اماکن مهم تاریخی و گردشگری شهرستان بستک

به گزارش بلاگ پو، در شمال غربی استان هرمزگان، بستک یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران قرار گرفته است. این شهر از شمال و غرب با استان دلنواز فارس، از جنوب با شهرستان بندر لنگه، از شرق با شهرستان بندر خمیر و در مسیر جزیره زیبای کیش واقع شده است. گرچه شهرستان بستک فقط 6 قرن قدمت دارد اما دنیایی از زیبایی های ناشناخته درون آن می درخشد. نقاط تماشای بستک بر روی ناهمواری های، زیبایی خاصی به شهر بخشیده. دامنه ارتفاعات از 100 تا بیش از 2000 متر است. کوه گاه بست و کوه سیاه در شمال و کوه هرمیدان، ناخ و زنگار در جنوب شرقی شهرستان قرار گرفته است. در سفر به این شهر از مکان های تماشای بستک تماشا کنید و خاطره های زیبا ثبت کنید. پس در ادامه مطلب با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای سفری دل انگیز به جاهای تماشای بستک...

اماکن مهم تاریخی و گردشگری شهرستان بستک

دو گنبدان کوخرد

مجموعه دو گنبدان از نقاط دیدنی بستک که متشکل از سه مقبره است که در ضلع غربی روستای کوخرد تشکیل شده که دارای گنبدی مضرس (اورچین) می باشد. این مقابر متعلق به مشایخ و علمای بزرگ این روستا می باشد که دارای تزئیناتی قوس دالبری در بیرون بنا و گچبری در قسمت زیر گنبد می باشد.

رصدخانه و نیایشگاه ساسانی تنب پرندگان جناح

بنای ساسانی تمب پرندگان در 2 کیلومتری جنوب شهر جناح در بخش باختری استان هرمزگان و بروی تپه ای به همین نام (پرگان) قرار گرفته است. در ارتباط با کاربری بنا اگرچه هنوز پژوهش های کامل صورت نگرفته، بااین حال باتوجه به آنالیز دقیق شواهد معماری و بعلاوه دیگر یافته های به دست آمده، به نظر می رسد که ساختمان ساسانی تنب پرگان، توامان دارای کاربری علمی - رصدخانه ای بعلاوه نیایشگاهی و آیینی بوده است.

سنگ نگاره های ده تل

ده تل دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان است. سنگ نگاره های ده تل در منطقه وسیعی از جنوب این روستا واقع شده است. سنگ نگاره های ده تل در منطقه ای با وسعت بیش از 100 هکتار در محدوده این روستا واقع شده است. این سنگ نگاره ها تنها بر گروهی از سنگ ها حک شده اند که شکلی کره مانند دارند و لایه زیرین بعضی از آن ها که زیرزمین بوده روشن تر از لایه های بیرونی آن ها سفید رنگ است. این سنگ ها در مقدار های مختلف و به فاصله های کمی از یکدیگر بر روی زمین پراکنده اند و هرچه از سمت دامنه کوه به سمت روستا حرکت کنیم از تراکم آن ها کاسته می گردد.

منزل کاظم

این بنا از مکان های دیدنی بستک و از بناهای دوره قاجاریه می باشد که به وسیله یکی از تجار بستکی به نام عبدالرحیم کاظم ساخته شده است. یکی از ویژگی های این بنا تزیینات بسیار زیبای آن است که از گچ و سنگ های آهکی و ساروج استفاده شده است. خانه از سه طبقه می باشد و سه بخش مجزا دارد.

آرامگاه شیخ راشد مدنی

بنای آرامگاه در سال 1263 ه.ق به وسیله مصطفی خان (فایز بستکی) حاکم بستک ساخته شد. این بنا در تاریخ 1381 ه.ش به ثبت آثار ملی رسیده است.

آب درمانی فاریاب سنگویه

چشمه آبگرم فاریاب سنگویه از جاهای دیدنی بستک که در 45 کیلومتری مسیر بستک - لارستان واقع شده است که به علت خاصیت درمانی آب این چشمه و منظره ها زیبای طبیعی، هر ساله پذیرای هزاران نفر مسافر از نقاط دور و نزدیک است. این مجموعه با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی به صورت مرکز تفریحی و گردشگری درآمده و از امکانات رفاهی و اقامتی خوبی برخوردار است.

کاروانسرای بستک

واقع در شهرستان بستک و در بخش مرکزی شهرستان در غرب استان هرمزگان، یکی از آثار تاریخی و نقاط دیدنی بستک در جنوب ایران است. کاروانسرای بستک سرپناهی و استراحتگاهی در مسیر جاده بازارگانی لار، بندر لنگه به بندرعباس بوده است. این کاروانسرا دارای حیاط مرکزی بوده و در اطراف اصطبل ها، استراحت گاه ها قرار داشته بوده است. کاروانسرا در دو ضلع شمالی و جنوبی و در ورودی ایوان ختم می شده است. این بنای تاریخی سازه ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده اند. این کاروانسرا در زمان دوره قاجاریه ساخته شده و با شماره ثبت 2233 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام خان

این بنا از جاهای دیدنی بستک که ساخت آن به 130 سال پیش می رسد. این بنا در دوره قاجاریه به دستور محمد تقی خان صولت الملک حاکم بستک و جهانگیریه ساخته شده است. این بنا دارای 13 گنبد کوچک و بزرگ می باشد که از دور نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. حمام خان شامل قسمت های مختلفی از جمله بینه، سربینه، خزینه، گرمابه و... می باشد. حمام خان در مرکز شهر و در خیابان مصطفویه واقع شده است.

قلعه خان

این بنا از مکان های دیدنی بستک در دوره قاجاریه به دستور محمد رضا خان سطوت الممالک حاکم جهانگیریه و بنادر و جزایر ساخته شده است که قدمت آن به 110 سال قبل می رسد و محل زندگی حاکمان بستک که شامل دو بخش حکومتی و خصوصی بوده است. مجموعا این بنا بیش از 150 اتاق و 4500 مترمربع زیر بنا در سه طبقه بوده که شامل حجره و تالار و دو اتاق ایینه کاری شده بوده است. همجواری این بنا با کاربری های متنوع و مکمل اثار ثبت شده در محله خوانین واقع شده است که این بنا را ارزشمند تر ساخته است.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 69224

به "اماکن مهم تاریخی و گردشگری شهرستان بستک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اماکن مهم تاریخی و گردشگری شهرستان بستک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید