عربستان پیشنهاد جدید داد، الاخبار:پذیرفته نمی گردد

به گزارش بلاگ پو، فارس نوشت:پس از ناموفق بودن طرح فرستاده های آمریکا و سازمان ملل برای برقراری آتش بس در یمن بویژه در استان مأرب، منابع خبری گزارش دادند که فرستاده سوئد طرحی مبتنی بر توافق استکهلم برای آتش بس در مأرب ارائه نموده است.

عربستان پیشنهاد جدید داد، الاخبار:پذیرفته نمی گردد

همزمان با آنکه عربستان سعودی احساس می نماید کم کم دارد کنترل امور در مرکز استان مأرب یمن را از دست می دهد، منابع خبری گزارش دادند که ریاض برای حفظ مرکز این استان، طرح جدیدی به منظور دور زدن نیروهای صنعاء پیشنهاد نموده تا از آزادسازی این استان به دست نیروهای صنعاء جلوگیری کند.

طبق گزارش ها، طرح ریاض که نماینده سوئد آن را به یمن برده، مبتنی بر توافق استکهلم [برای استان الحدیده در غرب یمن] است و آن هم در مقابل پیشبرد آرام و تسهیل موضوع انسانی و مالی.

استان الحدیده یمن (غرب) مشمول توافق آتش بسی است که دو سال نیم پیش در سوئد به دست آمد. شهر استکهلم سوئد در تاریخ 15 آذر 1397 (شش دسامبر 2018) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف های یمنی به ریاست مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ 13 دسامبر (22 آذرماه) با توافق آتش بس در الحدیده، به کار خود خاتمه داد.

علی رغم آنکه آتش بس در شهر و بندر الحدیده از 27 آذرماه 1397 (18 نوامبر 2018) وارد مرحله اجرا شده است؛ اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می نماید.

روزنامه لبنانی الاخبار، امروز (شنبه)، در گزارشی اطلاع داد که پس از ناموفق بودن مذاکرات اخیر میان هیأت مذاکره کننده صنعاء و فرستاده های آمریکا و سازمان ملل در امور یمن که در مسقط پایتخت عمان برگزار گردید، پیتر سمن بای فرستاده سوئد در امور یمن، پریروز، وارد شهر مأرب شده و ابتکار جدیدی را ارائه نموده است که این ابتکار بعضی از بندهای خود را از طرح پاییز سال گذشته مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن الهام گرفته است، طرحی که ائتلاف سعودی-اماراتی حتی زحمت پاسخ به آن را نیز به خود نداد.

الاخبار می نویسد که هدف از طرح پیتر سمن برای آتش بس در تمامی جبهه های استان مأرب برای اهدافی انسانی است تا در نتیجه این گام، تفاهم هایی مشابه تفاهم استکهلم متشکل از بندهای مربوط به امور انسانی، مالی و نظامی شکل بگیرد.

طبق این گزارش، فرستاده سوئد، هفته گذشته، در عمان با هیأت مذاکره کننده انصارالله درباره این پیشنهاد بحث و گفت وگو نموده است؛ اما بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا نموده است، با توجه به تجربه ناموفق توافق استکهلم برای دولت نجات ملی یمن، انصارالله با بعضی از بندهای این ابتکار معترض بوده بویژه آنکه فرستاده سوئد نتوانسته برای اجرای هیچ یک از بندها تضمینی ارائه کند.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت، با این حال، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن بار دیگر بر استقبال صنعاء از هرگونه کوشش دیپلماتیک برای برقراری صلح و از بین بردن درد و رنج مردم یمن تأکید و در عین حال تأیید نموده است که نسخه ای از پیشنهادهای طرف سوئدی را دریافت نموده و در حال آنالیز آن است.

در ادامه، یک منبع سیاسی نزدیک به انصارالله در این ارتباط به الاخبار گفت: صنعاء هیچ ابتکار و پیشنهادی را از پیش رد ننموده است و از هر گونه کوشش برای صلح استقبال می نماید. صنعاء هر نگرش و پیشنهاد برای حل وفصل مسالمت آمیز را مورد بحث و آنالیز قرار می دهد و نکات خود را در این خصوص اعلام می نماید.

این منبع در ادامه اضافه نمود: هدف از کوشش های سوئد شبیه سازی تجربه آتش بس شکننده در الحدیده است. توافق الحدیده دربردارنده ابعاد انسانی، نظامی، امنیتی و مالی بود و هیچ یک از بندهای آن جز آتش بس اجرا نشد. بسیاری [از بندهای] توافق استکهلم درباره مأرب قابل اجرا شدن نیست.

الاخبار در ادامه گزارش داد که سفر فرستاده سوئد به شهر مأرب و ملاقات او با سلطان العراده استاندار وابسته به حزب الاصلاح همزمان با کوشش های بین الملی برای نجات آخرین مناطق نفوذ سعودی ها در یمن اجرا شده است.

با این حال، این روزنامه لبنانی نوشت که نشانه ها حاکی از آن است که خاتمه طرح فرستاده سوئد شکست خواهد بود زیرا سطلان العراده در ملاقات با پیتر سمن بای درباره توانمندی نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن و شبه نظامیان حزب الاصلاح برای تقابل اظهاراتی را بر زبان آورده بود که این اتفاق درست پس از هشدارهای فعالان حزب الاصلاح درباره پاسخگویی به کوشش های سوئد صورت گرفت چراکه آنها پذیرش پیشنهادهای اخیر را به مثابه تثبیت سیطره نیروهای صنعاء بر بیش از 85 درصد مناطق استان مأرب قلمداد نموده بودند.

منابع سیاسی مطلع همچنین به الاخبار اطلاع دادند که پیشنهاد فرستاده سوئد بر آتش بس فوری در تمام جبهه های اطراف مرکز استان مأرب و پس از آن توسعه دامنه مأموریت کمیته های آتش بس سازمان ملل در الحدیده تأکید داشته تا این گونه دامنه مأموریت کمیته های آتش بس شامل کمربند استان مأرب نیز بشود.

طبق گفته این منابع، بندهایی که العراده از آن ناراضی بوده شامل تضمین یاری رسانی به تمام اردوگاه های آوارگان، ایجاد یک جاده عمومی رابط میان صنعاء و شهر مأرب به طول 17 کیلومتر به منظور تسهیل عبور شهروندان، متصل کردن مجدد نیروگاه برق مأرب (این نیروگاه با گاز کار می نماید) به صنعاء و چند استان دیگر تحت کنترل دولت نجات ملی، تکمیل فاز دوم طرح برق رسانی، ارسال درآمدهای نفت و گازی حاصل از تأسیسات نفتی صافر به یک حساب ویژه در شعبه بانک مرکزی و تخصیص آن به حساب حقوق کارمندان دولت و همچنین تضمین ارسال فرآورده های نفتی از مأرب به تمام استان ها بوده است.

310 310

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 46864

به "عربستان پیشنهاد جدید داد، الاخبار:پذیرفته نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان پیشنهاد جدید داد، الاخبار:پذیرفته نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید