اهدای تصویر 100ساله پل تاریخی سالار به خانه موزه قرائی رشتخوار

به گزارش بلاگ پو، تصویری از زمان بهره برداری پل تاریخی سالار که بین تربت حیدریه و رشتخوار قرار گرفته است، طی مراسمی به میراث فرهنگی اهدا شد تا در خانه موزه قرائی رشتخوار به نمایش گذاشته شود.

اهدای تصویر 100ساله پل تاریخی سالار به خانه موزه قرائی رشتخوار

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی این اداره کل در این مراسم که در مجموعه گردشگری باباقدرت در مشهد برگزار گشت، گفت: خاندان قرائی از خاندان های خوشنام منطقه تربت حیدریه رشتخوار و زاوه هستند که در اقلیم و محدوده تربت حیدریه همواره نقش مهمی داشته اند.

او افزود: محمدکریم کاظمی قرائی که اهداکننده تصویر زمان بهره برداری این پل است از مجموعه داران است که دست بافته های بلوچی را در قالب مجموعه ای نفیس جمع آوری کرده است.

اکبری با اشاره به تبدیل خانه قرائی به موزه رشتخوار اظهار کرد: تلاش می کنیم فرهنگ و تاریخ را در هر منطقه از کشور حفظ کنیم.

همچنین در این مراسم محمد کریم کاظمی قرائی اهدا کننده تصویر تاریخی از پل سالار در زمان افتتاح گفت: اگر چه خوانین در گذشته دارای شرایط خاصی بوده اند اما حاجی خان قرائی در کمال فروتنی و تواضع با مردم زندگی می کرده و در این تصویر نیز در کنار کارگران نشسته است.

او همچنین به تاریخچه حضور این خاندان در خراسان و نقش آن ها در تاریخ این استان اشاره کرد.

پل تاریخی سالار در 27 کیلومتری جاده تربت حیدریه - رشتخوار بر روی رودخانه سالار یا کال سالار احداث شده است و حدود به 75 متر طول و 5/6 متر پهنا دارد، و دارای 7 دهانه به ارتفاع 7 متر است که ابعاد آنها از دهانه مرکزی به طرفین کاهش می یابد.

این پل از معماری بسیار زیبا و متناسب برخوردار است، و در سال 1298 ه. ش به دستور کاظم خان قرائی، توسط آفرنده معمار آستان قدس رضوی ساخته شده است، مصالح استفاده شده در این پل سنگ، آجر(6×20×35) و ملات ساروج است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11143

به "اهدای تصویر 100ساله پل تاریخی سالار به خانه موزه قرائی رشتخوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای تصویر 100ساله پل تاریخی سالار به خانه موزه قرائی رشتخوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید