مشارکت فقط به انتخابات محدود گردیده است، مردم دوستدار انقلاب اند

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، برنامه تحلیلی این.ج.ا که به آنالیز الگوی کشورداری در جمهوری اسلامی ایران می پردازد با موضوع چالش اعتبار با اجرای محمد لسانی و باحضور عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه، دیروز جمعه به روی آنتن شبکه چهار رفت.

مشارکت فقط به انتخابات محدود گردیده است، مردم دوستدار انقلاب اند

عماد افروغ در پاسخ به این سوال که چه می شود در رویدادهای مختلف از همراهی مردم کاسته می شود آیا این یک امر طبیعی است یا خیر گفت: بخشی از آن طبیعی است مردم یک کشور بسته به عقلانیت و حافظه تاریخی شان، اقبال و ادبارهایشان شدت و ضعف پیدا می نماید. وقتی مردم ایران ازچیزی فرار می نمایند عقلانی است اما وقتی به چیزی گرایش پیدا می نمایند احساسی است. گرایش احساسی اول انتخابات باعث می شود پرده ها کنار رود و مردم با واقعیات روبرو شوند و مطلعانه تر تصمیم بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حرفهایی که در زمان انتخابات زده می شود صادقانه یا در توان مدعیان نیست گفت: حرفها و شعارهایی در زمان انتخابات زده می شود صرفا برای برنده شدن است و مردم برای فرار از مشکلات احساسی عمل می نمایند. دولتمردان ما بجای اینکه به شعارهایشان در زمان انتخاب توجه نمایند به فریب روی می آورند مردم مطلع هستند، می بییند و می شنوند و این از اعتبار آنها کم می نماید.

افروغ گفت: بهترین اعتماد مسبوق به اعتباری است که هم باور صادق و هم مطابق با واقعیت باشد. شعارها منطبق بر واقعیت باشد و به آنها عمل شود همچنین به حقوق شهروندی و احتیاجهای واقعی مردم برشود نه احتیاجهای کاذب. ممکن است مردم احتیاج واقعی شان را ندانند این وظیفه عالم است که مردم را از احتیاجهای اصلی شان مطلع کند.

مشارکت مردم فقط به انتخابات محدود گردیده است

افروغ در پاسخ به این سوال که اگر چالش اعتبار را بپذیریم، مردم چه می بینند که دلسرد می شوند وچه کنیم که دلگرم شوند، بیان نمود: وقتی مردم احساس می نمایند حضورشان فقط معطوف به یک رای بوده و دیگر به آنها در تصمیم گیری ها، تصمیم سازی ها، اجراها و نظارت ارجاعی نمی شود دلسرد می شوند. همچنین وقتی می بینند به احتیاجهای روزمره و حقوق شهروندی شان توجه نگردیده دلسرد می شوند. در نظام سیاسی ما ساختارها به گونه ای تعریف نگردیده که فعالیت مردم مستمر باشد و حضور آنها فقط در حد انتخابات است.

وی با بیان اینکه ظرفیت حضور مستمر و فعال مردم در کشور ما وجود ندارد، گفت: وقتی کشور به صورت تمرکزگرایانه اداره می شود مردم نمی توانند حضور داشته باشند. ظرف متمرکز نمی تواند ظرف خوبی برای مشارکت مردم باشد. مردم احساس می نمایند دولتمردانشان توان لازم را ندارند در حالی که اگر این توان پخش شود، مردم مشارکت می نمایند و توانمندی ها و ظرفیت ها نشان داده می شود.

افروغ با بیان اینکه در کشور احتیاج به قهرمان نداریم، گفت: اشخاص اصلا مهم نیستند و قواعد و ساختارها مهم اند. باید اداره قاعده مند در کشورداشته باشیم اداره شخص محور در هر رده ومقامی در کشور اشتباه است. اشخاص اعتبارشان را از قواعد می آورند و می آیند و می روند اگر دل مشغول اشخاص باشیم یعنی دل مشغول تصمیمات آنها هستیم.

جای خادم و مخدوم عوض گردیده است

وی ادامه داد: در چنین حالتی ارادت سالاری شکل می گیرد و جای خادم و مخدوم عوض می شود یعنی بجای اینکه مردم مخدوم باشند خادم می شوند و متاسفانه طی این سالها جهت مخدومیت وخادمیت عوض گردیده چون به ظرف و فرصت ها توجه نکردیم. در اول انقلاب اسلامی جابجایی خادم و مخدومیت وجود نداشت. در جنگ تحمیلی اوج تجلی مخدومیت مردمی و ظرف غیرمتمرکز را دیدیم و شاهد دفاع سربلند کشور بودیم وهمه فکر می کردند ظرفی هست که فعالیت نمایند. اما بعد از جنگ همه چیز حتی در شعار هم فراموش شد.

این جامعه شناس اضافه نمود: در زمان جنگ مباحث خطبه های نماز جمعه مربوط به طبقه متوسط و بسط عدالت اجتماعی بود اما پس از جنگ بحث تجملات و سازندگی مطرح شد که یادآور تئوری نوسازی زمان پهلوی بود که نتیجه آن به انقلاب ختم شد و عجیب اینکه توسط کسی بیان می شد که پیش تر از عدالت صحبت می کرد. در نتیجه الگویی که که برای سازندگی اتخاذ شد و کماکان هم ادامه دارد بستر را برای تضیعف مستمر مردم در برابر دولتمردان فراهم کرد.

افروغ در پاسخ به این سوال که در چه صورتی ممکن است مردم همراهی کمتری با سیاست های دولت نمایند، بیان داشت: جواب روشن است همان اعتباری که ذکر شد و اعتماد مسبوق به اعتبار است. وقتی شما به مردم بی توجهی می کنید و گوش شنوایی برای حرفهایشان ندارید، چنین نتیجه ای رقم می خورد. آنها وقتی می بینند کسانی که به اصطلاح وکالت تام دارند و خودشان را نماینده همه می دانند به فکر آنها نیستند این همراهی کمرنگ می شود.

افروغ به ساختار قدرت و ثروت در کشور اشاره نمود و گفت: کسانی که به قدرت دولتی در کشور می رسند دسترسی بیشتری به ثروت ، سرمایه های فرهنگی و صندلی های سیاسی دارند که باید این جریان عوض شود و زمانی این جریان عوض می شود که ما به سمت تمرکززدایی برویم تازمانی که این تمرکزگرایی و اتکا به نفت وجود دارد، رابطه زر، زور و تزویر برقرار خواهد بود.

این جامعه شناس گفت: قوه قضاییه اخیرا از برگزاری دادگاه علنی برای برخورد با مفسدان اقتصادی خبر داده است که این امر امید در مردم را احیا می نماید. ما اعتقاد به عمل و نظر داریم و نتیجه برای ما مهم است.

مردم دوستدار انقلاب، نظام و هویت دینی شان هستند

این جامعه شناس با بیان اینکه در جامعه ای که عدالت دمیده شود و سه قوه در این حوزه کارنامه خوبی داشته باشند مردم امیدوار می شوند، اضافه نمود: مردم ما سریع الرضا هستند یعنی سریع راضی می شوند و در تمام نظرسنجی هایی که انجام گردیده مردم خواستار انقلاب، نظام و هویت دینی شان هستند.

افروغ به اخرین نظرسنجی که بعد از تجمعات دی ماه 96 انجام گردیده اشاره نمود و بیان داشت: مهمترین نگرانی مردم با 72.4 درصد اقتصادی است که در تحلیل به 81 درصد هم می رسد. خواسته 69درصد اصلی تجمع نمایندگان مشکلات اقتصادی، کسب و کار و ثبات بازارعنوان گردیده است. در پاسخ به یک سوال دیگر این نظرسنجی 24 درصد معتقد بودند ریشه این تخریب ها و خشونت ها ریشه خارجی دارد و 54.5 درصد مشکلات اقتصادی دلیل این تخریب ها می دانستند. در نتیجه سوال دیگر این پیمایش درخصوص صحبت های رییس جمهوردرباره ارتباط این تجمعات و صحبت های ترامپ تعیین شد 66.4 درصد مردم معتقدند مشکلات داخلی است و هیچ ربطی به ترامپ ندارد.

افروغ در خاتمه گفت: این انتهای دموکراسی آمریکا است که از آن ترامپ بیرون می آید که نه عهد و پیمان می شناسد و نه قول. ترامپ قابل اعتماد نیست و امریکا می خواهد چیزی که نتوانست از طریق جنگ به دست آورد را از طریق فریب و اغوا کسب کند و این برای ایران گران تمام می شود. مشکلات ومسائل داخلی ما هیچ ربطی به امریکا ندارد. مشکلات ما به مدیریت خراب، بی توجهی به مشارکت مردم و عدالت اجتماعی برمی شود.

برنامه تحلیلی این.ج.ا به تهیه نمایندگی مصطفی پورمحمدی هر جمعه ساعت 17.30 به روی آنتن می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 شهریور 1397 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 605

به "مشارکت فقط به انتخابات محدود گردیده است، مردم دوستدار انقلاب اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت فقط به انتخابات محدود گردیده است، مردم دوستدار انقلاب اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید