این قوم مجارستانی ادعا می نمایند که اجدادی ایرانی داشته اند!

به گزارش بلاگ پو، شهر یاس برنی در مجارستان | Jászberény

به تازگی در فضای مجازی و بسیاری از رسانه ها این خبر منتشر شده است که در مجارستان شهری وجود دارد که مردم آن خود را ایرانی الاصل می دانند! شهر یاس برنی در مجارستان که مردمش چنین ادعایی درباره اصالت خود دارند، در منطقه یاس ناتکون سُلنُک قرار گرفته است و جالب این است که این شهر در مجارستان، نماد تیزهوشی در این کشور است! در واقع هر جایی که مردم یاس برنی پا بگذارند، همه مطمئن هستند که آن ها مردمانی بسیار باهوش و تیز بین هستند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، ادعای مردم شهر یاس برنی در مجارستان را درباره ایرانی الاصل بودنشان را مورد آنالیز قرار دهیم.

این قوم مجارستانی ادعا می نمایند که اجدادی ایرانی داشته اند!

شهر یاس برنی در مجارستان یا در ایران؟!

تمام قضیه از آن جایی آغاز شد که در سال 1386، به پیشنهاد رئیس و اعضای شورای شهر یاس برنی که به آن یاسبرنی و یا یاسبرین هم می گویند، در بازدیدی از مجتمع علوم دانشگاهی شهر یزد پیشنهاد خواهرخواندگی این دو شهر را داده شد. البته، ماجرای خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف این کره خاکی سابقه ای طولانی دارد. به طور مثال اگر بخواهیم از سوابق خواهرخواندگی شهرهای خودمان در ایران برایتان بگوییم، می توانیم مثال هایی همچون: خواهرخواندگی بین 2 شهر تهران و هاوانا، اصفهان و بارسلون، رشت و مسکو، تهران و سئول و بسیاری از شهرهای دیگر هستند که با هم پیمان خواهرخواندگی دارند، اشاره نماییم. البته این پیمان جالب خواهرخواندگی شهرها با هم، همواره داستان هایی دارند که با یکدیگر متفاوت اند و از الگوریتم خاص و مشخصی برای آن استفاده نمی گردد.

در همین قسمت و بالاتر اشاره کردیم که شهر یزد و شهر یاس برنی در مجارستان، در سال 1386 با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی امضا کردند اما داستان این پیمانِ دوستی و پشت پرده ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر چیست؟ حدود 800 سال پیش که مغول ها به ایران و تمامی کشورهای تحت الامرش حمله کردند، یکی از اقوام ایرانی تباری که در بخش هایی از سرزمین قفقاز زندگی می نموده اند به دلیل حمله مغول ها از این سرزمین مهاجرت کردند و برای دوری از جنگ و پیش آمدهای آن به جایی پناه بردند که امروزه در شرق کشور مجارستان کنونی واقع شده است.

این قوم که آلانان نام داشتند، قومی واقعی و اصیل بوده اند تا جایی که در بین اشعار حکیم ابوالقاسم فرودوسی در شاهنامه به نام این قوم اشاره شده است. اما داستان ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر به همین جا ختم نمی گردد. نام اجداد مردم منطقه ای که امروزه آن را شهر یاس برنی در مجارستان می خوانیم، در تاریخ نامه های روسی و مجاری هم نآورده شده است. در این کتب تاریخی از این قوم ایرانی الاصل با عنوان مردم قوم آس و یا مردم قوم یاس نام برده شده است.

در ادامه داستان مهاجرت مردم قوم آس ها که ما آن ها را آلانان می دانیم آمده است که بعد از مهاجرت این مردم به مجارستان امروزی، آن ها توانستند بالاخره یک جایی در کنار رودخانه زاجوا مستقر شوند و یک جا نشین شوند. در همین کتب گفته می گردد که این قوم تا قرن 15 میلادی زبان و فرهنگ اجدادشان یعنی زبان و فرهنگ ایرانی را به خوبی حفظ کردند و به مرور زمان و هر چه که می گذشت، تحت تاثیر زبان مجاری یعنی سرزمینی که آن را برای زندگی انتخاب نموده بودند، نهاده شدند و کم کم زبان فارسی را از یاد بردند.

زبان فارسی که در بین این مردم که امروزه شهروندان شهر یاس برنی در مجارستان شناخته می شوند، زبان و گویش ایرانی یاسی رواج داشته است. اگر به ریشه اسم شهر هم توجه کنید، یاس در واقع ساده شده یاز، یازد و در نهایت یزد خودمان است که به مرور زمان به این شکل در آمده است.

JÁSZBERÉNY WEATHER

به هر حال هر چه که بوده، امروزه و در ورای ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر به این جا می رسد که این مردم خودشان را در اصل بیشتر ایرانی می دانند تا مجارستانی! حتی جالب است تا در باره مردم و شهروندان شهر یاس برنی در مجارستان بدانید که، اهالی آن نه تنها بسیار با هوش و تیزبین هستند بلکه در سراسر مجارستان و دنیا نیز به همین عنوان معروف و مشهور شده اند. مردم یاس برنی این هوش خود را تنها مدیون ژنتیک ایرانی خود می دانند و معتقدند که باهوش بودن آنان تنها به خاطر ایرانی بودن اجداد آن ها است.

به هر حال از دلیل باهوش بودن مردم یاس برنی که بگذریم باید بگوییم که، نماد شهر یاس برنی در حال حاضر برداشتی هنری از شیپور لِهِل، فاتح مشهور مجارستانی است که آن هم از میراث تاریخی و ملی در کشور مجارستان و قوم آریایی با نژاد یاس و یا به عبارتی دیگر یاز یا یزد به حساب می آید. درباره این شیپور ضروری است بدانید که این شیپور به عنوان سمبل آزادی و استقلال مجارستانی ها شناخته می گردد.

از سیر و روند تاریخی شهر یاس برنی در مجارستان که بگذریم، ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر زمانی مورد توجه نهاده شد که برای اولین بار و به گفته شهردار وقت شهر یاس برین در سال 1995 میلادی و برابر با سال 1375 و در روز دنیای یاسی ها که برای مردم این شهر بسیار مهم و محترم است از سفیر وقت ایران در کشور مجارستان هم دعوت به عمل آورده شد که ایشان هم در مراسم مخصوص این روز حضور پیدا نمایند.

در این مراسم بود که برای اولین بار پیشنهاد خواهر خواندگی شهر یزد و شهر یاس برین از طرف شهردار و مسئولین شهر یاس برنی مطرح گشت. جالب این است که خود این دو شهر رابطه تاریخی ای با یکدیگر ندارند اما، در واقع همین ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر است که آن ها را به ایرانیان مرتبط نموده است. در ادامه برقراری ارتباط نزدیک این 2 شهر با هم و همانطور که بالاتر گفتیم، در تاریخ 8 آذرماه سال 1386 رئیس و اعضای شورای شهر یاس برنی در دیداری که از مجتمع علوم دانشگاه یزد در ایران داشتند از هم ریشگی نام های یاس و یزد سخن گفته و درخواست خواهر خواندگی این دو شهر را دادند که این امر انجام شد و این دو شهر هم اکنون خواهرخوانده همدگیر هستند.

در این راستا نیز نماینده مجلس و همچنین شهردار شهر یاس برنی در مجارستان از انتشار تمبری به این مناسبت هم در مجارستان اطلاع داد.

یکی از گفته های معروف مردم شهر یاس برنی در مجارستان این است که:

ما مردم یاس برنی معتقد هستیم که ایرانی الاصل هستیم. ما این مساله را حتی در کتاب های درسی خود هم آورده ایم و به فرزندانمان نیز آن را با افتخار می گوییم و آموزش می دهیم تا ان ها از سنین کودکی با آن آشنا شوند.

در خاتمه باید درباره ماجرای ایرانی الاصل بودن مردم این شهر یعنی شهر یاس برنی در مجارستان باید بگوییم که، افراد این قوم که در سراسر مجارستان به عنوان نماد تیز هوشی و انجام امور مالی شناخته می شوند از این که اجداد آن ها ایرانی اند و از شهر یزد هستند؛ افتخار می نمایند.

مختصری درباره شهر یاس برنی در مجارستان

همانطور که درباره شهر یاس برنی در مجارستان گفتیم، این شهر در در یاس ناتکون سُلنُک نهاده شده است. این شهر جمعیتی برابر با 27 هزار و 386 نفر می باشد. در شهر یاس برنی قبل تر ها به جای زبان مجارستانی مردم به شاخه ای مخصوص از زبان فارسی به نام ایرانی یاسی صحبت می نموده اند. این شهر هم اکنون یکی از خواهرخوانده های شهر یزد است و بر اساس آنالیز هایی که توسط کارشناسان انجام گرفته است، ریشه ژنتیکی مردم این شهر به مردم یزد در ایران می رسد. همانطور که چندین بار در متن نیز اشاره کردیم، در حدود 800 سال پیش و یا بیشتر که مغول ها به ایران و سرزمین های تحت الامر آن حمله کردند، قومی ایرانی به مجارستان کنونی مهاجرت کردند که امروزه به عنوان شهر یاس برنی شناخته می شوند.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: الی گشت
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5956

به "این قوم مجارستانی ادعا می نمایند که اجدادی ایرانی داشته اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این قوم مجارستانی ادعا می نمایند که اجدادی ایرانی داشته اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید