کرونا بازار وب تاریک را رونق داد

به گزارش بلاگ پو، مؤسسه اطلاعات سایبری Sixgill از جمله مراکز فعال برای کشف بازارهای سیاه اینترنتی، این هفته گزارش 17صفحه ای خود را که حاصل یک مطالعه وسیع در سطح جهانی است، منتشر کرد و شرح داد با همه گیری ویروس کرونا و خانه نشینی مردم، دلال های مواد مخدر و دارو فعالیت خود را در سطح خیابان کاهش داده اند و در عوض روی فضای آنلاین تمرکز ویژه دارند تا بازار خود را از دست ندهند.

کرونا بازار وب تاریک را رونق داد

در این گزارش آمده، میزان فروش غیرقانونی داروهایی که به نوعی با درمان بیماری کرونا مرتبط هستند در فضایی که از آن با نام وب تاریک یا دارک وب (Dark Web) یاد می گردد 495 درصد افزایش یافته است و حتی در بعضی از این بازارها اقلامی به عنوان واکسن کرونا یا داروی قطعی درمان کرونا هم به چشم می خورد. در همین دوره زمانی میزان فروش داروهای روان گردان در بازارهای زیرزمینی اینترنتی 224 درصد و میزان فروش مواد مخدر 555 درصد بیشتر شده است. با این شرحات این سؤال مطرح می گردد که، فضایی به عنوان وب تاریک چگونه فعالیت می نماید که مراکز امنیت سایبری نمی توانند جلوی آن را بگیرند؟

این بازارهای تاریک وب

وب تاریک به شبکه ای گفته می گردد که از دسترس عموم کاربران خارج است و از آن برای مقاصد غیرقانونی استفاده می گردد. این قبیل شبکه ها که توسط گروه های ناشناس مدیریت می شوند با افراد مختلف نظیر هکرها، فروشندگان مواد مخدر، آدم ربایان، قاتل ها، تروریست ها و... همکاری می نمایند و این فضا را می توان بخشی از یک شبکه عظیمتر و پیچیده تر به نام وب پنهان دانست. وب تاریک را در اصل مجموعه سایت هایی می دانند که جست وجوگرهای اینترنتی قادر به شناسایی آنها نیستند و در بیشتر موارد برای مخفی نگه داشتن هویت خود از ابزار رمزگذاری Tor استفاده می نمایند و پسوند onion. را برای خود برمی گزینند.

گزارش مفصلی که مؤسسه اطلاعات سایبری Sixgill هم اکنون منتشر نموده است نشان می دهد همزمان با همه گیری ویروس کرونا میزان فعالیت این قبیل سایت ها افزایش یافته است و در این میان چون هنوز هیچ مرکز علمی در دنیا واکسن یا داروی قطعی درمان کرونا ارائه ننموده است، بعضی فروشگاه های غیرقانونی فعال در این حوزه تبلیغات مرتبط با این بیماری را ممنوع کردند.

سایت اینترنتی مونوپولی مارکت که از مواد مخدر تا داروهای استروئیدی را به صورت غیرقانونی به فروش می رساند با انتشار پیامی اعلام نمود که اجازه فروش داروهای تأیید نشده برای درمان کرونا را نمی دهد.

این سایت از بازیگران تازه وارد عرصه دارک وب است و در آن فقط 100فروشنده فعال مشغول به کار هستند که البته بخش اعظم آنها به خرید و فروش دارو و بیت کوین می پردازند. از زمان شیوع کرونا درخواست فروشندگان برای عرضه داروهای مرتبط با این بیماری در فروشگاه های مخفی اینترنتی بیشتر شده است و مدیران این سایت و دیگر مراکز مشابه برای آنکه فریب نخورند، اجازه عرضه چنین داروهایی را در شرایط کنونی نمی دهند. مونوپولی مارکت در بیانیه ای که روی یکی از فروم ها منتشر نموده است شرح داد: هر فروشنده ای که داروی جعلی را به عنوان درمان ویروس کرونا ارائه کند نه تنها به طور دائم از این مرکز حذف می گردد، بلکه دیگر سایت های زیرزمینی وابسته هم با او همکاری نخواهند کرد.

مرکز Sixgill به این نتیجه رسیده است که با وجود پیشرفته تر شدن ابزارهای امنیت سایبری و تمرکز هرچه بیشتر دولت ها برای جلوگیری از فعالیت های زیرزمینی آنلاین، تعداد سایت های فعال در عرصه دارک وب، روز به روز در حال افزایش است. اگرچه یکی از عظیمترین فروشگاه های آنلاین فعال با نام اونیموس سال 2013 میلادی غیرفعال شد، ولی دیگر سایت ها نظیر سیلک رود2، آگورا، اِولوشن، پاندورا، هایدرا و... همچنان فعالیت می نمایند و میانگین درآمد روزانه هر کدام از آنها بین 300 تا 500 هزار دلار برآورد می گردد که البته در بعضی موارد درآمد روزانه آنها به 650 هزار دلار هم می رسد.

البته در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، گفته شده بیشتر دلال هایی که با این سایت ها همکاری می نمایند درآمد قابل ملاحظه ای به دست نمی آورند. آنالیز ها نشان می دهد 70 درصد تمام فروشندگانی که در وب تاریک مشغول فعالیت های غیرقانونی هستند کالاهای با ارزش کمتر از 1000 دلار عرضه می نمایند و در این بین ارزش اقتصادی کالاهای عرضه شده توسط 18 درصد آنها بین 1000 تا 10 هزار دلار برآورد می گردد. همچنین تعیین شد تنها 2 درصد فروشندگان، کالاهایی با ارزش بیش از 100 هزار دلار را در بازارهای پنهانی آنلاین می فروشند که البته آنها هم افرادی محدود و شناخته شده هستند. با این حال همان تعداد محدودی که کالاهای گران تر را عرضه می نمایند، بخش اعظم درآمدهای مربوط به این بازارهای سیاه را به دست می آورند. در مطالعه جدید تعیین شد 35درصد فروشندگان طی یک سال گذشته در مجموع یک میلیون دلار درآمد به دست آوردند و در این میان یک درصد فروشندگان در دارک وب توانستند هر کدام بیش از 5 میلیون دلار کسب درآمد نمایند.

وب تاریک با اقلام عجیب و ترسناک

دارو و مواد مخدر تنها محصولات پرفروش در دنیای سیاه وب محسوب نمی گردد. سال 2018 میلادی تنها چند هفته قبل از انتخابات میان دوره ریاست جمهوری ایالات متحده تمام محتوای ذخیره شده در یکی از پایگاه های داده این کشور شامل اطلاعات رأی گیری مربوط به 35 میلیون شهروند امریکایی سرقت و در یکی از سایت های مخفی دارک وب عرضه شد. این داده ها که روی یکی از فروم های هکری منتشر شده بود تمام اطلاعات شخصی رأی دهندگان از جمله نام، شماره تلفن، آدرس محل سکونت و سابقه رأی دادن آنها را دربر می گرفت.

علاوه بر این، جولای سال جاری یعنی حدود یک ماه قبل محققان امنیت سایبری از کشف پرونده های پزشکی آنلاین درگذشتگان بسیاری از کشورها در یکی از بازارهای غیرقانونی وب خبر دادند. مجرمان سایبری در این اتفاق حجم وسیعی از اطلاعات شخصی 140 میلیون بیمار که جان خود را از دست داده بودند، حراج کردند و در بین این داده ها، اطلاعات مربوط به حساب بانکی و رمز عبور آنها هم به چشم می خورد.

اعضای بدن انسان از جمله اقلام دیگری است که به صورت گسترده در دارک وب، خرید و فروش می گردد و بخصوص برای آن دسته از افرادی که در فهرست انتظار برای پیوند عضو قرار دارند، این بازار همیشه مورد توجه قرار می گیرد. سازمان بهداشت دنیای اعلام نموده است که سالانه در دنیا به طور میانگین حدود 10 هزار پیوند عضو غیرقانونی انجام می گردد و بخش اعظم آنها زیر نظر گردانندگان سایت های دارک وب است. بدیهی است که در این میان هرچه عضو بدن حیاتی تر باشد، قیمت آن بالاتر می رود. با این شرح قیمت کبد یا قلب انسان در این قبیل سایت ها بین 100 تا 200 هزار دلار است و هر چشم انسان در این سایت ها حدود 1200 دلار معامله می گردد. کارشناسان همچنین دریافتند از فروش وام بانکی گرفته تا استخدام قاتل و گروه های تبهکاری نیز در این سایت ها یافت می گردد و متأسفانه باید گفت این سایت ها به خرید و فروش بچه ها و قاچاق انسان هم می پردازند.

در گزارش جدید اعلام شد بخش اعظم خرید و فروش های غیرقانونی دارک وب معادل 46 درصد آنها در فنلاند انجام می گردد و 30 درصد آن هم در نروژ به فروش می رسد. البته بسته به نوع کالا، محل فروش کالاهای عرضه شده در این سایت ها در نقاط مختلف دنیا تغییر می نماید. در مجموع تا سرانجام نیمه نخست سال 2020 میلادی بیش از 20 میلیارد اطلاعات سرقت شده از حساب های کاربری در بازار سیاه دارک وب وجود داشته است و میانگین قیمت هر حساب کاربری شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک در این سایت ها 600 دلار بوده است. میانگین سنی افرادی که در این سایت ها اقدام به خرید اجناس مختلف بخصوص مواد مخدر می نمایند 21 سال است و بیشتر آنها مرد هستند. مؤسسه اطلاعات سایبری Sixgill هشدار داد اگر شرایط به همین شکل دنبال گردد و جلوی فعالیت این قبیل سایت ها گرفته نگردد، در آینده نه چندان دور دنیای دارک وب برای همه کشورها مسائل عدیده ایجاد می نماید و حتی سازمان های عظیم نظیر پلیس فدرال امریکا هم نمی توانند جلوی فعالیت های آن را بگیرند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31995

به "کرونا بازار وب تاریک را رونق داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بازار وب تاریک را رونق داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید