محصول پیش بینی ریسک های آب و هوایی بومی شد

به گزارش بلاگ پو، محققان یک شرکت دانش بنیان پیروز به طراحی سامانه ای برای پیش بینی ریسک آب و هوایی شدند که تا انتها تابستان سال جاری به بهره برداری می رسد.

محصول پیش بینی ریسک های آب و هوایی بومی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، یاسر ابراهیمیان قاجاری رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بعد از تصادفات جاده ای، رویدادهای مرتبط با آب و هوا، مهمترین عامل درگیری نیروی های امدادی در طول سال و در بیشتر نقاط کشور به شمار می فرایند.

وی اضافه کرد: از آنجا که تصادفات جاده ای، خود نیز تا 25 درصد متأثر از عوامل جوی است، بنابراین ضرورت دسترسی به اطلاعات دقیق، محلی و هوشمند از آب و هوا و ریسک های مرتبط با آن، یک ابزار بسیار ضروری برای نیروهای سازمان امداد و نجات هلال احمر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل یک شرکت دانش بنیان پیروز به طراحی سامانه توسعه ژئواینفورماتیک هواشناسی شد تا بستری از داده های جوی با رزولوشن بالا و در بر بستر GIS طراحی کند، گفت: این سامانه نمونه خارجی دارد ولی در حال حاضر داده های داخلی این سامانه به روز نمی گردد.

ابراهیمیان با بیان اینکه در طراحی این سامانه 3 نکته مد نظر قرار گرفته شده است، ادامه داد: ارائه داده برای تمامی نقاط جمعیتی قابل ملاحظه با موضوع حفظ جان در اولویت اول از مواردی است که در طراحی سامانه مدنظر قرار گرفته شده است.

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ادامه داد: محاسبه ریسک ناشی از پدیده های مختلف جوی و اطلاع رسانی به نیروهای امدادی و در نهایت دقت در معین شدن ابعاد وقوع پدیده های مختلف جوی از جمله مواردی است که در این سامانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی 8 پدیده ای که بر اساس اقلیم کشور می توانند باعث ضرر و زیان جانی و اقتصادی شوند و احتیاج است که قبل از وقوع و هنگام وقوع اطلاع رسانی به همراه اقدامات مناسب صورت بگیرد، به عنوان مرجع در این سامانه مد نظر گرفته شده است.

ابراهیمیان اضافه کرد: این سامانه طوری طراحی شده که داده ها بر اساس پیش بینی های کوتاه مدت 48 ساعته در بازه های زمانی 1 ساعت و همینطور 7 روزه در بازه زمانی 3 ساعته و همینطور شرایط جغرافیایی منطقه استخراج و پس از صحت سنجی در اختیار کاربران سازمان در سطوح مدیریتی قرار داده خواهد شد.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از این رو با استفاده از این سامانه می توان برای هر منطقه حتی در حد بخش، برای بازه های زمانی مختلف به پیش بینی ریسک پدیده های مختلف و شدت و نتایج محتمل آن دسترسی داشت و در مواقعی که قابلیت پیشگیری وجود دارد اقدامات ضروری صورت پذیرد.

ابراهیمیان با بیان اینکه پدیده های مختلف همچون طوفان، گردباد، بارندگی ها و… با این سامانه پیش بینی خواهد شد، گفت: سازمان بهره بردار این سامانه سازمان امداد و نجات هلال احمر است و بعد از اینکه در تابستان سال جاری به بهره برداری رسید می تواند از سامانه استفاده کند.

وی تاکید نمود: استفاده از این سامانه و جایگزینی آن با نمونه خارجی می تواند یک میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49056

به "محصول پیش بینی ریسک های آب و هوایی بومی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصول پیش بینی ریسک های آب و هوایی بومی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید