آنچه برای مدیریت رسانه لازم است
به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران بیش از 2 دهه است که دانش جدید و میان رشته ای فلسفه رسانه (Media Philosophy) در کشورهایی از قبیل آلمان و آمریکا مورد توجه محققان علوم فلسفی، اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است.

گستردگی روزافزون رسانه های جمعی و تعامل تنگاتنگ این فضاهای ارتباطی با جامعه، تمامی عناصر فرهنگی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، رادیو و تلویزیون با توجه به رقبای بسیار در دنیای رسانه، همچنان در رأس ابزار ارتباطی قرار داشته و مخاطبان بسیاری دارند. از طرفی، دریافت کنندگان محصول رسانه ها نیز، ظرفیت های بسیاری برای تفسیر پیغام رسانه ای داشته که می توانند رسانه ملی (صدا و سیما) را در فضای رقابتی موجود، به سمت رویکردهای تعاملی با مخاطب سوق دهند که در نهایت با استفاده از این ظرفیت، محصولات رادیو و تلویزیون ابزاری برای افزایش هم گرایی و هم افزایی جمعی خواهد شد؛ چرا که سال هاست محصولات رسانه بخش جدایی ناپذیر در زندگی روزمره افراد شده اند و مخاطبان رسانه ها به طور مداوم درگیر معنایابی یا تفسیر نمادینی هستند که به وسیله فراوریات صداوسیما منتقل می گردد.
بر این اساس، مدیریت این رسانه ها و کیفیت فراوریات آنها، نکته بسیار قابل توجهی است که تا به امروز، پژوهش ها و مباحث مهمی پیرامون آن صورت گرفته است.
در تقارن هم سو و دورِ هم گرا، شهرام گیل آبادی به کنش متقابل میان رسانه و مخاطب تفسیرگر پرداخته و مدل ارتباط مشارکتی-مردمی برای مدیریت رادیو و تلویزیون ارائه داده است.
آنطور که در مقدمه این کتاب گفته شده، مدل تقارن هم سو و دورِ هم گرا، در زمره دیدگاه های معناکاوانه و تفسیری قرار می گیرد که اعتقاد دارد پیغام، فرآورده ای فرهنگی است که از متن برمی آید، با ویژگی های زندگی روزمره مخاطبان گره خورده و با قواعد زندگی روزمره فراوری می گردد و در زمینه آن فهم می گردد. این دیدگاه برخلاف دیدگاه های رایج در مدل های انتقالی است که به ارسال پیغام از جانب فرستنده به گیرنده، رمزگذاری و رمزگشایی پیغام ها، چگونگی به کارگیری کانال های ارتباطی، انتخاب مؤثرترین شیوه برای انتقال پیغام اشتغال خاطر دارند و ارتباطات را فرآیندی می دانند که به وسیله آن، پیغام در فضا و مکان منتقل و توزیع می گردد.
به باور نگارنده، مدل های اقتدارگرا، مصلحت اندیش و مناسکی در رادیو و تلویزیون، موجب یکسویه نگری و از دست رفتن سرمایه های هر رسانه مانند مخاطبان آن می گردد. در مقابل مخاطب در مدل های مردم گرا و مشارکتی، احساس ارجمندی داشته و این مدل ها اعتمادسازی در بین آنها در برخواهند داشت.
این کتاب در 5 فصل، به ضرورت طراحی مدلی برای مدیریت سازمان های رسانه ای، تقارن هم سو و دورِ هم گرا، عناصر و ویژگی های مدل تقارن هم سو و دورِ هم گرا، تکوین مدل های ارتباطی و گذار تاریخی آن ها و اهمیت مدل های هم گرا در رویکردهای ارتباطی می پردازد.
تقارن هم سو و دورِ هم گرا، در 143 صفحه به نویسندگی شهرام گیل آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما توسط نشر سیمای شرق، منتشر شده است. این کتاب در قطع رقعی و به قیمت 42 هزار و 500 تومان، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانdorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه