50 درصد بازار مرغ مازندران تحت تأثیر کرونا قرار گرفت

به گزارش بلاگ پو، نخستین نشست کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ساری در سال 99 به منظور بررسی شرایط کشتارگاه ها و مرغداری ها با توجه به کاهش مصرف به دلیل شیوع کرونا، با حضور رئیس اتاق ساری و مدیران مربوطه در بخش دولتی و خصوصی برگزار گشت.

50 درصد بازار مرغ مازندران تحت تأثیر کرونا قرار گرفت

عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری با اشاره به شیوع کرونا و مشارکت بخش خصوصی در تأمین بخشی از اقلام بهداشتی موردنیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی گفت: موضوع کرونا و ضرر و زیانی که وارد آورد به تمامی بخش ها بوده و جنبه عمومی داشته، اما امر مسلم و شاه کلیدی که می تواند این مسائل مقطعی را حل نماید، مدیریت شرایط است.

او اضافه نمود: در نخستین جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی شاهد حضور کنندگان بخش دولتی و خصوصی هستیم که نگاه خوبی به موضوع دارند و انشا الله به زودی در جلسه شورای گفت وگو به نتیجه قابل قبولی خواهیم رسید.

خسارت بخش طیور قابل مقایسه با سایر اصناف نیست

رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ساری با اشاره به ضرر و زیان وارده به صنعت مرغ مازندران، گفت: خسارت های دیگر اصناف یک سوی قضیه است و آنچه بر کشتارگاه ها و مرغداری ها، اتحادیه ها و شرکت های مربوطه وارد آمد، بخش دیگر قضیه است زیرا قسمت مهمی از صنعت مرغ کشور وابسته به فعالیت مرغداری ها و کشتارگاه های مازندران است و این صنعت در بحبوحه کرونا همچنان در سنگر تولید حضور داشت.

امیر میران آملی به بحث نهاده ها، صادرات مرغ، پشتیبانی، گمرک و ظرفیت سردخانه ها اشاره و اعلام نمود: کشتارگاه ها و مرغداری ها را نمی توانیم تعطیل کنیم، در شرایط فعلی نیاز است که دولت حمایت کند و با توجه به اینکه ماه رمضان و در ادامه به مرورزمان شرایطی را برای گشایش واحدهای صنفی به ویژه در بخش گردشگری را در پیش داریم، امیدواریم بخش قابل توجهی از خسارت به صنعت طیور جبران شود.

اتحادیه مرغداران تنظیم بازار مرغ را در دست بگیرد

مهدی گلچوب، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با توجه به کمبود ظرفیت سردخانه ای در مازندران اظهار کرد: سازمان های دامپزشکی و جهاد کشاورزی نسبت به معرفی سردخانه های موردنیاز و دارای استاندارد اقدام کنند.

او ادامه داد: طی روزهای آینده شرکت پشتیبانی امور دام در جهت تخلیه مرغداری ها و باز کردن ظرفیت جدید برای مرغ های جدید اقدام کند.

کننده استانداری مازندران اعلام نمود: اتحادیه مرغداران مازندران به عنوان ستاد تنظیم مرغ استان وارد عمل شود و هر روز گزارش کاملی از آخرین شرایط کشتار و قراردادهای اجرا شده را با ذکر تمامی مشخصات اعلام کند.

گلچوب با اشاره به کارشکنی هایی که برخی از افراد سودجو برای ضرر به صنعت مرغ در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دنبال آن هستند، گفت: اگر مشاهده شد که مرجعی رسمی یا غیررسمی به هر طریقی در این زمینه قصد ضربه زدن به بازار مرغ را دارد، سریعاً به ستاد و استانداری اطلاع رسانی شود.

دولت، مرغ مازاد را خریداری می کند

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با توجه به اینکه با توجه به خرید قبلی 70 هزار تن مرغ و وجود مرغ مازاد در استان، اضافه نمود: اما بااین حال، استان مازندران در جمع آوری میزان مرغ مازاد از طریق شرکت پشتیبانی امور دام، بهترین عملکرد را داشت.

او با بیان اینکه دولت اعلام نموده است که مرغ ها از مرغداران خریداری شود، گفت:اکنون یک فشار روانی بر مرغداران وارد آمده است، لذا دولت در حد توان مرغ ها را خریداری و بالاخره دیر یا زود پول آن را پرداخت می کند تا این فشار از مرغداران برداشته شود.

رئیس سازمان صمت مازندران تأکید کرد که برای جلوگیری از مسائل تولید مازاد، بهتر است که صاحبان این صنف در سامانه توزیع، میزان جوجه ریزی را تأیید و به همان میزان در سامانه خرید کنند. این موضوع باید جا بیفتد که مرغداران فعالیت خود را بر اساس سامانه توزیع پیش ببرند که اگر مسئله ای هم ایجاد شد، پاسخگویی با سرعت و مدیریت بهتری پیش برود.

این مسئول گفت: اکنون تعرفه صادرات مرغ نیز صفر شده است، دولت این فضا را ایجاد کرده و دست صادرکنندگان را باز گذاشته که مرغ را صادر کنند و از عواید آن برخوردار باشند.

قوانلو ابراز امیدواری کرد که بخش عمده ای از مصرف مرغ در رستوران ها و مراسمات با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به زودی از سر گرفته شود و انشا الله تا 15 روز آینده خبرهای خوشی خواهیم داشت.

نیازمند 3 تا 4 هزار تن ظرفیت سردخانه ای در مازندران هستیم

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران اظهار کرد: نهاده ها برای مصرف در مرغداری ها به میزان موردنیاز در بنادر وجود دارد، اخیراً 6 کشتی در اسکله با بار نهاده ها پهلو گرفته اند که باید تخلیه شوند که گمرک و بندر باید همکاری و تلاش لازم را داشته باشند.

سید محمد جعفری گفت: لازم است که تصمیمی برای مرغ های با وزن بالا گرفته شود و تولیدات خارج از وزن را مدیریت کنیم. فعلاً مرغداری ها مرغ ها را تا خاتمه هفته جاری نگهداری می کنند تا تعیین تکلیف شوند.

او پیشنهاد داد: قیمت گذاری مرغ زنده در برنامه کمیسیون کشاورزی اتاق و سازمان های مربوطه باشد که مدیریت بهتری صورت بگیرد.

جعفری با اشاره به کمبود سردخانه در مازندران، اضافه نمود:نیاز به ظرفیت سردخانه ای 3 تا 4هزار تنی داریم، البته کمبود سردخانه در تمام کشور است اما برای استان مازندران از حساسیت بیشتری به این دلیل که بخش عمده ای از تولید مرغ کشور را دارد، برخوردار است.

مرغداری ها از دان آماده استفاده کنند

سید حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با اشاره به فعالیت جهادی و سختی که کشتارگاه ها و مرغداری ها در روزهای کرونایی داشته و دارند، گفت: دامپزشکی و بهداشت نیز در کنار آنها بوده است، خسارت ها قابل توجه است اما شرایط به همین صورت نخواهد ماند، دولت هم برنامه هایی دارد.

او اضافه نمود: بیش از 2 هزار واحد مرغداری در استان فعالیت دارند که تولید مرغ کشور بسته به حیات این واحدهاست، نیازمند ابزار اجرایی مناسبی برای برون رفت آنها از شرایط فعلی هستیم ضمن اینکه مرغداران باید همگام با تصمیمات اجرایی پیش بفرایند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: در بحث نهاده ها نیز، در سال قبل جلساتی با اتحادیه ها و مرغداران برگزار گشت، یکی از مسائل مصرف سنتی بود و قرار شد که از نهاده های آماده استفاده کنند و دان خام توزیع نشود اما بازهم در اجرا مسائلی وجود دارد و همچنان بسیاری از مرغداری ها از روش سنتی استفاده می کنند که اصلاً هم به صرفه نیست.

تو تأکید کرد: کارخانه های تولید دان نیز باید اعتماد خریداران را جلب کنند تا خوراک صنعتی که کنترل و تأیید شده است به جای خوراک سنتی وارد واحدهای دام و طیور و آبزیان شود. تداوم این فرایند نیز سبب افزایش کیفیت محصولات کارخانه ها و رضایت مشتریان می شود.

50 درصد بازار مرغ تحت تأثیر ویروس کرونا

عطا اله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در سخنانی از ظرفیت تولید ماهانه 24 هزار تن مرغ در استان و همچنین از دست رفتن 50 درصد بازار مرغ به دلیل کرونا گفت و عامل کمبود ظرفیت سردخانه ای را نیز در این زمینه قابل بحث دانست.

او قیمت فروش مرغ را 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومن اعلام و اظهار کرد: در شرایط فعلی، مرغدارها به ازای تولید هر کیلو گوشت مرغ، حدود 3 هزار تومن متضرر می شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران ضمن بیان اینکه دولت باید تسهیلات ویژه ای را در اختیار مرغداران قرار بدهد، بر توزیع ذرت و سویا از طریق تشکل ها تأکید کرد تا هم حلقه واسطه در افزایش قیمت ها قطع شود و هم محصول باکیفیت وارد مرغداری ها شود.

خرید دان آماده، به نفع مرغدار است

حسین کیهانی، مدیرعامل شرکت تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام، طیور، آبزیان و مکمل سازان مازندران گفت: در این استان،2 هزار و 144 واحد مرغداری با حدود 40 میلیون تن ظرفیت فعالیت می کنند و ماهانه 11 میلیون و 500 هزار تن تولید دارند و میزان مصرف دان موردنیاز آنها، 57 هزار و 500 تن است.

او با انتقاد از اینکه هنوز برخی مرغداران از روش تغذیه سنتی در مرغداری ها استفاده می کنند، گفت: اگر این روش حذف و در واقع از ریخت وپاش ها جلوگیری شود، سالانه 414 میلیارد تومان می توانیم صرفه جویی کنیم.

این مسئول ادامه داد: به یقین، اگر مرغداری ها از دان آماده استفاده کند به نفع آنهاست؛ هم صرفه جویی در قیمت و مصرف است و هم محصول باکیفیت تحویل می گیرند، تأکید داریم که ذرت کنجاله، سویا و جو خام نباید در اختیار مرغدار قرار بگیرد بلکه خوراک آماده را باید از اتحادیه دریافت کنند.

او یادآور شد: در استان مازندران 50 واحد تولید خوراک دام و طیور و آبزیان با ظرفیت 2 میلیون تن در سال، فعال است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24566

به "50 درصد بازار مرغ مازندران تحت تأثیر کرونا قرار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصد بازار مرغ مازندران تحت تأثیر کرونا قرار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید