چرا بیماری کرونا خطر اختلاف زوجین جوان در کشور را تشدید می نماید؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/مازندران با توجه به شیوع بیماری کرونا در دنیا میزان اختلاف زوجین در همه کشورها افزایش پیدا نموده است اما در روزهای اخیر معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفته میزان تماس های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با شماره 1480 (صدای مشاور بهزیستی) افزایش چشمگیری داشته و این تماس ها سه برابر شده است.

چرا بیماری کرونا خطر اختلاف زوجین جوان در کشور را تشدید می نماید؟

این امر در حالیست که آمار ثبت ازدواج و طلاق قبل از بیماری کرونا طبق آمار رسمی 5 به 1 و براساس آمار غیر رسمی در بعضی کلان شهرها 3 به 1 بوده است که به عقیده روانشناسان قرنطینه خانگی در دوران کرونا می تواند خیلی از تنش های خانوادگی را افزایش دهد بنابراین در این شرایط ضروری است خانواده ها برای رهایی از آن باید با هم سازگار شوند تا به یک زندگی مطلوب برسند.

اضطراب در شرایط بحرانی می تواند شخصیت انسان را تحت تاثیر قرار دهد

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران در این باره گفت: اضطراب در شرایط بحرانی می تواند شخصیت انسان را در مولفه های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

حبیب الله نادری در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه شخصیت به همه خصلت ها و ویژگی هایی اطلاق می گردد که معرف رفتار یک شخص باشد، اظهار کرد: شخصیت شامل اندیشه احساسات ادراک شخص از خود طرز فکر و غیره بوده است.

وی توضیح داد: هر انسانی دارای شخصیت منحصر به فردی بوده که او را نسبت به دیگران متمایز و آن را تحت تاثیر محرک های بیرونی و درونی قرار می دهد یا به عبارت دیگر شخصیت یعنی شیوه خاص بودن هر فرد و تفاوت او با دیگران.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه اضطراب یک احساس رنج آور و بخشی از زندگی هر انسانی بوده که در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می گردد، گفت: اضطراب ما را از کوشش وا می دارد که با وجود ترس و دلهره به پزشک مراجعه کنیم و گاهی اضطراب مزمن و مداوم باعث از هم پاشیدگی مولفه های شخصیت انسان می گردد که در این صورت نه تنها نمی توان آن را پاسخ سازش یافته دانست بلکه باید آن را منبع شکست و سازش نیافتگی تلقی کرد.

نادری گفت: زمانی که انسان نتواند به روش های منطقی و مستقیم اضطراب را کنترل کند به روش های غیر مستقیم متوسل شده و از مکانیزم های دفاعی برای حفظ و یکپاچکی شخصیت و کاهش اضطراب استفاده خواهد نمود.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران ادامه داد: مکانیزم های دفاعی، عملیاتی ذهنی هستند که اجزای عواطف ناخوشایند را از قلمرو هوشیاری دور نگه می دارند و این مکانیزم ها زمانی فعال می شوند که با بالاترین سطوح اضطراب منجر به آسیب های روانی شوند و عموما زمانی که افراد احساسات منفی را تجربه می نمایند، سعی دارند با روش های مختلفی با آن کنار بیایند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مکانیزم های دفاعی، مکانیزم دفاعی جابجایی بوده است، گفت: جابجایی مکانیزم های دفاعی، یک مکانیزم رایجی است که طی آن فرد احساسات منفی خود را از منبعی که موجب آن هیجان منفی شده، به فرد یا چیزی که کمتر تهدیدنماینده است، منتقل می نماید.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران اضافه کرد: به عنوان مثال شخصی که از کارفرمای خود عصبانی می گردد، ممکن است عصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی کند و همسر این فرد هم به نوبه خود این عصبانیت را، بر سر بچه های خود خالی می نماید و این چرخه معیوب بین زوجین ادامه می یابد که مکانیزم دفاعی جابجایی می تواند در این امر مفهوم پیدا کند.

زوجین باید از فرصت قرنطینه خانگی به خوبی استفاده نمایند

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه زوجین باید از فرصت قرنطینه خانگی به خوبی استفاده نمایند، گفت: طبق (کتاب تئوری انتخاب) اثرویلیام گلاسر که در آن نوشته می توانیم آزادانه به ابقای روابطی بپردازیم که به یک زندگی سالم و پرباری منجر گردد و از خیلی چیزها می توانیم آزاد شویم اما هرگز نمی توانیم بدون حداقل یک رابطه شخصی رضایت بخش، شادمانه زندگی کنیم بنابراین رویدادهای دردناک گذشته و رویدادهایی که امروزه مثل بیماری کرونا شاهد آن هستیم نقش مهمی در زندگی ما دارند و مرور دوباره آن ها، یاری چندانی به احتیاج امروز ما برای بهبودِ رابطه فعلی مان نخواهد نمود.

نادری با بیان اینکه انسان ها پنج محرک اصلی در زندگی خود دارند، یادآور شد: محرک های اصلی انسان شامل احتیاج به زنده ماندن، احتیاج به محبت و دوست داشتن و تعلق خاطر، احتیاج به قدرت، احتیاج به آزادی، احتیاج به تفریح بوده است و ما برای تأمین این احتیاجها، باید یک یا چند تصویر را در جهانی کیفی خود بهبود دهیم بنابراین جهانی کیفی از مهم ترین چیزهایی که می دانیم و می شناسیم تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در جهان هیچ آزادی کامل وجود ندارد، اضافه کرد: هرچه به دنبال محبت و احساس تعلق باشیم از احتیاجهای دیگر به خصوص در قدرت و آزادی نمی توانیم فارغ شویم چراکه قدرت محبت را تخریب خواهد نمود و هیچ کس هم دوست ندارد تحت تسلط کسی قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران محبت را به معنای مشخص کردن برای دانستن تا چه حد باید با هم باشیم، دانست و گفت: اگر این نسبت درست تنظیم نگردد با توجه به محرک های فوق الذکر اگر تعادل و تعامل منطقی بین زوجین به وجود نیاید، انتها رابطه مطلوب آن ها به خصوص در دوران قرنطینه خانگی به شکست می انجامد، بنابراین زوجین باید از این فرصت به خوبی استفاده نمایند و با تعدیل احتیاجها بتوانند با سازگاری مطلوب به هدف زندگی خود برسند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23372

به "چرا بیماری کرونا خطر اختلاف زوجین جوان در کشور را تشدید می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیماری کرونا خطر اختلاف زوجین جوان در کشور را تشدید می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید