مرغ از سفره مردم پر کشید، عوامل موثر بر قیمت ها

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران- گروه استان ها: خراسان جنوبی با داشتن بیش از 667 واحد مرغداری گوشتی در استان و ظرفیت فراوری سالانه 34 میلیون قطعه مرغ در چرخه فراوری گوشت مرغ به یکی از استان های برتر کشور تبدیل گردیده و علاوه بر خودکفایی در تامین احتیاج گوشتی استان، احتیاج دیگر استان ها را نیز تامین می نماید.

مرغ از سفره مردم پر کشید، عوامل موثر بر قیمت ها

گوشت مرغ به دلیل قیمت متعادل تری که نسبت به گوشت قرمز دارد حجم بیشتری از سبد خانوار های متوسط و متوسط رو به پایین را به خود اختصاص داده است، و این تقاضا گاهی با وزنه مشخص قیمت بازار که همان فرمول عرضه و تقاضا است جور در نمی آید. تا جایی که هر چند وقت یک بار صدای مردم و میز چاره اندیشی مسئولان را به خود اختصاص می دهد.

خراسان جنوبی از جمله استان هایی است که فراوری مرغ در آن بیشتر از احتیاج استان است، این صنعت با رشد صعودی در سال های اخیر توانسته نام صنعت مادر استان را از آن خود کند، به همین دلیل عده ای از شهروندان با شنیدن این تعابیر انتظار دارند تا بازار گوشت مرغ در این استان آن هم با داشتن چرخه کامل فراوری، نسبت به کشور از نوسان کمتر و حتی قیمت پایین تری برخوردار باشد.

تفکری که وقتی آن را برای مرغداران بیان می کنی آن ها را ناراحت نموده و می گویند مگر هزینه های فراوری در این استان جدای از کشور است و وقتی برای مسئولان بیان می گردد پاسخ کاملا روشنی دارندقیمت مر غ دراین استان مطلوب و حتی کمتر از استان های دیگر است.

داستان جوجه یک روزه و هزینه های فراوری مرغ خودش روایت هفتاد من کاغذ است، اما تابستان 97 برای مرغداران کشور و البته خراسان جنوبی تابستانی پر از چالش بود، تلفات ناگهانی به دلیل قطع برق و افزایش دلار و از آن سو نهاده هایی که یک سرش به بازار های جهانی واردات وصل است و سر دیگرش دست هایی پس پرده دارد که حتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را نیز از درمان مستاصل نموده است.

قیمت مرغ تابع عوامل گوناگون

قیمت مرغ تابع عوامل زیادی است و منطقه ای نیست این یک پاسخ روشن معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است برای نوسان قیمت مرغ در استانی که فراوری مرغ در آن بیشتر از جمعیتش است.

سید جلال مدرسی در مصاحبه با مهر ادامه می دهد: بخش عمده ای از فراوری مرغ استان ما به استان های دیگر و حتی خارج از کشور صادر می گردد، پس این طور نیست که هرچه فراوری گردد در بازار عرضه گردد، بر این اساس فاکتور های مشخص نماینده قیمت در کشور تمام بازاهای مرغ را تحت تاثیر می گذارد.

وی اعلام کرد: با این وجود در شرایط بحرانی و نوسان شدید قیمتی قیمت مرغ در این استان شرایط مناسب تری داشته است.

وی با اشاره به جلسه ای که مسئولان سازمان جهادکشاورزی با اتحادیه مرغداران و روسای کشتارگاه های استان داشته اند اعلام می نماید: طی این جلسه با قبول پیشنهادات سازمان، متولیان فراوری و فروش قبول کردند بخشی از مرغی که در استان توزیع می گردد با قیمت مناسب تری به دست مشتری برسد. (ناگفته نماند که این یک توافق داخلی بوده است.)

وی تاکید دارد در حال حاضر قیمت مرغ گرم فراوریی استان با وجود اوضاع بحرانی مرغ، کمتر از استان های دیگر است.

قیمت مرغ در استان قابل قبول است

مدرسی اضافه نمود: خراسان جنوبی فقط دو درصد کل فراوری مرغ کشور را در دست دارد، پس با این میزان فراوری نمی توانیم منطقه ای قیمت مشخص کنیم و از طرفی داشتن یک چرخه کامل در فراوری گوشت مرغ ربطی به قیمت آن پیدا نمی نماید.

وی اشاره ای به فاکتورهای فراوری از جمله میزان فراوری جوجه یک روزه و حتی میزان فراوری مرغ دارد و می گوید: ما نمی توانیم فراوری نماینده را وادار کنیم که هر چه فراوری می نماید را در بازار استان به فروش برساند چرا که با این روش فراوری پایدار را زیر سوال برده ایم.

مدرسی شرح می دهد: جدا کردن شرایط فراوری مرغ استان از شرایط کشوری کار درستی نیست و درنهایت فراوری نماینده را متضرر می نماید.

وی می گوید: این نکته را نیز به یاد داشته باشید که 80 درصد نهاده های مورد احتیاج مرغداری های استان از خارج استان تامین می گردد، از طرفی چون خراسان جنوبی در شاهراه های اصلی سیستم توزیع نیست کرایه حمل برای فراوری نمایندگان بیشتر می گردد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر با تدابیری که اندیشیده گردیده قیمت مرغ در استان قابل قبول است.

توزیع گسترده مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار

در این باره سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اعلام می نماید: مرغ منجمد به اندازه کافی در سردخانه های پشتیبانی امور دام ذخیره گردیده و توزیع تا زمان تعادل قیمت ادامه خواهد داشت.

مهدی روشن با اشاره به این که تاکنون 200 تن مرغ منجمد در استان توزیع گردیده است، می افزاید: در راستای تنظیم بازار و حمایت از اقشار کم درامد و تا زمانی که قیمت گوشت مرغ در سطح استان به تعادل برسد این توزیع ادامه خواهد داشت و جای هیچ گونه نگرانی بابت تامین و توزیع مرغ منجمد وجود ندارد.

به گفته وی هم استانی ها می توانند با مراجعه به 35مرکز فروش مشخص گردیده نسبت به خرید مرغ منجمد با قیمت 6 هزار و 670 تومان در بیرجند و قیمت 6 هزار و 720 در قاین و سایر شهرستان ها خرید را به نرخ مصوب اقدام نمایند.

وی ادامه داد: گوشت قرمز منجمد نیز به میزان کافی در سردخانه پشتیبانی امور دام استان ذخیره و در موعد مقرر توزیع خواهد شد.

روشن همچنین از تخصیص و تحویل هزار و 300 تن جو در چند روز اخیر به دو اتحادیه دامداران آریان و عشایری استان اطلاع داد و گفت: در بحث تامین نهاده ها ذرت، جو، و سویا با توجه به تخصیص سهمیه مناسب به استان مقادیر قابل توجهی در انبارهای پشتیبانی امور دام استان ذخیره گردیده و الباقی در حال حمل به استان است.

لازم به ذکر است تا زمان تهیه این گزارش مرغ گرم در کشتارگاه ها و فروشگاه های عرضه مستقیم 10 هزار و 10 تومان و در خرده فروشی ها 10 هزا رو 810 تومان بوده است.

به هر حال شرایط فراوری مرغ در اوضاعی است که باید منتظر پاییز ماند، شاید بحران کاهش یابد و نوسانات قیمتی به حداقل برسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1263

به "مرغ از سفره مردم پر کشید، عوامل موثر بر قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ از سفره مردم پر کشید، عوامل موثر بر قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید