محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست مجمع عمومی دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر محمد رضا فراهانی و همراه با شور و اشتیاق بالای دبیران شوراهای صنفی برگزار گشت.

محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی

یحیی هاشمی نسب؛ عضو هیأت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی، به ارائه گزارش عملکرد شوراهای صنفی در سال های گذشته پرداخت و ابراز داشت: آغاز به کار شورای صنفی از سال 1394 و پس از ابلاغ مجدد آئین نامه در اسفند ماه با امضای وزیر بهداشت بود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال 1395، اولین نشست سراسری شورای صنفی با حضور همه اعضای شورای صنفی دانشگاه های علوم پزشکی از سراسر کشور برگزار شد.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، گفت: در این نشست که تعداد شرکت کنندگان حدود 500 نفر را شامل می شد به وجود برخی مشکلات از جمله پایین بودن تعداد اعضاء، نقص در ساختار آئین نامه و عدم استفاده بهینه از آئین نامه اشاره شد.

هاشمی نسب گفت: بعد از نشست خزر آباد در شهر ساری، نشستی با حضور وزیر بهداشت در مرداد ماه سال 1394 برگزار شد. در این نشست سه کارگروه آموزشی، رفاهی و آئین نامه شورای صنفی حضور داشتند و صحبت های خوبی انجام شد، اما به دلیل این که نشست به انتخابات بعدی برخورد می کرد نتیجه ای از داخل نشست ها خارج نشد.

وی به نشست مدیران دانشجویی در سال 95 اشاره کرد و ابراز داشت: در این نشست هفت نفر کارگروه شورای صنفی در حضور مدیران دانشجویی توانستند صحبت هایی را مطرح کنند. شکل گیری این تجربه برای اولین بار در جلسات شورای صنفی اتفاق خوبی را رقم زد.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، بیان داشت: در ادامه بلافاصله نشست اردیبهشت ماه سال 1395 برگزار شد. در این نشست کارگروه آموزشی در کنار کارگروه های تغذیه، رفاهی و تشکیلات شکل گرفت؛ که در طی نشستی دو روزه به جمعبندی هایی دست پیدا کردیم.

هاشمی نسب گفت: در این نشست مسئول صندوق رفاه دانشجویان برای اولین بار حضور داشت و مجددا کارگروه های نشست قبلی جمع بندی شد، اما به دلیل برخورد با انتخابات بعدی عملا نتایج آن نشست نیز فراموش گشت.

وی بیان داشت: در ادامه هیأت نظارت اقدام به برگزاری جلسه و نشست مشترک در تابستان 1396 با اعضای شوراهای صنفی از کل کشور با حضور بخش آموزشی صندوق رفاه، دکتر فراهانی و دکتر عطوف کرد. در این نشست مجددا کارگروه ها شکل گرفت با این تفاوت که مشکلات ما نسبت به سال 1394 جبران شده بود و اعضای ما از 500 نفر به دو هزار و 500 نفر در سال 96 رسیده بود.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، اضافه نمود: این در حالی بود که در دانشگاه ها شناخت لازم نسبت به مسئولینی که تلاش داشتیم شوراهای صنفی را بشناسند ایجاد شده بود و به جایی رسیدیم که بتوانیم تغییر در ساختار آئین نامه را نیز دنبال کنیم.

هاشمی نسب گفت: در نشست شهریور ماه سال 1396 تاکید بر این بود که آئین نامه شورای صنفی نیاز به تغییرات ساختاری بسیار زیادی دارد که مهمترین آن در خصوص زمان نامناسب انتخابات بود. بر این اساس نیاز بود تا شورای مرکزی در آئین نامه قرار بگیرد که با موافقت و تصویب اکثریت این اتفاق رخ داد و در ادامه دکتر فراهانی موافقت خود را اعلام، هیئت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان تصویب و برای دریافت امضای وزیر بهداشت اقدامات آغاز شد.

وی در پایان گفت: در ادامه بنا شد شورایی برای دانشجویان Ph.D و دستیاری جهت پی گیری مطالبات آن ها ایجاد شود که بر این اساس تصمیم گرفته شد برای این دسته از دانشجویان انتخابات جدایی با شورای مرکزی و مجمع جدا داشته باشیم. در نهایت نتیجه تمام تلاش های عنوان شده این بود که آئین نامه شوراهای صنفی در اردیبهشت ماه سال 1397 به امضای وزیر بهداشت رسید و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

در ادامه دانشجویان شرکت کننده که دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور بودند در این نشست به معرفی خود و نحوه برگزاری انتخابات شوراهای صنفی در دانشگاه هایشان پرداختند.

برخی دانشجویان در این جلسه به مشکلات خود در دانشگاه ها نیز گریزی زدند که مهمترین مشکلات عنوان شده به موضوعاتی همچون نداشتن رسمیت لازم در دانشگاه و حضور در حد ارائه دهندگان پیشنهادات، اشاره شد.

برخی دبیران شوراهای صنفی دانشجویی نیز به تلاش خود جهت ایجاد جایگاه مناسب در دانشگاه اشاره کردند و این موفقیت را حاصل تلاش خود برای جانمایی موثر شوراهای صنفی در امور تصمیم ساز دانشگاه دانستند.

برخی دبیران شوراهای صنفی نیز از حضور نداشتن در امور فرهنگی دانشگاه گلایه داشتند که اشاره صریح در آئین نامه به این عدم حضور را به عنوان تذکر دریافت کردند.

با وجود تغییر زمان انتخابات شوراهای صنفی به اردیبهشت ماه اما برخی دبیران شوراهای صنفی دانشگاه ها این زمان را موجب کاهش استقبال دانشجویان جهت شرکت در انتخابات عنوان و اردیبهشت ماه را زمان فرجه دانشجویان و امتحانات برخی رشته های علوم پزشکی دانستند.

علی محمدی فیض آباد؛ رئیس اداره رفاهی و امور خوابگاه های وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت محدودیتی درباره زمان انتخابات شورای صنفی برای دانشگاه ها قائل نشده، گفت: دانشگاه هایی بوده اند که انتخابات خود را در زمان مورد دلخواه برگزار کرده اند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی را مورد سئوال قرار داد و گفت: این محدودیت موجب می شود مطالبات ما در ازای دانشجویان به نتیجه نرسد و انگیزه و علاقه حضور در شوراهای صنفی را برای دانشجویان از بین ببرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مسئولان دانشگاه ها خصوصا معاونین فرهنگی و مدیران دانشجویی خواست تا اعضای شوراهای صنفی را در کنار خود ببینند نه در مقابل خود؛ زیرا نهایت تلاش شوراهای صنفی رفع مشکلات دانشجویان است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان دانشگاه در برابر هر خواسته ما مشکلات بودجه ای را مطرح می کنند و این در حالی است که گاهی مشکل اصلی عدم مدیریت صحیح است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان از وضعیت بد خوابگاهی دانشجویان پسر دانشگاه خود گلایه کرد و مهمترین تلاش خود در شورای صنفی را در مسیر رفع این مشکل دانست.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز علاوه بر بیان این که شوراهای صنفی از قدرت لازم برخوردار نیستند، ابراز داشت: بسیاری از دانشجویان تصور می کنند نقش ما تنها امضا زدن است و تاثیر زیادی در امور دانشجویان نداریم.

وی به مشکل یکی از خوابگاه های دختران دانشگاه اشاره داشت و بیان داشت: یکی از خوابگاه های دختران دانشگاه در هوای گرم و غیر قابل تحمل زابل دارای کولرهای آبی است که امیدوارم این مشکل حل شود.

محمدی در پاسخ به این گلایه، گفت: زابل دارای 100 هزار نفر جمعیت است در حالی که 25 هزار نفر دانشجو دارد و تقریبا دانشجویان بر اقتصاد زابل تاثیر گذار هستند. در بازدید از خوابگاه های دانشگاه زابل که تعدادش از ظرفیت متقاضیان خوابگاه بیشتر است متوجه شدیم تمام اتاق های خوابگاهی دارای اسپلیت است که این شرایط در بسیاری از دانشگاه ها وجود ندارد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان این که دانشگاه همدان دارای شش هزار و 800 دانشجو است، گفت: با پی گیری های انجام شده انتخابات شوراهای صنفی در اوایل تیر ماه با مشارکت حدود سه هزار نفر از دانشجویان انجام شد.

وی ادامه داد: در ادامه موفق به برگزاری هشت کمیته اسکان، تغذیه، تربیت بدنی، نظارت، آموزشی، رفاهی، تربیت بدنی و خدمات دانشجویی شدیم و امیدواریم در پی گیری مطالبات دانشجویان موفق ظاهر شویم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه برای اولین بار به صورت پایلوت خبر داد.

تشکیل شورای تخصصی دانشجویان یکی از دیگر موارد مهمی بود که در این نشست در خصوص آن بین دانشجویان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، این دانشگاه را از سه سال قبل دارای شورای تخصصی دانشجویی دانست و گفت: فکر می کنم دانشگاه اهواز تنها دانشگاه دارای شورای تخصصی دانشجویان در میان دانشگاه های علوم پزشکی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1397 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 623

به "محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید