آمادگی دانشگاه موسیقی ترکیه برای همکاری با هنرمندان ایرانی

به گزارش بلاگ پو، رییس دانشگاه موسیقی کافکاس ترکیه در چارچوب نشست های پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران از نقش موسیقی بر منظومه های عاشقانه سخن گفت.

آمادگی دانشگاه موسیقی ترکیه برای همکاری با هنرمندان ایرانی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در چارچوب برگزاری نشست های پژوهشی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، دامون شش بلوکی پژوهشگر، یاووس کافکاسیا مدیر دانشگاه موسیقی کافکاس ترکیه روز شنبه هجدهم آبان ماه در تالار سینما تک هتل پارس شهر کرمان پیرامون موضوع نقش موسیقی بر منظومه های عاشقانه با نگاه به منظومه اصلی خان و کرم به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دامون شش بلوکی درابتدای این برنامه ضمن معرفی فعالیت ها و پژوهش های دانشگاهی پرفسورکافکاسیالی توضیح داد: خوشبختانه این اعتقاد وجود که ایران رنگین کمان فرهنگ موسیقایی به ویژه موسیقی عاشیق ها را در بردارد که این نکته می تواند برای ما حایز اهمیت باشد.

کافکاسیالی نیز پس از صحبت های شش بلوکی با ابراز خرسندی از حضور در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و دست اندرکاران برگزاری این رویداد گفت: تمام داستان های مربوط به توده های مردم در حوزه های مهم و ویژه عاشقانه ها، حماسه ها توسط عاشیق ها مطرح می گردد و در اینجاست که زبان موسیقی به عنوان یک قدرت بسیار ارزشمند به کمک بیان این روایت ها و فرهنگ ها می آید. در این میان مساله مهمی وجود دارد و آن حرکت موازی موسیقی و ادبیات در این حوزه است که این ها به صورت بسیار جدی در کنار هم حضور دارند. در این بخش تاثیر موسیقی بسیار مهم است که باید روی آن بررسی بیشتری انجام داد.

وی ضمن ارائه نمونه هایی از منظومه اصلی خان و کرم و تطبیق آن با روایت های منطبق بر ادبیات فارسی توضیح داد: روایت های مختلفی از منظوکه اصلی خان و کرم به ما رسیده تعدادی از آثار صوتی است که به تعداد اندک برای مخاطبان قابل شنیده شدن است. مهم ترین و کهن ترین اثر در حوزه مکتوب اصلی خان و کرم مروبط به یک کتاب دست نویس با قدمت 200 ساله است. اولین آثار صوتی هم به دوره هایی که صفحه های موسیقی تولید می شد، باز می گردد. در بخش نمونه های تصویری هم یک نمونه متعلق به 70 سال پیش است که در شهر باکو ضبط شده است.

این مدرس و پژوهشگر موسیقی اضافه نمود: آثاری که در قالب صوتی و تصویری منتشر شده توسط عاشیق ها گردآوری شده که این موضوع دربرگیرنده همه حوزه هاست. در این حوزه ما در ابتدا با معرفی ساز ها و شیوه های نوازندگی که گستردگی زیادی دارد، رو به رو می شویم. اولویت دوم هم که هیچ برتری به اولویت اول ندارد بخش پردازش موسیقی است که خود عاشیق ها نیز در این چارچوب مباحث تخصصی زیادی را مطرح می کنند که می توان آن ها را در حوزه آوانگاری بررسی کرد. در هر صورت منظومه اصلی خان و کرم در بخش های مختلف دربرگیرنده بند های مختلفی است که ما در اینجا کوشیده ایم تا بخش هایی از آن را برای شما ارائه کنیم.

کافکاسیالی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن ارائه نمونه های تصویری فعالیت هنرمندان مطرح موسیقی ترکیه در حوزه اجرای موسیقایی منظومه عاشقانه اصلی خان و کرم به موضوع برگزاری جشنواره موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: گذشته از فستیوال جهاتی موسیقی ترکان جهان، که بنده مدیریت آن را بر عهده دارم، اما باید اعتراف کنم که فستیوال موسیقی نواحی ایران یکی از متفاوت ترین رویداد هایی است که من تاکنون در آن حضور داشتم و از همین حالا اعلام آمادگی می کنم که با همکاری دانشگاه تحت مدیریت بنده فعالیت های مشترکی را با هنرمندان ایرانی انجام دهیم.

در سرانجام این برنامه اوزان ایرهات از استادان برجسته و شناخته شده موسیقی عاشیق های ترکیه به اجرای برنامه پرداخت.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15478

به "آمادگی دانشگاه موسیقی ترکیه برای همکاری با هنرمندان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی دانشگاه موسیقی ترکیه برای همکاری با هنرمندان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید