصولات استارت آپی جذب گردد.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از مزایای حضور در نمایشگاه ها کسب ایده های جدید است. به طور مثال تا قبل از حضور در نمایشگاه نانو نمی دانستیم امکان استفاده از این دستگاه بر روی کشتی وجود دارد اما چند گروه بازدید نماینده این دید را به ما دادند که در سفرهای طولانی دریایی با این روش می توان آب شیرین به دست آورد و این برای ما یک قدم رو به جلو به حساب می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12209

به "ساخت دستگاه جذب آب از مه با الهام از طبیعت ، چین به جای ایرانی ها مشتری میلیون دلاری دستگاه نانویی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه جذب آب از مه با الهام از طبیعت ، چین به جای ایرانی ها مشتری میلیون دلاری دستگاه نانویی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید