مشارکت صفر در انتخابات لهستان

به گزارش بلاگ پو، انتخاباتی برای کتاب های تاریخ با مشارکت صفر؛ این توصیفی است که بسیاری از رسانه های جهان درباره انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه لهستان ارائه کرده و در واقع از سردرگمی مقامات این کشور به خاطر بحران همه گیری ویروس کرونا پرده برداشتند.

مشارکت صفر در انتخابات لهستان

البته تنها لهستان نیست که در روزهای اخیر به شدت دچار سردرگمی شده بود و در آخر هم دولت و احزاب مخالف نتوانستند بر سر برگزاری، لغو یا تعویق انتخابات به نتیجه برسند. این روزها مقامات بسیاری از کشورهای جهان با چالش برگزاری یا تعویق انتخابات روبرو هستند.

به گزارش بانکوک پست، روز یکشنبه در ظاهر و روی کاغذ روز انتخابات لهستان بود و از آنجا که مقامات این کشور اظهارنظر تاره ای درباره تعویق انتخابات نکرده بودند، انتظار می رفت مردم هرچند با مشارکت پایین پای صندوق های رأی بروند اما کدام صندوق رأی؟ هیچ حوزه رأی گیری باز نبود. با این حال، لهستان تنها کشوری نیست که بر سر دو راهی حفظ سلامت و جان مردم یا برگزاری انتخابات و عمل به یکی از اساسی ترین اصول دموکراسی روبرو است. از 21 فوریه 2020 تا 7 می 2020 یعنی تا همین 5 روز قبل، دست کم 71کشور و قلمرو در سراسر جهان تصمیم گرفتند انتخابات های ملی، منطقه ای و رفراندوم ها را به خاطر همه گیری ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورند و دست کم 20 کشور هم تصمیم گرفتند بی توجه به این همه گیری در موعد مقرر انتخابات و همه پرسی های خود را برگزار کنند.

تصمیم سخت رهبران جهان

فرانسه طبق تقویم انتخاباتی خود باید در تاریخ 15 و 22 مارس انتخابات محلی برگزار می کرد. زمانی که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور در تاریخ 12 مارس اعلام کرد، انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود، همه گیری ویروس کرونا در فرانسه به مرحله حاد نرسیده بود. دو روز پس از این اظهارنظر یعنی در روز 14 مارس فرانسه وارد مرحله شدید همه گیری ویروس کرونا شد، طوری که محدودیت های بسیاری شامل تعطیلی مغازه های غیرضروری و مدارس، ممنوعیت تجمع های بالای 100 نفر و... از سوی دولت اعلام شد. با این حال دولت بر سر حرف خود ماند و انتخابات روز 15 مارس را برگزار کرد اما مشارکت مردمی به شدت پایین آمد و از 63 درصد در سال 2014 به 45 درصد در سال 2020 رسید. از همین رو مکرون دومین انتخابات محلی را که قرار بود 22 مارس برگزار شود به تعویق انداخت و به خاطر بحرانی شدن همه گیری در فرانسه تمام احزاب سیاسی هم با آن موافقت کردند. علاوه بر فرانسه، آلمان هم در روز 15 مارس در منطقه جنوبی باواریا، منطقه ای که دومین منطقه آلوده این کشور از نظر همه گیری ویروس کرونا به شمار می رفت، یک انتخابات برگزار کرد و مشارکت در این انتخابات نسبت به دوره قبل یعنی 6 سال قبل بالا بود اما علت مشارکت بالا این بود که بسیاری از رأی دهندگان به صورت پستی رأی خود را داده بودند. اتفاقی که می توانست برای انتخابات روز یکشنبه لهستان هم رخ دهد اما از آنجا که مجلس این کشور روز پنجشنبه به پستی برگزار شدن انتخابات رأی داده و آن را تصویب کرده بود، زمان کافی برای فراهم سازی ساز و کارهای چنین انتخاباتی وجود نداشت.

اما ایتالیا که قرار بود در روز 29 مارس یک همه پرسی با موضوع کم کردن تعداد اعضای مجلس این کشور برگزار کند، روز 5 مارس اعلام کرد به خاطر همه گیری ویروس کرونا این همه پرسی را به حالت تعلیق درمی آورد. ایتالیا همچنین در 19 آوریل و 31 می هم انتخابات منطقه ای داشت که هر دو آنها را هم لغو کرد و یک تأخیر 90 روزه برای تمام انتخابات ها اعلام کرد.

مقامات کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و کره جنوبی که با برگزاری انتخابات در موعد مقرر عمل به دموکراسی را انتخاب کردند یا رهبران کشورهایی نظیر ایتالیا، مقدونیه شمالی و صربستان که به خاطر نگرانی های بهداشتی انتخابات ها را به زمان دیگری موکول کردند، به هر حال به نوعی خود را از این سردرگمی نجات دادند اما با توجه به ادامه دار بودن همه گیری ویروس کرونا و مشخص نبودن زمان پیروزی جهانی بر این ویروس، رهبران بسیاری از کشورهای جهان در روزها و ماه های آینده دچار این سردرگمی خواهند شد. از جمله ایالات متحده امریکا که در حال حاضر بیشترین تعداد مبتلایان جهان و همچنین قربانیان جهان را دارد و در روزها و ماه های گذشته انتخابات مرحله مقدماتی ریاست جمهوری در 15 ایالت این کشور لغو شده است. همچنین در امریکا چندین انتخابات محلی که قرار بود در مارس و می برگزار شود، کنسل شده اما اگر همه گیری کووید 19 تا ماه نوامبر، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا ادامه یابد، معلوم نیست، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا چه تصمیمی بگیرد. برخی ناظران بر این باورند، این انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد اما دموکرات ها احتمال به تأخیر افتادن آن را دور از انتظار نمی دانند بویژه در شرایطی که به خاطر همه گیری ویروس کرونا و عملکرد ضعیف دولت ترامپ در پاسخ به این همه گیری محبوبیت ترامپ پایین آمده و او نیاز به زمان دارد که محبوبیت خود را بازیابد. البته شخص ترامپ و کاخ سفید بارها اعلام کرده اند، قصد تأخیر در انتخابات را ندارند.

بنا بر گزارش سی ان ان، اگر چه در تاریخ امریکا شرایط مشابه وجود داشته و در سال 1918 در اوج همه گیری ویروس آنفلوانزای اسپانیایی در ایالات متحده که صدها هزار امریکایی جان خود را از دست دادند، انتخابات در این کشور برگزار شد اما الان شرایط فرق کرده و انتخاب برای رهبران آنقدرها هم آسان نیست.

به گزارش وی فُروم، انتخابات مقدماتی ایالت ویسکانسین امریکا که روز 7 آوریل با وجود همه گیری کووید 19 برگزار شد به خوبی سختی های تصمیم گیری درباره برگزار شدن یا لغو انتخابات ها را نشان می دهد. در این ایالت ابتدا فرماندار دموکرات ویسکانسین با صدور یک فرمان اجرایی از تعلیق انتخابات تا ماه ژوئن خبر داد اما یک قانونگذار جمهوریخواه این تصمیم او را به چالش کشید و از او به دیوان عالی ویسکانسین شکایت کرد. دیوان عالی هم رأی به برگزاری انتخابات در موعد مقرر داد. البته در این انتخابات حدود 70 درصد مردم به خاطر نگرانی از سلامت خود و خانواده هایشان به صورت ایمیلی رأی دادند. هرچند که برگزاری پستی یا ایمیلی انتخابات هم یکی از چالش های دولتمردان است زیرا برخی جریان ها و احزاب اینگونه رأی ها را از نظر امکان وقوع تقلب، معتبر نمی دانند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 19 تیر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 26213

به "مشارکت صفر در انتخابات لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت صفر در انتخابات لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید