واکسن کرونای سینوواک چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش بلاگ پو، شرکت خصوصی چینی سینوواک واکسن ویروس کرونا را به همین نام تولید کرد و این واکسن تایید سازمان جهانی را هم گرفت.

واکسن کرونای سینوواک چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش خبرنگاران ، سینوواک آخرین واکسنی است که در سطح جهان تایید سازمان جهانی را می گیرد و البته قطعا بعد از این واکسن چینی واکسن های دیگری هم در راه هستند.

پیش از این محققان برزیلی با انجام تحقیقاتی بر روی این واکسن به این نتیجه رسیده بودند که سینوواک فقط 50.65 درصد اثرگذاری دارد.

اما در یک آزمایش دیگر که در ترکیه انجام شد محققان دریافتند که سینوواک تا 91.25 درصد مقابل کرونا اثرگذاری دارد.

ماهیت واکسن کرونا به این شکل است که با تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن آن را وارد به ساخت آنتی بادی علیه ویروس کرونا می کند.

آنتی بادی ها به پروتئین های ویروسی متصل می شوند.

برای ساخت این واکسن ، محققان شرکت سینوواک با تهیه نمونه ویروس کرونا از بیمارانی در چین ، انگلیس ، ایتالیا ، اسپانیا و سوئیس شروع به کار کردند. خاتمه یک نمونه از چین پایه و اساس واکسن بود.

محققان ذخایر زیادی از ویروس کرونا را در سلول های کلیه یک میمون رشد دادند. سپس ویروس ها را با یک ماده شیمیایی به نام بتا-پروپیولاکتون خنثی کردند. این ترکیب، ویروس های کرونا را با اتصال به ژن های آنها از کار می اندازد. ویروس های کرونای غیرفعال شده دیگر نمی توانند تکثیر شوند. اما پروتئین های آنها از جمله سنبله دست نخورده باقی ماند.

محققان سپس ویروس های غیرفعال شده را بیرون کشیدند و آنها را با مقدار کمی از ترکیبات پایه آلومینیوم مخلوط کردند. این ترکیبات سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا پاسخ آن به واکسن را افزایش دهد.

ویروس های غیرفعال شده بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرند. جوناس سالک از آنها برای ایجاد واکسن فلج اطفال در دهه 1950 استفاده کرد و آنها پایه واکسن علیه بیماری های دیگر از جمله هاری و هپاتیت A هم هستند.

از آنجا که ویروس های کرونا در واکسن سینوواک مرده اند ، می توانند بدون ایجاد بیماری کرونا به بازو تزریق شوند. برخی از ویروس های غیرفعال شده پس از ورود به داخل بدن توسط نوعی سلول ایمنی به نام سلول ارائه دهنده آنتی ژن بلعیده می شوند.

سلول ارائه دهنده آنتی ژن ، ویروس کرونا را از بین می برد و برخی از قطعات آن را در سطح خود نشان می دهد. یک سلول T به اصطلاح کمکی ممکن است قطعه را تشخیص دهد. اگر این قطعه در یکی از پروتئین های سطح آن قرار گیرد ، سلول T فعال شده و می تواند به سلول های ایمنی دیگر برای پاسخ به واکسن کمک کند.

فرآیند ساخت آنتی بادی

نوع دیگری از سلول های ایمنی بدن که سلول B نامیده می شود نیز ممکن است با ویروس کرونا غیرفعال شود. سلول های B دارای پروتئین های سطحی به شکل های بسیار متنوعی هستند و تعداد کمی از آنها ممکن است شکل مناسبی برای چسباندن به ویروس کرونا داشته باشند. هنگامی که یک سلول B قفل می شود ، می تواند بخشی یا تمام ویروس را به داخل خود کشانده و قطعات ویروس کرونا را در سطح آن ارائه دهد.

یک سلول کمکی T فعال شده در برابر ویروس کرونا می تواند بر روی همان قطعه قفل شود. وقتی این اتفاق می افتد ، سلول B نیز فعال می شود. به این ترتیب آنتی بادی هایی را که همان شکل پروتئین های سطحشان هستند تکثیر و بیرون می ریزد.

متوقف کردن ویروس

پس از واکسیناسیون با سینوواک ، سیستم ایمنی بدن می تواند به عفونت ویروس های کرونا پاسخ دهد. سلول های B آنتی بادی تولید می کنند تا به مهاجمان بچسبد. آنتی بادی هایی که پروتئین سنبله را هدف قرار می دهند می توانند از ورود ویروس به سلول جلوگیری کنند. انواع دیگر آنتی بادی ها ممکن است ویروس را از طریق دیگر مسدود کنند.

اثرگذاری سینوواک چقدر طول می کشد؟

هنوز هیچ کس نمی تواند بگوید که ایمنی ایجاد شده حاصل از تزریق واکسن سینوواک چه مدت ادامه دارد. در طول ماه ها ممکن است سطح آنتی بادی کاهش یابد. اما سیستم ایمنی همچنین شامل سلول های خاصی به نام سلولهای حافظه B است که ممکن است اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را برای سال ها یا حتی دهه ها حفظ کند.

شرکت داروسازی سینوواک اعلام کرده است بعد از تایید سازمان جهانی بهداشت توانایی تولید دو میلیارد دوز از این واکسن وجود دارد.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49631

به "واکسن کرونای سینوواک چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای سینوواک چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید