محرم، از ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی در مشهد است

به گزارش بلاگ پو، عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: محرم را می توان یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی در مشهد دانست.

محرم، از ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی در مشهد است

آرش قهرمان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این مطلب اظهار کرد: چند نکته در این زمینه وجود دارد، نکته نخست این است که گرایش های حوزه گردشگری به ویژه در دهه اخیر به سمت گردشگری تجربی پیش رفته است؛ به این معنی که گردشگران زمانی که وارد یک مقصد گردشگری می شوند رابطه خودشان را با سایت ها، مراکز و جاذبه های گردشگری در چارچوب یک رابطه ایستا نمی بینند، بلکه به دنبال رابطه ای پویا هستند.

وی اضافه نمود: رابطه پویا به این معنی که گردشگران تمایل دارند در تجربه و متن مقصد گردشگری که وارد آن شده اند، مشاهده بی واسطه و حتی مشارکت نمایند. گزارش هایی که از توسعه گردشگری در بعضی کشورها از جمله هندوستان وجود دارد، نشان می دهد در بخش هایی از این کشور هیچ جاذبه جدی برای جذب گردشگر وجود نداشت؛ اما مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. جامعه محلی، گردشگرانی که به این منطقه سفر نموده بودند را وارد تجربه زیستی خود کردند و اجازه دادند گردشگران به تجربه آن ها دست یابند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: این گونه تجربه ها برای گردشگران فضای پر جاذبه ای بوده و بخشی از توسعه مراکز بوم گردی ایران نیز در همین چارچوب قابل فهم است، به این دلیل آن شهروند ایرانی که زندگی نسبتا لوکسی را تجربه می نماید و زمانی که وارد یک مرکز بوم گردی می گردد به تجربه حس های جدید می پردازد که این تجربه جدید فرد را به گذشته متصل نموده و امکان هویت یابی را برای او فراهم می نماید.

قهرمان اعلام کرد: به عنوان نمونه ای از پژوهش های داخلی، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در دو سال گذشته، برای آستان قدس رضوی تحقیقی را در زمینه گردشگران غیر مسلمان انجام داد؛ در این تحقیقات دریافتیم که بخشی از نیازها و انتظارات گردشگران مشاهده و حتی مشارکت در مراسم هایی مانند نمازهای پرشکوه جماعت وجود دارد که در حرم مطهر برگزار می گردد.

وی اضافه نمود: لذا در ادامه کار تحقیقاتی به راهنمایانی که گردشگران خارجی را همراهی می کردند، توصیه کردیم که در این گونه فضاها زیاد مشغول گفت وگو با گردشگران نشده و به آن ها اجازه دهند خودشان مشاهده نمایند و اگر لازم باشد خود آن ها در رابطه با فضایی که در آن قرار گرفته اند به طرح سوالاتشان بپردازند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مورد این که از محرم چه میزان می توان برای جذب گردشگران استفاده کرد، ادامه داد: رویدادی مانند محرم در مشهد قومیت ها، گویش ها و سبک های زندگی مختلف از شهروندان کشور را به سمت خود جذب می نماید و عملا مشهد تصویری مینیاتوری از اجتماع ملی شده است؛ لذا این ظرفیت در ماه محرم برای مشهد وجود دارد، اما مشروط به دو ملاحظه است.

قهرمان اعلام کرد: شرط اول، اطلاع رسانی مکفی است تا گردشگران از رخداد مراسم هایی با چنین مشخصاتی در شهر مشهد آگاه شوند؛ دومین شرط این است که نهادهای مذهبی نیز باید سطحی از دسترسی را برای گردشگران خارجی پدید آورند تا حضور و ارتباط آن ها با محدودیت های کم تری در مکان های مذهبی همراه باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11805

به "محرم، از ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی در مشهد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرم، از ظرفیت های توسعه گردشگری مذهبی در مشهد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید