سهم روپیه در پرداخت پول نفت ایران 100 درصد شد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: درحالی که تا اواسط بهمن فقط 45 درصد پول نفت صادراتی ایران به هند با روپیه پرداخت می شد یک مقام دولتی هند از پرداخت کل پول نفت ایران به روپیه در حال حاضر و به دلیل تحریم های جدید آمریکا اطلاع داد.

سهم روپیه در پرداخت پول نفت ایران 100 درصد شد

به گزارش خبرنگاران پایگاه اینترنتی هندو بیزینس لاین طی گزارشی نوشت ایران بازار مصرف بزرگی دارد، اما تنها شرکت های کوچک هندی جسارت دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا و ورود به بازار ایران را دارند.

به گفته یک مقام دولتی هند، شرکت های بزرگ شامل شرکت های بخش خودروسازی که دارای منافعی در بازارهای کشورهای غربی هستند به دلیل ترس از پاسخ خصمانه کشورهای اروپایی و آمریکا از ایران دوری می نمایند.

اما به رغم کاهش کلی صادرات هند در بازه زمانی آوریل تا دسامبر 2012، صادرات به ایران با 8.32 درصد رشد روبرو بوده و به رقم 2.06 میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، این رقم در مقایسه با حجم صادرات به ایران در سال های گذشته که به حدود 8 میلیارد دلار می رسید، کاهشی قابل ملاحظه را شاهد بوده است.

یک مقام دولتی هندی در این باره گفت: ایران علاقمند به خرید مجموعه متنوعی از محصولات ماست تا مطمئن گردد که ما به خرید نفت خود از آنها ادامه خواهیم داد. صادرات ما به این کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما شرکت های بزرگتر به دلیل ترس از حذف شدن از بازار اروپا و آمریکا از ایران دوری می نمایند.

وی اضافه کرد: دلیل دیگری که ایران احتیاج به واردات از هند دارد، این است که این کشور در حال حاضر تمام پول صادرات خود به هند را به روپیه دریافت می نماید و در صورت عدم واردات از هند، این پول بدون استفاده در حسابها باقی خواهد ماند.

بر اساس ساز و کار توافق شده بین دو کشور قرار بوده است تنها 45 درصد پول نفت ایران به روپیه پرداخت گردد و مابقی این رقم به یورو و به وسیله هالک بانک ترکیه به ایران پرداخت گردد که با توجه به وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از 18 بهمن بعضی گزارش ها از بروز مشکل در ادامه اجرای این ساز و کار خبر داده اند.

رفیق احمد، رئیس فدراسیون سازمان های صادر نمایندگان هندی گفت، فراوری نمایندگان محصولات کشاورزی و مواد غذایی نظیر برنج، دانه های روغنی و سویا صادرات خود را به ایران افزایش داده اند.

وی گفت: شرکت هایی که می خواهند به بازارهای کشورهای غربی کالا صادر نمایند، به اندازه کافی در خصوص گسترش مبادلات با ایران مطمئن نیستند، چون نگران اند مشتریان خود را از دست بدهند.

در طی سال گذشته، هیئت های مختلف تجاری از بخش های مختلف شامل بخش داروسازی، محصولات مهندسی، برنج، خودروسازی و مواد غذایی هند به ایران سفر نموده اند.

48

منبع: تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16441

به "سهم روپیه در پرداخت پول نفت ایران 100 درصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم روپیه در پرداخت پول نفت ایران 100 درصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید