ورزشکاران اعزامی به جاکارتا مراقب دی هیدراته شدن بدن خود باشند

به گزارش بلاگ پو، یک متخصص تغذیه گفت: ورزشکاران اعزامی به بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا بویژه در رشته های میدانی و فضای باز مراقب دی هیدراته شدن بدن خود باشند.

ورزشکاران اعزامی به جاکارتا مراقب دی هیدراته شدن بدن خود باشند

دکتر محمد حضوری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: به دلیل گرم بودن آب و هوای اندونزی و رطوب بالای آنجا این احتمال وجود دارد که ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد آب بدن خود را از دست بدهند و بدن آنها دی هیدراته گردد. این اتفاق بویژه در رشته های میدانی و مسابقاتی که در سالنهای باز برگزار می گردد، احتمال وقوع آن بیشتر از سایر رشته هاست. بنابراین بهتر است مربیان قبل از تمرینات و بعد از مسابقات وزن بدن ورزشکاران را کنترل نمایند تا معین گردد ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل کاهش وزن آب بدن خود را از دست داده است یا خیر؟

وی گفت: برای ارزیابی از وضعیت آب بدن ورزشکار قبل و بعد از مسابقه باید رنگ ادرار ورزشکار چک گردد. به طوری که اگر رنگ ادرار تیره گردد نشان از کم آبی بدن ورزشکار است. در حقیقت بیش از 2 درصد تغییر وزنی قبل و بعد از مسابقات سبب کاهش عملکرد ورزشکار و دشوار شدن ریکاوری او می گردد.

این متخصص تغذیه اعلام نمود: در شرایط آب و هوای گرم و رطوبت بالا چون بسیاری از املاح بدن دفع می گردد و تعادل الکترولیت ها بهم می خورد دچار گرفتنگی عضلانی می شوند. بسیاری از کشورها این نوع شرایط آب و هوایی را برای ورزشکاران خود طوری شبیه سازی می نمایند تا ورزشکار در جریان مسابقات به دلیل از دست دادن املاح بدن دچار گرفتگی عضلانی نگردد. حتی براساس این نوع شرایط آب و هوایی نوشیدنی ورزشی خاص هر رشته ورزشی را طراحی می نمایند. زیرا میزان تعریق و دفع آب و الکترولیت ها درهر ورزشکار متفاوت است. این مساله مهمی است که در کشور ما متاسفانه این گونه پایش ها صورت نمی گیرد و تمام ورزشکاران از یک الگوی نوشیدنی ورزشی تابعیت می نمایند.

وی ادامه داد: قرقره کردن نوشیدنی ورزشی بویژه در مسابقات فوتبال سبب تنظیم هورمون کورتیزول و کاهش استرس و از بین رفتن عطش ورزشکار می گردد. در نتیجه ورزشکار با دهان شویی کردن نوشیدنی ورزشی در جریان مسابقات کمتر دچار آسیب دیدگی می گردد.

حضوری توضیح داد: ورزشکارانی که به دلیل تعریق زیاد املاح زیادی از بدن آنها دفع می گردد، بهتر است از غذاهایی استفاده نمایند که دارای منیزیم باشد. همچنین کمبود گلیکوژن موجب خستگی زودرس ورزشکار می گردد، بنابراین توصیه می گردد در محیط آب و هوایی گرم و رطوبت بالا ورزشکار از ذخایر گلیکوژنی کافی برخوردار باشد تا بر روی عملکرد او تاثیر منفی نگذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1397 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 676

به "ورزشکاران اعزامی به جاکارتا مراقب دی هیدراته شدن بدن خود باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزشکاران اعزامی به جاکارتا مراقب دی هیدراته شدن بدن خود باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید