سهم 10 درصدی ایران در مصرف برق ماینر ها

به گزارش بلاگ پو، ابزار های اصلی برای رصد واحد های غیرمجاز استخراج رمزارز در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است و در این میان سهم بخش اینترنت به عنوان ابزاری برای شناسایی این واحد ها بسیار اندک است.

سهم 10 درصدی ایران در مصرف برق ماینر ها

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، با آغاز خرداد ماه و پیش از آغاز تابستان شاهد خاموشی های مکرر و طولانی مدتی در سراسر کشور و البته پایتخت بودیم. دلایل مختلفی برای این خاموشی ها از سوی وزارت نیرو اعلام شده است که در این میان به نظر می رسد سهم مصرف برق واحد های غیرمجاز رمزارز ها بیش از سایر سهم هاست. البته به گفته محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیردر امسال آبی به دلیل کاهش شدید بارندگی ها، 4 هزار مگاوات از ظرفیت فراوری برق نیروگاه های برقآبی کشور را از دست داده ایم. از سویی دیگر افزایش واحد های غیرمجاز استخراج رمزارز و رد پای آن ها در بخش خانگی نیز این چالش برق را تشدید نموده است.

به گفته متخصصین هر چند سرمایه گذاری و توسعه فراوری برق باید در صدر اولویت ها باشد، اما بخش مهمی که نباید آن را فراموش کرد مدیریت مصرف است. دامنه این مدیریت مصرف که ابزار های متفاوتی برای آن وجود دارد، مقوله تلفات شبکه توزیع برق و همچنین مصارف در بخش های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی را نیز در بر می گیرد. چرا که بخش تقاضا همیشه سرعت رشد بیشتری نسبت به بخش فراوریی دارد که این آهنگ رشد باید به تناسب برسد. نمی توان نواقص عملکرد وزارت نیرو در بخش های مختلف صنعت برق را نادیده گرفت؛ هرچند این موضوع در کوتاه مدت ایجاد نشده است، اما آثار آن سریع تر از زمان پیش بینی شده نمایان شد. در هر حال بدمصرف بودن ایران در بخش انرژی برق قطعی است، اما همین موضوع نیز در زمره نقیصه های عملکرد وزارت نیرو به شمار می رود که طی سال ها نتوانسته است با شناسایی ابزار های مناسب این بدمصرفی را اصلاح کند.

سهم 10 درصدی ایران در مصرف برق ماینر ها

طبق آنالیز های دانشگاه کمبریج درباره برآورد مصرف برق واحد های استخراج نماینده رمزارز در ایران و البته جهان در سال 2021 میلادی، سهم ایران از مصرف کل برق جهان برای این صنعت، حدود 10 درصد است. این دانشگاه یک دامنه از مصرف کیلووات ساعت برق را مورد آنالیز قرار داده است. بر این اساس حد بالای این برآورد نشان از مصرف 520 میلیارد کیلووات ساعت طی یک سال گذشته (معادل حدود 60 هزار مگاوات مصرف برق مستمر) است؛ از طرفی حد پایین این مصرف 131 میلیارد کیلووات ساعت در یک سال گذشته (معادل حداقل 15 هزار مگاوات مصرف برق مستمر) است.

درباره نقش واحد های غیرمجاز استخراج رمزارز و شناسایی و توقف فعالیت آن ها بحث های مختلفی وجود دارد؛ به عقیده بعضی این اقدام برای شرکت توانیر امری سخت، زمان بر و هزینه بر است و وزارت ارتباطات به وسیله مدیریت بخش مصرف اینترنت این واحد ها می تواند آن ها را شناسایی کند.

اینترنت در مقابل مصرف برق / سهم اندک ماینر های خانگی

خسرو سلجوقی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا امکان شناسایی واحد های غیرمجاز استخراج رمزارز به وسیله اینترنت مصرفی آن ها وجود دارد، گفت: باید ابتدا اشاره نمود که سهم اینترنت و پهنای باند مورد استفاده برای استخراج رمزارز در مقایسه با مصرف برق، میزان ناچیزی است؛ بنابراین شناسایی از این طریق مقرون به صرفه، مالی و راحت نیست.

وی اضافه کرد: بنا بر اطلاعات کلی استخراج نماینده هایی که در فضای خانگی (تعرفه برق خانگی) هستند سهم بالایی ندارند، بنابراین بیشتر این تعداد دستگاه های استخراج رمزارز در فضای خانگی نیستند بلکه در مراکز صنعتی، کشاورزی و… مستقر هستند که مصرف برق نامتعارفی را ایجاد می نمایند.

به گفته سلجوقی متولیان صنعت برق بهترین ابزار برای پایش و آنالیز واحد های غیرمجاز رمزارز را در اختیار دارند؛ در این میان استفاده از کنتور های هوشمند نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا می نمایند. همچنین با رجوع و استفاده از تغییرات سوابق اطلاعات میزان مصرف نمایندگان حتی در کنتور های غیر هوشمند هم امکان رصد کردن را به راحتی فراهم می نماید.

منبع: مهر

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48893

به "سهم 10 درصدی ایران در مصرف برق ماینر ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 10 درصدی ایران در مصرف برق ماینر ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید