ضرورت تأمین زیرساخت های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه هم اندیشی دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

ضرورت تأمین زیرساخت های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه پیرامون دستور جلسه آنالیز سیاست ها و برنامه های اقدام شبکه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی گفت: شرایط کرونا بعنوان یک ویروس همه جا حاضر و فراگیر، انفصال گرایی در فضای فیزیکی را تقویت کرد و ضرورت جدی برای اتصال گرایی در فضای مجازی به وجود آورد.

وی ادامه داد: لذا تدوین سیاست ها و برنامه های اقدام حضور منسجم با رویکرد هم افزایی، هم گرایی و یکپارچه سازی در فضای مجازی یک ضرورت گریزناپذیر هم برای شرایط کرونا و هم در شرایط عادی است. البته حسب اظهارات وزیر علوم بیش از 95 درصد از امکانات آموزش الکترونیک در ترم دوم سال تحصیلی 98-99 استفاده کردند ولی سؤال نسبت به کیفیت و انسجام است. چه مقدار کیفی آموزشی تأمین شد؟

وی اضافه نمود: در آموزش وپرورش نیز شبکه شاد طراحی شد که حتماً باید سازوکار قوی تری را برای این حوزه طراحی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سامانه های متعددی در فضاهای آموزشی کشور وجود دارد، اضافه نمود: ولی هنوز یک ظرفیت پلتفرمی در کشور برای این سامانه ها ایجاد ننموده ایم و پراکندگی زیادی در این امور وجود دارد و برای رسیدن به یک پلتفرم و مگا پلتفرم ضروری است این سامانه ها در یک ظرف مشترک قرار گیرند.

عاملی گفت: مشکل اصلی در این اقدام این است که ما نگاه آنالوگ و مکان مبنی و سازمان مبنی را به فضای مجازی تعمیم می دهیم. لذا باز در فضای مجازی هم می خواهیم مستقل و بدون توجه به ظرفیت های ملی کار را انجام دهیم، که نتیجه آن تولد ده ها سامانه تکراری و اقدامات تکراری متعدد به تعداد مؤسسات و دانشگاه های کشور است.

وی اضافه نمود: ظرفیت محیط مجازی این است که به عنوان مثال اگر یک کتاب را ماهیت دیجیتال تبدیل شد دیگر لازم نیست جای دیگر این کار را تکرار نمایند و اتلاف منابع از بین می رود و منطق فضای مجازی یک کار به معنای همه فراوری و کار است که هزینه ها را به شدت کاهش می دهد و دامنه توانائی داده را افزایش می دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سند 2025 کشور آلمان گفت: در این سند آمده است که آن ها هنوز پیروز به ایجاد همگرایی، هماهنگی و هم افزایی نشده اند و باید به این سمت حرکت نمایند و پیش بینی سود بالایی برای خود در این حوزه نموده اند.

وی اضافه نمود: نگاه ما در این سند این است که ضمن متوقف نکردن کار، ظرفیتی را ایجاد کنیم که به مرور زمان یک مگا پلتفرم برای خدماتی مانند کتابخانه مجازی، نشر و انتشارات مجازی و پیمایش های مجازی فراهم گردد. اگر پراکنده کاری نکنیم و همه منابع یکجا جمع شوند سرمایه عظیمی را خواهیم داشت و کسب وکار این حوزه هم رونق بسیار جدی پیدا خواهد نمود.

عاملی با بیان اینکه معنای یکپارچه گرایی در این سند به معنای مرکزگرایی نیست گفت: محیط مجازی محیطی مرکزی و غیر مرکزی است که انبوه کاربران می توانند در آنجا اطلاعات و منابع خود را به اشتراک بگذارند و این محیط نه تنها جلوی فعالیت دیگران را نمی گیرد بلکه ظرفیتی ایجاد می نماید تا همه بتوانند ظرفیت های خود را به فعلیت درآورند.

وی توضیح داد: 65 میلیون کاربر ایرانی شاغل در این محیط می توانند تبدیل به سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی آموزش و پژوهش و عرصه نوآوری های کشور شوند. تمام شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در حوزه موضوعیت خواهند داشت و دامنه کار از حوزه ملی به حوزه منطقه ای و جهانی توسعه پیدا خواهد نمود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انقلاب اول دیجیتال یا ظهور ماهیت دیجیتال گفت: این انقلاب یک سیاست فشار بود، که ماهیت شیئی اطلاعات را به ماهیت رقومی تبدیل کرد و در سطح وسیع شاهد این تحول و تغییر و تبدیل ها بودیم و در انقلاب دوم که انقلاب کشش و توسعه خدمات دیجیتال بود، داده ها را تبدیل به خدمات کردند و مرحله بعد ایجاد نظام حکمرانی برای این فضا هست که در ارتباط با فضای فیزیکی باید باشد.

وی اضافه نمود: باید برای محیط دوم یک سیستم طراحی کنیم به ویژه در حوزه آموزش و پژوهش به علت تعدد سامانه ها نیازمند این سیستم هستیم و برای آن هدف گذاری منطقی و سرمایه گذاری منطقی داشته باشیم.

عاملی با بیان اینکه دولت کره برای توسعه فناوری بلاک چین در این کشور 120 میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده است، گفت: ما سرمایه گذاری در فضای دوم را جدی نگرفته ایم به عنوان مثال شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت فنی این کار است با مسائل عدیده همراه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن رد نگاه ابزاری به فضای مجازی گفت: فضای مجازی باید به زیست بوم فرهنگی و اجتماعی متصل باشد و در پیوند با تاریخ و تمدن و قوانین و مقررات از جمله قانون اساسی کشور باشد.

وی تأکید کرد: این محیط دارای ارزش مالی بوده و نگاه کسب وکار با توجه به تعداد میلیونی کاربران و واحدهای مرتبط بسیار مهم و بالاست. ما در واقع حداقل از 15 میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم، 4 میلیون دانشجو و بیش از 150 هزار دانش آموزان و هزار نفر کارکنان حوزه آموزش و پژوهش صحبت می کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به جلسه روز گذشته با مسئولان حوزه آموزش کشور گفت: در این جلسه با استدلال هایی تأکید شد که عنوان یکپارچه از این محیط برداشته گردد، چرا که در مفهوم شبکه یکپارچگی نیز وجود دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمت مدیریت داده در این محیط گفت: متأسفانه بعضی دستگاه ها از ارائه داده و اطلاعات خودداری می نمایند.

عاملی با اشاره به کیفیت پایین سامانه های موجود در کشور گفت: ارتقاء سامانه ها، تأمین زیرساخت های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات و به هم پیوستگی منابع یا با تعبیر دقیق تر هم افزاری و هم گرایی امکانات یک ضرورت جدی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این موضوع به عنوان یک راهبرد کلان و همچنین در اقدامات ملی در سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و همچنین برنامه توسعه ششم مورد تأکید و تصریح نهاده شد است و به نوعی تکالیف اسناد بالادستی پیشینی است.

عاملی در ادامه به تشریح اجزای این سند مشتمل بر تعریف اصطلاحات، اهداف کلان، سیاست ها و برنامه اقدام و ساختار نهادی پرداخت و گفت: یکی از دستگاه های کشور به عنوان هماهنگ نماینده باید برای این سند معین گردد.

وی در پایان در تشریح این شبکه ملی گفت: شبکه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی زیرساختی فنی، خدماتی و محتوایی را برای مجموعه آموزش و پژوهش کشور فراهم می نماید و به چهار قلمرو 1) عمومی، 2) اختصاصی، 3) خدمت دادن و خدمات دریافت از بخش خصوصی و 4) قلمرو کار جهانی و بین المللی توجه دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32704

به "ضرورت تأمین زیرساخت های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تأمین زیرساخت های قدرتمند بر بستر شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید