پایتخت 6؛ عدول از پایتختِ ایرانی ، قصه؛ بزرگترین ضعف در نبود خشایار الوند

به گزارش بلاگ پو، پایتخت همچون تصویری که رویای گرم و دوست داشتنی خانواده های ایرانی را جلوه گر بود رو به زوال است و تا دچار انحراف جبران ناپذیری نشده است باید برای حفظ این رویا کاری کرد.

پایتخت 6؛ عدول از پایتختِ ایرانی ، قصه؛ بزرگترین ضعف در نبود خشایار الوند

گروه فرهنگی خبرنگاران- فاطمه سادات کاظمی منش؛ یک فیلم پیروز تماشاگر را به سفر می برد و با دادن تجربه های تازه احساسات عمیقی در او ایجاد می نماید و روحیات او را در مواجهه با زندگی واقعی تقویت می نماید.

در پایتخت های پیشین فیلم سفر دارد، نه لزوما سفری به معنای جابجایی مکانی، سفری داستانی که مخاطب را در جایی سوار می نماید، با خود درگیر می نماید، به اوج می رساند و در سلامت پیاده می نماید. داستانی که بتواند این ویژگی را داشته باشد دارای مشخصه ها و استاندارد های شناخته شده ای است.

مشخصه هایی، چون حادثه محرک که در دقایق شروعین شروع فیلم های سینمایی، یا قسمت های شروعین سریال های تلوزیونی اتفاق می افتد. آن اتفاق عظیمی که روال عادی زندگی شخصیت ها را به هم می ریزد، آن ها را وارد ماجرای تازه ای می نماید تا با کشمکش های فراوان در پایانی فیلم گره از کار حادثه بگشایند و در نقطه اوجی آن احساس عمیق را به بار بنشینند و با سرانجام قصه به مقصد آرامش برسند. هر سریال داستانی، یک قصه اصلی دارد و چندین قصه فرعی؛ بار اصلی داستان روی قصه اصلی سوار است و قصه های فرعی برای پیشبرد قصه اصلی بوجود می آیند.

در پایتخت 1 حادثه محرک، بی خانمانی و دربدری خانواده معمولی در شهری غریب است و با بازپسگیری پولشان و بازگشت خانواده به زادگاه به سرانجام می رسد؛ دلبستگی ارسطو به همشهری اش قصه فرعی است که بار درام و کمیک قصه اصلی را افزایش می دهد.

در پایتخت 2 خانواده معمولی ماموریت رساندنِ گنبد و گلدسته به یک شهر جنوبی را به عهده می گیرند، ضمن کشمکش هایی که ماموریت را تهدید می نماید با تحویلِ محموله به سرانجام می رسد. شخصیت خانم فدوی و دلبستگی ارسطو باز هم در جهت افزایش بار درام و کمیک قصه اصلی است.

در پایتخت 3 خانواده معمولی درگیر مسابقات ملی کشتی میانسالان می شوند که با برد نقی به سرانجام می رسد. ازدواج ارسطو و عظیم تر شدن خانواده معمولی؛ عمل بهبود و دریافت جایزه قصه های فرعی هستند که ساز جداگانه ای با قصه اصلی نمی زند و باز هم در خدمت قصه اصلی ست.

در پایتخت 4 زن خانواده عضو شورای شهر می شود و سوء استفاده خانواده با ساخت خانه ای غیرقانونی شروع می شود و با تخریب خانه به سرانجام می رسد.

در پایتخت 5 سفر به ترکیه برای تجارت و تفریح به گرفتاری در سرزمین تحت اشغال داعش می رسد و با پیروزی بر داعش و نجات خانواده به سرانجام می رسد. قصه فرار بهتاش یک قصه فرعی کوچک است که زود قائله اش ختم می شود و باز هم در جهت قصه اصلی است.

در پایتخت 6 اما، پررنگ ترین خط داستان مربوط به خواهر خانواده در کش و قوس ازدواج با دوست خانواده است که ناگهان همسرش که تصور می نموده اند مرده، زنده از آفریقا برمی شود. حادثه محرک بازگشت همسر ازگور برگشته است که با اعطای سندروم دست بی قرار به او قصد دارند کشمکش داستان را بالا برده و تا پایان با آن بازی نمایند. حادثه محرک در قسمت های میانی و بسیار دیر اتفاق می افتد و تا پیش از این داستان با قصه های فرعی که اغلب کمکی به قصه اصلی نمی نمایند پیش می رود و قصه اصلی را به حاشیه می برد. نقی راننده نماینده مجلس می شود و زمان بسیاری از سریال را به این قصه فرعی اختصاص می دهد در صورتی که هیچ نقشی در قصه اصلی ندارد. ارسطو درگیر قاچاقچیان مواد مخدر می شود تا در پیشبرد قصه فرعی ِ نقی کارکرد داشته باشد. نقی به مکه می رود و وقت بسیاری صرف این مقوله می شود. در صورتی که هیچ کارکرد داستانی در پیشبرد قصه اصلی ندارند.

در این میان بهتاش و دوست دخترهایش؛ بهتاش و دروازه بانی؛ ارسطو و دختر محمودنقاش؛ هر کدام قصه های جداگانه ای هستند. قصه اصلی علاوه بر دیر شروع شدن کشش و قدرت کافی برای کشیدن بار اصلی پیکره یک فیلم رئال را ندارد و این تعدد قصه های نامربوط فرعی از لحاظ داستانی تنها برای پوشاندن ضعف قصه اصلی است.

تعدد قصه و تغییر سبک نویسندگی همچنین سبب سرعت بخشیدن به بعضی اتفاقات شد به نحوی که بسیاری از صحنه هایی که تماشاگر تا پیش از این در پایتخت مو به مو به چشم میدید دیگر نمی بیند و در بعضی صحنه ها بیش از حد لازم کش پیدا می نماید. آن ایجاز و آنتی ایجازخاص و لذت بخش پایتختی کمتر به چشم می خورد.

پایتخت 6 علاوه بر عدول در قصه سرایی، از ارزش های اخلاقی که پیش از این بر آن پایدار بود نیز تنزل یافته است. احترام که یکی از شاخصه های اصلی خانواده معمولی بود جای خود را به بی حرمتی های بی سابقه داده است. از حریم زناشویی که تا پیش از این قلم نویسنده و دوربین کارگردان با احتیاط به آن نزدیک میشد و هنرمندانه و ظریف به محبت و رحمت میان زن و شوهر می پرداخت خبری نیست. قلم و دوربین نسبت به این حریم تا حدی دریده شده که با احتیاط میشد بچه ها را که از بینندگان پروپاقرص پایتخت بوده اند پای سریال نشاند. تمایل و رغبت بی سابقه به مادیات و فرهنگ غرب گرما و صفای خانواده معمولی را به سرما و گسست های ناخوشایند مبدل می ساخت.

پایتخت همچون تصویری که رویای گرم و دوست داشتنی خانواده های ایرانی را جلوه گر بود رو به زوال است و تا دچار انحراف جبران ناپذیری نشده است باید برای حفظ این رویا کاری کرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23369

به "پایتخت 6؛ عدول از پایتختِ ایرانی ، قصه؛ بزرگترین ضعف در نبود خشایار الوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت 6؛ عدول از پایتختِ ایرانی ، قصه؛ بزرگترین ضعف در نبود خشایار الوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید