سفارش مواد غذایی در عصر کرونا؛ 3 اقدامی که باید رعایت کرد
به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: شیوع گسترده کروناویروس در دنیا، بسیاری از کشور ها را به اعمال محدودیت در تردد شهروندان مجبور نموده است تا بدین شکل بتوانند از انتشار هر چه بیشتر این بیماری همه گیر جلوگیری نمایند. در چنین شرایطی بسیاری از مردم مجبورند برای مدت طولانی در خانه بمانند و برای تهیه مایحتاج خود به ویژه مواد غذایی، احتمالاً بیش از پیش به خرید های اینترنتی و تلفنی روی می آورند. اما این گونه خرید ها نیز نگرانی ها از احتمال ابتلا به کروناویروس را نمی کاهد چرا که خوردوها، رانندگان و یا ظرف بسته بندی ممکن است حامل این ویروس باشد.
حال در این شرایط که کمتر قادر به خروج از خانه هستیم، و احتمالاً هم احتیاج به خرید مواد غذایی از بیرون داریم، چگونه می توانیم به این خرید های اینترنتی یا تلفنی اطمینان کنیم. وبسایت فناوری CNET طی گزارشی به این موضوع پرداخته است که چگونه می توانیم با اطمینان خاطر مواد غذایی خود را از بیرون از منزل سفارش دهیم.
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-19 به وسیله بسته بندی های مواد غذایی یا خود مواد غذایی، مطابق با آخرین هشدار های سازمان بهداشت دنیای وجود ندارد. با این حال اگرچه ویروس ها ممکن تا چند روز روی بعضی سطوح زنده بمانند، اما مسئله بالقوه عظیمتر، انتقال کروناویروس جدید از فرد تحویل دهنده به مشتری یا بالعکس، به وسیله سرفه، ذرات هوای تبخیر شده یا تماس مستقیم است.
در واکنش به این مسئله، بسیاری از شرکت های خدمات تحویل مواد غذایی در دنیا به سمت ارسال های بدون تماس مستقیم با مشتری حرکت می نمایند و یا مشتریان را ترغیب می نمایند تا از دستورالعمل های پیروی نمایند که احتمال انتشار ویروس را به حداقل برساند. در اوایل ماه مارس، سرویس تحویل غذای Postmates از ویژگی هایی به نام Drop-off استفاده نموده که به مشتریان این امکان را می داد که بدون روبرو شدن با راننده یا ارسال نماینده، مواد غذایی خود را در کنار درب منزل خود یا هر جایی که مشتری معین می کرد، دریافت کند. شرکت خدمات تحویل مواد غذایی Instacart نیز گزینه ای به نام Leave in My Door Delivery را به نرم افزار سفارش خود اضافه نموده است تا مشتریان بتوانند از این گزینه برای عدم تماس مستقیم با تحویل دهنده سفارش، استفاده نمایند.
گسترش کروناویروس در سراسر دنیا و تاکید بر عدم خروج از منزل، بسیاری از شرکت های ارسال نماینده مواد غذایی و رستوران ها در سراسر دنیا را به این سمت کشانده تا اقداماتی مشابه را بکار گیرند تا اطمینان مشتریان خود را جلب نمایند. با این همه، این موضوع تازه یک بخش از ماجرا است و مشتریان یا مصرف نمایندگان نیز باید دستورالعمل هایی را بکار گیرند تا از ابتلا به کروناویروس در امان بمانند. این دستورالعمل ها شمال سه مرحله است که مشتریان باید به هنگام سفارش اینترنتی یا تلفنی مواد غذایی، به دقت به اجرا دربیاورند.
اول: سفارش خود را به طور مستقیم از تحویل دهنده دریافت نکنید
از آنجایی که بسیاری از مردم در شرایط شیوع کرونا، ترجیح می دهند در خانه بمانند، به طور طبیعی برای تامین مایحتاج خود به راه هایی همچون خرید اینترنتی و یا تلفنی روی می آورند. اما باید بدانید که این امر هم ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهد پس هر وقت قصد چنین کاری را داشتید حتما به این مسئله توجه کنید که سفارش خود را به طور مستقیم از تحویل دهنده دریافت نکنید. برای این کار شما می تواند در قسمت توضیحات سفارش خود به شرکت ارسال نماینده تأکید کنید که سفارش شما را در پشت درب منزل یا هر جایی که مد نظر دارید بگذارد و سپس به شما اطلاع دهد که سفارشتان را تحویل بگیرید. در این حالت حتما هزینه سفارش خود را به صورت اینترنتی و به وسیله نرم افزار های تلفن همراه، پرداخت کنید تا لزومی به رد و بدل کردن وجه نقد نباشد. در سفارشات تلفنی نیز کار کمی ساده تر است و شما به ارسال نماینده می توانید همین موارد را گوشزد کنید. در این میان می توان به وسیله تلفن زمان دقیق رسیدن سفارش را رصد کرد تا مسئله ای در مورد رها شدن سفارش پیش نیاید.
در ایالات متحده بعضی شرکت ها، این امکان برای مشتریان فراهم نموده اند تا از نحوه بسته بندی سفارش های خود و میزان بهداشت رعایت شده در این فرآیند، به وسیله وبسایت آگاه شوند. برای مثال شرکت DoorDash در حال توزیع ضد عفونی نماینده دست و دستکش، در میان تمام رانندگان خود است. همچنین این شرکت در حال کار با رستوران ها برای به اشتراک گذاشتن بعضی از بهترین روش ها برای چگونگی دست زدن به مواد غذایی، مانند بهره دریافت از چوب های نی مانند است.
سخنگوی شرکت Grubhub نیز گفت که این شرکت تمام دستورالعمل های وزارت بهداشت آمریکا و اقدامات احتیاطی مناسب برای تعامل ایمن تر با مشتریان در اختیار رانندگان و رستوران های خود قرار داده است. ارسال مواد غذایی شرکت اوبر (Uber Eats) نیز گفت که تمام خوردو های خود را مرتب ضدعفونی خواهد نمود و در این اقدام شهر های با مشتری بالا را در اولویت قرار خواهد داد.
در ایران نیز بسیاری از شرکت هایی که خدمات ارسال مواد غذایی را بر عهده دارند به اقداماتی مشابه دست زده اند. بسیاری از خودرو های حمل و نقل به صورت روزانه ضدعفونی می شوند و اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و ضدعفونی نماینده بهداشتی در میان رانندگان و ارسال نمایندگان سفارشات توضیع می گردد. همچنین در بعضی از اپلیکیشن های این شرکت ها، گزینه هایی بهداشتی اضافه شده است تا مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به سفارش کالای خود بنمایند.
همچنین نباید فراموش کرد که در هنگام خرید اینترنتی، از نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید و با کلیک روی آن و مشاهده تعیینات سایت و فروشگاه اینترنتی، از تاریخ اعتبار نماد و سایر خدمات ارائه دهنده فروشگاه آگاه شوید. سایت های دارای نماد را می توانید به وسیله سایت Enamad.ir مشاهده کنید. در خرید های تلفنی نیز قبل از انجام سفارش خود حتما از فروشگاه یا رستوران مورد نظر بازدید کنید تا از میزان رعایت نکات بهداشتی در آن اطمینان خاطر پیدا کنید. همچنین سعی کنید برای خرید های تلفنی خود از یک فروشگاه یا یک رستوران تعیین بهره ببرید که به آن اطمینان دارید و از تغییر دائم فروشگاه ها و رستوران ها پرهیز کنید.
دوم: پس از تحویل دریافت سفارش بلافاصله دستان خود را بشویید
در نخستین قدم پس از تحویل دریافت سفارش خود، دستان خود را به مدت 20 ثانیه با صابون مایع بشویید. به طور معمول رستوران ها و سایر شرکت های خدمات غذایی توسط مسئولان بهداشتی تمام کشور ها کنترل می شوند و این مراکزسال هاست که موظف به رعایت پروتکل هایی در کار خود هستند تا از انتشار بیماری هایی همچون آنفولانزا، هپاتیت A؛ و سایر ویروس ها جلوگیری نمایند.
لانا ون، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن و همچنین کمیسر سابق بهداشت بالتیمور به CNET گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال COVID-19 به وسیله غذا وجود ندارد. وی اضافه کرد: با این وجود، ویروس می تواند روی سطوحی که افراد آن ها را لمس نموده اند، از جمله ظروف قرار بگیرد؛ بنابراین مردم باید دست های خود را بعد از لمس این وسایل و قبل از خوردن یا لمس صورت های خود بشویند.
خرید ها را به طور مستقیم وارد خانه نکنید؛ آن ها را بیرون از منزل بگذارید و بعد از خارج کردن از کیسه های پلاستیکی یا پاکت، آن ها را داخل سینی یا تشت عظیم وارد منزل کنید. کیسه های پلاستیکی را نیز در زباله های خشک بیندازید. بهتر است این مرحله را با استفاده از دستکش انجام دهید یا پس از اتمام کار دست های خود را 20 ثانیه با آب و صابون و به روش صحیح بشویید. محصولاتی که دارای بسته بندی هستند مانند ماست، شیر، کنسرو، روغن، چیپس، پفک و... را داخل سینک ظرفشویی با مایع ظرفشویی یا صابون به خوبی بشویید و پس از خشک کردن جابه جا کنید.
فرآورده های گوشتی را در کیسه های جداگانه یا ظرف درب دار در فریزر و جدا از سایر مواد بگذارید و پیش از مصرف با دمای بیشتر از 70 درجه کامل بپزید تا مغز پخت گردد. خانواده ویروس های کرونا نسبت به سرما و انجماد قوی هستند و حتی در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد باقی می مانند بنابراین گوشت را به هیچ عنوان به صورت خام یا نیم پز استفاده نکنید. همچنین آن را به صورت قطعه قطعه شده خریداری نکنید. هنگام پاک کردن و خرد کردن گوشت از دستکش بهره ببرید و دقت کنید که قطرات خون آن به بینی، چشم یا دهانتان وارد نگردد. بعد از تمیز و خرد کردن گوشت دست خود را با آب و صابون بشویید و تمامی سطوح نظیر تخته گوشت، چاقو و سطح آشپزخانه را به خوبی ضدعفونی کنید.
از نظر چگونگی خارج کردن غذا های طبخ شده از ظروف بسته بندی، هیچ قاعده ای وجود ندارد، اما احتمالاً با اطمینان می توانید آن را به بشقاب یا ظرف مخصوص خودتان منتقل کنید. مانند سایر ویروس ها، کروناویروس نیز می تواند بر روی سطوح یا اشیاء زنده بماند، بنابراین ظرف هایی که سفارش شما در آن بسته بندی شده بود را در پلاستیک های زباله گذاشته و محکم ببندید. شما همچنین باید از روش های عادی ایمنی مواد غذایی مانند گرم کردن غذا های به جامانده در طی دو ساعت، پیروی کنید. همچنین بهتر است ظروف یا لیوان ها را با سایر افراد شریک نشوید.
سوم: ارسال نمایندگان سفارش را از یاد نبرید
به طور معمول ما تصور می کنیم که باید از روبرو شدن با رانندگان و تحویل دهندگان سفارشات احتراز کنیم، اما این موضوع به این معنا نیست که ممکن است به وسیله این افراد به کروناویروس آلوده شویم بلکه ممکن است ما آن ها را آلوده کنیم. این گونه مشاغل به طور معمول امکان دورکاری ندارند و در شرایط شیوع این ویروس کار آن ها نیز احتمالاً بیشتر می گردد. درآمد این افراد نیز معمولاً به میزان سفارش هایی بستگی دارد که در طول روز ارسال می نمایند بنابراین ایمن ترین راه برای محافظت از آن ها پرداخت هزینه سفارش و ارسال به صورت آنلاین است.
تحقیقات نشان می دهد که اغلب مشتریان علاقمند هستند تا هزینه سفارش خود به هنگام تحویل دریافت سفارش پرداخت نمایند، اما به نظر می رسد در شرایط شیوع ویروس کرونا بهتر است از پرداخت آنلاین با استفاده از گوشی های خود بهره بگیریم. اگر مجبور هستید با پول نقد هزینه سفارش خود را پرداخت کنید، حتماً دست های خود را بعد از لمس صورتحساب بشویید و اگر مجبور هستید برای دریافت سفارش، رسید را امضا کنید، از قلم خود بهره ببرید و پس از امضای رسید مجدداً دست ها را بشویید.
منبع: برترین ها0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ
thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان