بازار دست بافته های داری در ایلام رونق می گیرد

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/ایلام نشست هم اندیشی تشکیل شبکه دست بافته های داری در ایلام با حضور عامل توسعه دست بافته های داری در جهاددانشگاهی استان برگزار گردید.

بازار دست بافته های داری در ایلام رونق می گیرد

به گزارش خبرنگاران، عبدالله احراری عامل توسعه دستبافته های داری در این نشست با اشاره به گستردگی شبکه دستبافته های داری، اظهار کرد: ما در این شبکه نمایندگانی در زمینه طراحی و تأمین نهادهای فراوری و فروش هم در داخل و خارج کشور داریم که می تواند در تحقق هدف ما در راه اندازی شبکه، بهبود کیفیت محصولات فراوریی و افزایش میزان فراوری مثمرثمر باشد.

وی با اینکه در استان ایلام در این زمینه زحمات بسیاری کشیده می گردد اما محصولات احتیاجمند کیفیت بیشتر هستند، گفت: برای موفقیت در کار تعامل سازنده تمام دستگاه های متولی ضروری است و باید نقش تسهیل گر داشته باشند.

احراری با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده شبکه مطابق استانداردها راه اندازی می گردد، توضیح داد: کسانی که در تأمین نهاده مشکل دارند را به سرشاخه های فراوری مواد اولیه متصل خواهیم کرد تا فراوری رونق پیدا کند و نهاد ها بدون واسطه به دست فراوری نماینده برسد.

وی توضیح داد: اگر به فراوری پشم که یکی از پتانسیل های استان است متمرکز شویم می تواند ارزش اضافه کرده بالایی ایجاد کنم و در کنار آن برای استان اشتغال زایی داشته باشد و در این راستا سرانه تعیین شده برای اشتغال در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی را به کارگیری کنیم.

عامل توسعه شبکه دستبافته های داری با بیان اینکه در بعضی از رشته ها باید تغییر کاربری جدید ایجادکنیم، گفت: حرکت به سمت طرح های نو و مدرن ضروری است و اگر در این زمینه ورود نکنیم حوزه بازار را به رقبا واگذار خواهیم کرد.

سیدغلامرضا حسینی رییس جهاددانشگاهی ایلام نیز اظهار کرد: ایجاد چنین شبکه هایی که با هماهنگی تمام اعضای کسب و کار یا سازمان برای هدفی تعیین شده است بازدهی فروش محصولات داری را بالا برده و از هدر رفتن سرمایه اقتصادی و معنوی جلوگیری خواهد نمود.

شکراله شیرخانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام، با بیان اینکه در استان پتانسیل های بالایی وجود درد که می توان از آنها بهره گرفت، گفت: بحث تسهیلگری یک رویکرد علمی است و قابلیت احیاء سیستم فعلی را دارد.

شیرخانی با تاکید بر اینکه توجه به فرصت های جاری بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: جهاددانشگاهی ایلام فرصت را غنیمت شمرده و در این راستا گام هایی برداشته است که می تواند کارساز باشد و یکی از مسائل استان که همان حلقه مفقوده اتصال به بازار و فروش است را حل نماید.

علی نجات دارابی رییس اتحادیه تعاونی های عشایری استان ایلام با اشاره به اینکه در گذشته رونق فراوری در دست بافته ها بسیار بود، گفت: ضروری است یک همدلی و کوشش جدی صورت پذیرد تا این محصول در قالب شبکه های دست بافته رونق پیشین خود را به دست آورد و حمایت شوند.

دارابی با اشاره به اهمیت تهیه پشم مورد احتیاج شبکه دست بافته ها، اظهار کرد: در زمینه جمع آوری پشم و ارائه به فراوری نمایندگان این سازمان تمام کوشش خود را خواهد نمود تا فراوری نمایندگان ایلامی بتوانند مواد اولیه مرغوب را با هزینه کمتر تهیه نمایند.

نورالدین محسنی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه کیفیت فراوریات استان ایلام نسبت به گذشته کاهش پیدا نموده است، گفت: در جهت افزایش کیفیت محصولات داری در کمترین زمان ممکن به فراوری نمایندگان از لحاظ پرداخت تسهیلات مساعدت لازم انجام گیرد.

محمد اوشنی مسئول طرح تکاپو در استان ایلام گفت: برندسازی نخ ریسی یکی از برنامه های در دست اقدام است، که میتواند افق روشنی را برای فراوری نمایندگان استان در پی داشته باشد.

کمال آزادی از پیشرانان دست بافته های داری استان ایلام با بیان اینکه در سال های اخیر فرش هم مانند سایر صنایع دستی مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: در گذشته برای رونق دادن به صنایع دستی دهکده های بسیاری در زمینه فراوری جاجیم و گیوه داشتیم که در حال حاضر هیچ خبری از این دهکده ها نیست و به دست فراموشی سپرده شده اند.

وی اضافه کرد: حوزه دست بافته های داری بسیار درآمد زا و احتیاجمند توجه بیشتر است، بر این اساس دولت باید در زمینه فراهم نمودن شرایط لازم در بازارهای منطقه به فراوری نمایندگان یاری کند که یکی از راه های یاری به فراوری نمایندگان ایجاد نمایشگاه های فصلی یا دائمی در کشورهای همسایه است که می تواند به رونق فراوری یاری بسزایی داشته باشد.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15153

به "بازار دست بافته های داری در ایلام رونق می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار دست بافته های داری در ایلام رونق می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید