کاهش هزینه های بیماران سرطانی با ایجاد دوره های آموزشی

به گزارش بلاگ پو، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص نقش مراقبت های حمایتی در حوزه سرطان گفت می توان با آموزش برخی از بیماران سرطانی را به صورت سرپایی درمان کرد.

کاهش هزینه های بیماران سرطانی با ایجاد دوره های آموزشی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، نخستین همایش مراقبت های حمایتی و تسکینی در سرطان همزمان با گرامیداشت 17 مهرماه روز جهانی طب تسکینی برگزار گردید. در این نشست که به مناسبت روز جهانی مراقبت های حمایتی و تسکینی برگزار گردید، جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص نقش مراقبت های حمایتی و تسکینی در حوزه سرطان اظهار کرد: برخی از بیماران سرطانی با درمان های سرپایی هم می توانند درمان شوند که به دلیل عدم آگاهی و پیگیری مراجعه به متخصص و دیر شدن درمان، از دست می رفتند، اما ایجاد موسسات خیریه ای که در راستای مراقبت های حمایتی و تسکینی کوشش می کردند، با ارائه خدمات مختلف به صورت هوم کر در درمان سرپایی و سریع بیماران و همراهی با خانواده بیماران سرطانی گام موثری در تسریع درمان بیماران برداشتند.

جان بابایی اضافه کرد: به این منظور کلاس های آموزشی و مهارتی برگزار گردید و به لحاظ اجرایی، نظام پزشکی گام موثر و مفیدی در این راستا برداشت تا بتواند به خانواده های بیماران سرطانی و خود بیماران، یاری شایانی در راستای کاهش هزینه های سرسام آور درمان و بعلاوه دسترسی آسان و سریع به خدمات درمانی مورد احتیاج برای بیماران سرطانی داشته باشند.

او گفت: گا هی بیماران سرطانی به دلیل بروز عوارض ساده و معمولی ناشی از انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی در بیمارستان بستری می گردد و باید هزینه هنگفتی پرداخت کند، اما موسسات خیریه با انجام خدمات هوم کر یاری بسیار موثری به بیماران سرطانی در تسریع درمان و کاهش هزینه ها دارند و باید این کار ادامه دار باشد، زیرا خیر و برکت فراوانی خواهد داشت.

در ادامه این نشست رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور اظهار کرد: خیریه هایی که در راستای خدمات حمایتی و تسکینی به صورت هوم کر فعالیت می نمایند، می توانند در راستای ارائه خدمات مفید به بیماران سرطانی و خانواده هایشان و کاهش هزینه های درمانی و پیشگیری از بستری طولانی مدت به دلیل بروز عارضه های معمولِ ناشی از درمان سرطان، یاری شایانی داشته باشند.

او اضافه کرد: من هم به همراه همکارانم از چنین خدماتی حمایت خواهم کرد و تمام کوششم را در راستای پیشبرد این نوع خدمات به کار خواهم گرفت و از همه افرادی که در این راستا فعالیت می نمایند ممنونم و از خداوند برایشان توفیق روزافزون خواستارم.

نقش مراقبت های حمایتی و تسکینی در حوزه سرطان

در ادامه عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص نقش پرستاری در مراقبت های حمایتی و تسکینی اظهار کرد: سومین دلیل مرگ و میر در کشور ما سرطان است و می تواند یک خانواده میانه از نظر اقتصادی را به کام فقر بکشد و حتی یک خانواده فقیر را نابود کند، زیرا هزینه های درمانی بسیار سنگینی دارد. سرطان یکی از بیماری هایی است که چالش های متعددی را برای خانواده ها ایجاد می نماید و منجر به کاهش کیفیت زندگی بیمار و خانواده اش هم خواهد شد که احتیاج به دریافت خدمات حمایتی و تسکینی را ضروری می نماید.

عبادی اضافه کرد: مراقبت های تسکینی رویکردی است که با اهداف ارتقای کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آن فعالیت می نماید و به طور کلی یک رویکرد بین حرفه ای است. مراقبت های درمانی برای بیماران سرطانی در چهار شکل پیشگیری، درمان، مراقبت های جسمی و خدمات حمایتی و تسکینی صورت صورت می گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: عمده خدماتی که یک بیمار سرطانی به آن احتیاج دارد می تواند با کمترین هزینه و با بیشترین کیفیت و با دسترسی آسان به صورت هوم کر ارائه داد گردد. پرستاران به اسم عضو کلیدی تیم مراقبت در تمام سطوح و عرصه های ارائه مراقبت، در این حوزه فعالیت های ارزنده ای به صورت ارائه خدمات مراقبت و تسکینی در مراکز درمانی، منزل و مراکز مختلف در سطح جامعه را ارائه داده اند.

او گفت: به طور کلی ضرورت توانمند سازی پرستاران جهت ارائه خدمات مراقبت تسکینی در سطوح مختلف برای بیماران صعب العلاج بسیار مهم است؛ بعلاوه سازمان های صنفی چه نظام پزشکی و چه نظام پرستاری باید مردم را محور اصلی خدماتشان قرار دهند.

اهمیت و نقش سلامت معنوی در درمان بیماری های مزمن

در ادامه حسن ابوالقاسمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خصوص سلامت معنوی در مراقبت های حمایتی و تسکینی اظهار کرد: نه تنها سرطان که هر بیماری مزمنی به خدمات حمایتی و تسکینی احتیاج دارند و امیدواریم این خدمات به سرعت توسعه پیدا کند و تمام کار هایی که در عرصه بهداشت و درمان روی زمین مانده و متوقف شده به وسیله خیرین به اتمام برسد.

او ادامه داد: محور کار های حمایتی تسکینی باید هوم کر باشد، زیرا می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن، اثرگذاری بالایی داشته باشد و خوشحالم که با حمایت مسئولان راستا خوبی را پیش گرفته است.

ابوالقاسمی گفت: با همت خیرین مراکز ارائه دهنده خدمات و مراقبت های حمایتی و تسکینی در استان ها و شهر های مختلف به وجود آمده و افزایش خواهد یافت.

او در خصوص سلامت معنوی اظهار کرد: اغلب پزشکان عادت دارند از سلامت جسمانی صحبت نمایند و از عادات تغذیه ای و ورزش در راستای سلامت جسم یاری بگیرند، اما از سلامت معنوی صحبت نمی گردد. این در حالی است که همه می دانند بدن فقط بعد جسمانی ندارد و ابعاد و لایه های مختلف احساسی، فکری و معنوی دارد که می تواند سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی پزشکی در کشور ما از قدیم با توجه به سلامت روح و روان تعریف شده است و حتی در دین ما مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم بر این سلامت معنوی تاکید شده است.

ابوالقاسمی اظهار کرد: باور دینی و اعتقاد به خدا در متقدمین پزشکی ما همواره وجود داشته است به این معنی که در حال حاضر استفاده از برخی نکات می تواند در دادن خبر های تلخ به بیماران صعب العلاج نقش موثری داشته باشد. تاثیر سلامت معنوی بر سلامت جسمانی بر هیچ کس پوشیده نیست.

او اضافه کرد: در بیماری های حاد و مزمن اعتماد به نفس و ایمان مذهبی بیمار به مخاطره می افتد و منجر به بحران اعتقادی بیمار می گردد و در نتیجه به کاهش کیفیت زندگی بیمار منجر می گردد و تجربه ثابت نموده در چنین شرایطی ارتباط با معنویت می تواند به بهبود کیفیت زندگی و سلامت بیمار یاری کند و در ادیان مختلف هم این نکته مشترک است.

در خصوص ویژگی های مراقبت معنوی از دیدگاه اسلام گفت: پیش قدم شدن پرستار در برقراری ارتباط با بیمار و خانواده، کوشش برای ایجاد استقلال در بیمار و خانواده و یاری از خانواده در امر مراقبت، استفاده از علایق بیمار، آموزش مراقبت معنوی به بیمار و خانواده و تبدیل عواطف و احساسات نشئت گرفته از ترس و اندوه به حالات سرشار از عشق و اطمینان ناشی از امید به بهبودی، از اصلی ترین ویژگی های معنوی مراقبت از بیمار از نگاه اسلام است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56011

به "کاهش هزینه های بیماران سرطانی با ایجاد دوره های آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش هزینه های بیماران سرطانی با ایجاد دوره های آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید