بندر لنگه و رؤیای خط آهن

به گزارش بلاگ پو، کاظم گلخنی- خبرنگار:بندر لنگه در روزگاری نه چندان دور نگین بنادر ایران بود. تا اواخر حکومت قاجار، کشتی های اقیانوس پیمای اروپایی بخش عمده کالاهای خود را که از عمق اسکله مطلوبی برخوردار است.

بندر لنگه و رؤیای خط آهن

در این بندر تخلیه می کردند. این که چرا بعدها با قوانین سخت گمرکی در حکوت پهلوی اول و با بی توجهی مداوم دولت های وقت، تجارت و بازرگانی پررونق بندرلنگه از عظمت افتاد حکایت دردناکی است؛ اما فارغ از این مقدمه، زیرساخت های مناسب حمل ونقل ریلی، فرودگاه و جاده های ترانزیتی در دنیای امروز عامل توسعه بنادر نسل چهارمی است. این در حالی است که اتصال شبکه ریلی به بنادر جنوبی به ویژه هرمزگان چندان مطلوب نیست و به غیر از بندرعباس مابقی بنادر استان خطوط راه آهن ندارند.

خبر اتصال بندر لنگه به راه آهن از وعده های دولت وقت در سال 88 بود و وعده اتصال بندرعباس به بندر لنگه و سپس به بندر عسلویه با یک شبکه ریلی تا امروز بر زمین مانده است. نکته جالب توجه این که بندرعباس نیز به عنوان بزرگ ترین شهر بندری ایران چندان سودی از اتصال به راه آهن نبرده و عملاً بخش عمده جابه جایی کالا یعنی 80 درصد انتقال بار کشتی ها به وسیله کامیون ها انجام می گردد. از سوی دیگر در استان فارس هم چند طرح ریلی به کندی در حال اجراست که آن ها نیز به بندر لنگه ختم نمی شوند. راستا راه آهن شیراز - لار به اطراف بندرعباس ختم می گردد و پروژه احداث خطوط ریلی در دست اجرای استان فارس نیز به بندر عسلویه و سپس بوشهر ختم می گردد.

نکته این جاست که چرا بندر لنگه با جمعیت 160 هزار نفری که در راستا تردد بسیاری از گردشگران جزیره کیش است و در بخش ترانزیت خودرو، بالاترین عملکرد جابه جایی بندری را دارد توجیه مالی برای احداث راه آهن ندارد. بنا به اعلام قاسم عسگری نسب، مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه، طی یک ماه فروردین امسال، در مجموع یک میلیون و 267 هزار و 971 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر لنگه و بنادر تابعه آن در منطقه غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 71 درصدی داشته است. وی بندر لنگه را در زمینه ترانزیت خودرو دارای صندلی نخست در سطح بنادر کشور معرفی کرد. از طرفی کارشناسان دولتی معتقدند بنادر کوچک برای کسانی که سرمایه گذاری بزرگ می نمایند مالی نیست.

به همین دلیل برخورداری از زیرساخت حمل ونقل مدرن چند وجهی با هدف کاهش هزینه های تجارت و آوردن سرمایه گذران به بنادر کوچک حائز اهمیت است. موضوع مهم دیگر درباره آوردن ریل و راه آهن به بندر لنگه ضرورت ایجاد زیرساخت های مناسب است. باید محیط را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ تر آماده کرد و برای رسیدن به این مقصود باید رونق به بنادر کوچک بازگردانده گردد تا فعالیت مالی برای سرمایه گذار مقرون به صرفه باشد. به تعبیری دیگر، اگر زیرساخت ها مهیا گردد، انگیزه سرمایه گذار برای حضور و فعالیت در بنادر کوچک افزایش یافته و می تواند قدم بزرگی برای معیشت مردم و رونق مالی منطقه باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7255

به "بندر لنگه و رؤیای خط آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر لنگه و رؤیای خط آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید