جیمز کامرون؛ از عاشقانه تایتانیک تا خیال پردازی آواتار

به گزارش بلاگ پو، وب سایت دیجی کالا - علی برزین: وقتی یک نفر نقطه تلاقی علم و هنر می گردد از پس هر کار خارق العاده ای بر می آید. جیمز کامرون فیلم ساز، مهندس، پژوهشگر، فیلم نامه نویس و دوستدار محیط زیست، به نوعی Tech Guy (کسی که از علوم جدید سر در می آورد) دنیای سینما است؛ با دیجی کالا مگ و زندگی نامه جیمز کامرون (James Cameron) همراه باشید.

جیمز کامرون؛ از عاشقانه تایتانیک تا خیال پردازی آواتار

جیمز فرانسیس کامرون در 16 اوت 1954 در کپسوکاسینگ از توابع ایالت اُنتاریوی کانادا متولد شد. مادرش شرلی هنرمند بود و پدرش فیلیپ کامرون مهندس برق؛ حرفه های والدین به وضوح در شکل گیری روحیات و علایق جیمز موثر بودند. نیای بزرگ او در سال 1825 از اسکاتلند به ینگه دنیا مهاجرت کرد و خانواده خود را در آن جا شکل داد. جیمز در چیپاوای انتاریو بزرگ شد و همانجا ابتدایی را گذراند. وقتی 17 سال داشت به همراه خانواده اش در 1971 به کالیفرنیای آمریکا مهاجرت کرد.

از کودکی هوادار فیلم های علمی-تخیلی بود و آن طور که گفته شده بخش مهمی از آن دوران را به تماشای این نوع فیلم ها پرداخته. بعد از دبیرستان از فرط علاقه به علم و خیال در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به تحصیل فیزیک مشغول شد؛ طولی نکشید که دریافت فیزیک محض ارضای اش نمی نماید و به کمی انعطاف و تخطی از قوانین لایتغیر آن احتیاج دارد؛ اول رشته زبان انگلیسی را امتحان کرد ولی کمی بعد تحقیق رویاهای اش را در سینما پی گرفت و برای رسیدن به هدف از هیچ کاری روی گردان نبود؛ اوایل رانندگی کامیون می کرد تا بتواند هر طور شده سر صحنه فیلم برداری حاضر باشد.

کامرون نخستین فیلم خود را در 1978 میلادی ساخت؛ یک فیلم کوتاه در ژانر علمی-تخیلی با نام Xenogenesis. این فیلم رزومه خوبی شد تا بتواند در New World Pirctures مشغول به کار گردد؛ صاحب این شرکت کارگردان مشهور سینما، راجر کورمن (Roger Corman) بود. کامرون در نیو ورلد کارهای مختلفی انجام داد؛ از کارگردانی هنری در فیلم نبرد فراسوی ستاره ها (Battle Beyond the Stars) فراوری 1980 تا کارگردانی فیلم پیرانا 2: تخم ریزی (Piranha II: The Spawning) فراوری 1981.

فیلم های مهم

زندگی هنری کامرون در سال 1984 با نویسندگی و کارگردانی فیلم نابودگر (Terminator) فصلی نو به خود دید؛ این فیلم داستانی علمی-تخیلی را روایت می کرد که در آن روباتی (با بازی آرنولد شوارتزنگر) از آینده به حال سفر می نماید تا جلوی رهبر نهضت را بگیرد و مانع نبرد انسان ها و روبات ها گردد. نابودگر بسیار پیروز بود و به کامرون یاری کرد پروژه بعدی اش را کلید بزند: بیگانه (1979) با بازی به یادماندنی سیگرنی ویور در نقش یک قهرمان زن در فضا. این فیلم شروعگر فرنچایز بیگانه ها شد و دو قسمت اول آن را در سال های 1979 و 1986 خود کامرون نوشته و کارگردانی نموده. قسمت دوم فیلم در چندین بخش نامزد جایزه اسکار شد از جمله بهترین بازیگر زن برای ویور.

بعد از این پیروزیت بزرگ فیلم The Abyss را در سال 1989 کارگردانی کرد ولی نتوانست نظرها را به خود جلب کند. روند فیلم خسته نماینده بود و بیشتر در محفظه ای زیر آب می گذشت؛ حتی این خستگی بر عوامل فیلم خدمه هم اثر گذاشته بود. بعد از اکران فیلم، نه منتقدان و نه تماشاگران نظر مساعدی نداشتند و ماجرای فیلم را جذاب نیافتند. البته علی رغم این موضوع جلوه های بصری آن در زمان خود بی نظیر بود و به همین خاطر جایزه اسکار را در این بخش از آن خود کرد.

طی همکاری با سومین همسرش، کاترین بیگلو، کامرون به او در فراوری فیلم اکشن Point Break (1991) یاری کرد. این فیلم از نظر سینمایی بد نبود اما با اتمامش زندگی مشترک جیمز و کاترین را هم سرانجام داد. هرچند ظاهرا این جدایی تاثیر چندانی لااقل از نظر حرفه ای روی کامرون نداشت و همان سال یکی دیگر از پرفروش های تاریخ سینما را اکران کرد: نابودگر 2: روز قضا (Terminator 2: Judgment Day). فیلم بیش از 200 میلیون دلار فروخت و با جلوه های ویژه خارق العاده اش مرزها را جابه جا کرد. این فیلم، هم به دل تماشاگران نشست هم یکی از بازیگرانش به دل جیمز؛ او چند سال بعد با یکی از هنرپیشگان این فیلم (لیندا همیلتون) ازدواج کرد.

تایتانیک؛ عاشقانه ماندگار

کامرون با ادغام مسائل عشقی و جاسوسی فیلم نامه True Lies را نوشت و کارگردانی کرد. در این فیلم جیمی لی کرتیس و آرنولد شوارتزنگر بازی کردند. دروغ های حقیقی به صدر جدول فروش رسید، در سراسر دنیا به فروش 378 میلیون دلاری دست یافت و جایزه جلوه های ویژه اسکار را هم از آن خود کرد. جیمز کامرون در سال 1995 در تهیه نمایندگی و نویسندگی فیلم دیگر کاترین بیگلو به نام Strange Days همکاری کرد. این فیلم هم در ژانر علمی-تخیلی و هیجانی بود.

کامرون بعد از این فیلم هم و غم خود را معطوف به تصویر کشیدن داستان کشتی تایتانیک کرد؛ فیلمی که در آن رفت وبرگشت کلامی و بدنی دو عاشق، با بازی لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت، تماشاگر را با خود به عرشه کشتی محکوم به فنای تایتانیک می برد و او را تا غرق شدن کشتی بر جایگاه سینما میخکوب می نماید. جیمز کامرون برای بازآفرینی این فاجعه دریایی تاریخی، یک نسخه مشابه از تایتانیک به بلندای 236 متر ساخت و با بیش از 64 میلیون لیتر آب فیلم برداری را انجام داد. این فیلم حدود 200 میلیون دلار خرج برداشت، با مسائل متعددی روبرو شد، بارها تاخیر خورد تا جایی که خیلی از اهالی سینما عاقبت فیلم را مانند داستانی که روایت می کرد، غرق شدن می دانستند.

اما کامرون خلاف همه تردیدها را اثبات کرد و در دسامبر 1997 فیلم را به سینماها فرستاد. نقدهای فوق العاده با فروش بی نظیر همراه شدند تا تایتانیک اولین فیلمی در تاریخ باشد که به فروش 1 میلیارد دلاری می رسد و همزمان در 14 بخش، نامزد جایزه اسکار می گردد. جیمز کامرون سه اسکار بهترین کارگردان، بهتر تدوین و بهترین فیلم را دریافت کرد.

کامرون در این میان رویه یک طلاق و یک ازدواج بعد از هر فیلم را هم حفظ کرد و در سال 1999 از لیندا همیلتون جدا شد؛ یک سال بعد با سوزی ایمز که در تایتانیک بازی نموده بود ازدواج کرد.

سریال سازی در تلویزیون

کامرون بعد از تایتانیک به سراغ شخصیت های کمیک های مصور رفت و اول از همه مرد عنکبوتی را انتخاب کرد. قرار بود کار روی پروژه ای که منهم گولان در شرکت کنون فیلم توسعه داده بود انجام گردد. دیوید کوپ استخدام شد تا به یاری کامرون بیاید تا فیلم نامه را بنویسند. اما وقتی فیلم نامه تکمیل شد شرکت کلمبیا که لیسانس فیلم را در اختیار داشت تصمیم گرفت همه اعتبار را به کوپ بدهد و فقط نام او را به عنوان فیلم نامه نویس اعلام کند. علی رغم نارضایتی کامرون و چند تن دیگر مرد عنکبوتی نهایتا در 2002 به پرده سینما رسیدن و فقط نام دیوید کوپ را در اسامی پایانی خود نوشت.

کامرون که دستش از ساختن مرد عنکبوتی کوتاه مانده بود از سینما به تلویزیون رفت و یک سریال ابر قهرمانی به نام Dark Angel ساخت. ابر قهرمان این سریال یک زن بود و از این بابت توسط مجامع حامی تساوی جنسیتی مورد تقدیر نهاده شد. اما علی رغم این که طرفداران از فصل اول خوش شان آمده بود فصل دوم چنگی به دل نزد و فراوریش متوقف شد؛ البته کامرون شخصا یک قسمت پایانی دوبخشه و دوساعته برای آن ساخت تا کارش را نیمه کاره نگذاشته باشد.

مستندسازی

جیمز که خودش هم از همان اول مسحور داستان تایتانیک شده بود به یاری برادرش مایک سعی کرد فن آوری جدیدی ایجاد نمایند تا از آن برای فیلم برداری قسمت بعد از غرق شدن تایتانیک استفاده نمایند. نتیجه کار مستندی به نام Ghosts of the Abyss بود که در 2003 منتشر شد. بعد از ان دو مستند دیگر هم در 2005 ساخت: Volcanoes of the Deep و Aliens of the Deep.

آواتار

کامرون دست به انقلابی دیگر در دنیای جلوه های ویژه زد و با فیلم اکران فیلم آواتار در 2009 تصورها از آن چه ممکن است را تغییر داد. این فیلم درباره برخورد نیروهای آمریکایی با جمعیت یک سیاره دیگر بود. سم واشنگتین در فیلم آواتار نقش یک سرباز آمریکایی را دارد که سعی می نماید به جبهه مقابل (مردم سیاره بیگانه) یاری کند؛ در این حین به یکی از آن ها دل می بازد و داستان پیش می رود.

آواتار، تایتانیک را در جدول فروش پشت سر می گذارد و برای کامرون چندین جایزه از جشنواره های بین المللی به ارمغان می آورد؛ از جمله جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلم گلدن گلوب. در جشنواره اسکار نیز در نه زمینه نامزد می گردد ولی خیلی از آن ها را به همسرش سابق اش کاترین بیگلو با فیلم The Hurt Locker باخت؛ فیلم مهلکه بیگلو اسکارهای بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد.

پیروزیت بی نظیر آواتار، کامرون را بر آن داشت با توسعه بیشتر فن آوری های جلوه های ویژه آواتار 2 را هم بسازد. تاریخ پخش این فیلم دسامبر 2017 (آخر سال آینده میلادی) اعلام شده.

سفر به اعماق دریاها

کامرون در سال 2013 با زیردریایی خود موسوم به دیپ سی چلنجر اعماق دریاها را به چالش کشید. او گفت که می خواهد با این وسیله به عمیق ترین نقطه زمین در اقیانوس آرام برود. پیش از شروع تصمیم گرفت در سراسر آمریکا به مدارس و دانشگاه ها برود و تا می تواند در خصوص کارش به دانش آموزان آگاهی دهد: با تعریف کردن این ماجرا برای بچه مدرسه ای ها می توانیم به نسل آینده مهندسان، دانشمندان و پژوهشگران انگیزه دهیم. کامرون در انتهای سفر تاریخی اش دیپ سی چلنجر را به موسسه اقیانوس شناسی وود هول در ایالت ماساچوست آمریکا اهدا کرد. این سفر هیجان انگیز موضوع مستند دیگری شد به نام Deepsea Challenge 3D که جیمز آن را در سال 2014 منتشر کرد.

انرژی خورشیدی

جیمز کامرون با ترکیب عشق به دانش و فن آوری با علاقه به محیط زیست از شروع دهه 2010 میلادی کوشید شرکت فیلم سازی اش را تا حد ممکن سبز یا همان دوست دار محیط زیست کند. او این کار را با نصب صفحات عظیم خورشیدی در کنار استودیوی اش در ساحل منهتن کالیفرنیا شروع کرد و امیدوار است بتواند فرنچایز آواتار اولین فیلمی باشد که نیروی مورد احتیاجش را تماما از خورشید گرفته است.

کامرون در سال 2015 از پیشرفت جدید مجموعه اش در زمینه انرژی خورشیدی پرده برداشت و نمونه اولیه آفتابگردان خورشیدی را معرفی کرد. این دست آورد درواقع یک صفحه مدور بزرگ است که به تقلید از آفتابگردان، در طول روز جهت حرکت خورشید را دنبال می نماید و روی خود را هم راستا با آن تنظیم می نماید. این روش از صفحات ثابت خورشیدی که در بازه کوتاهی مستقیما رو به آفتاب قرار می گیرند پربازده تر است. اولین محل این نیروگاه خورشیدی در کنار مدرسه ملیبو در کالیفرنیا بود و نیروی مورد احتیاج آن را تامین می نماید.

زندگی شخصی

جیمز کامرون تا حال 5 بار ازدواج نموده؛ همسران او به ترتیب شارون ویلیامز (1978 تا 1984)، گیل هارد (1985 تا 1989)، کارگردان مشهور کاترین بیگلو (1989 تا 1991)، لیندا همیلتون (1997 تا 1999) و سوزی ایمز از سال 2000 تا کنون.

کامرون از 1991 با همیلتون مراوده شده؛ بعد از جدایی تا هشت ماه این اتفاق را اعلام ننموده بودند؛ کامرون در مراسم اسکار 1999 و در جریان پیروزیت های فیلم تایتانیک به رسانه ها گفت که از همیلتون جدا شده. کامرون طی این طلاق مجبور شد 50 میلیون دلار به او بدهد. همیلتون بعدها درباره علت طلاقش گفت که جیمز هیچ وقت با تمام وجود با او ازدواج نکرد و کار عشق واقعی او بود. کامرون بعد از ازدواج با ایمز صاحب سه فرزند، یک پسر و دو دختر شد؛ او در کشور نیوزلند زندگی می نماید، جایی که حین فیلم برداری آواتار شیفته طبیعتش شد و تصمیم گرفت همانجا سکونت کند.

کامرون از 1971 در ایالات متحده زندگی می نماید ولی هم چنان فقط شهروندی کانادا را دارد؛ او یک بار فرم درخواست شهروندی آمریکا را ارسال نموده ولی به گفته خودش بعد از پیروزی جورج دبلیو بوش در انتخابات آمریکا، دیگر این کشور را لایق شهروندی نداسته و درخواستش را پس گرفته است.

در سال 2013 یک هنرمند بریتانیایی به نام راجر دین علیه کامرون به دادگاهی در نیورک شکایت برد. دین، کامرون را به کپی عامدانه و آگاهانه، بهره برداری و انتشار تصاویر خودش متهم نموده بود. این تصاویر مربوط به فیلم آواتار می شدند و دین از دادگاه تقاضای غرامت 50 میلیون دلاری نموده بود؛ در نهایت دادگاه جیمز کامرون را مقصر نشناخت و چیزی عاید راجر دین نشد.

اما کامرون فیلم ساز، به جز مهندسی و علم اهل کسب وکار هم هست؛ او طی سالیان متمادی در زمینه های مختلف سرمایه گذاری نموده و آخرین بار در 2014 میلادی چند شرکت فعال در زمینه کشاورزی را به مبلغ 2٬7 میلیون دلار خرید. دارایی او تا 2016 میلادی حدود 1٬8 میلیارد دلار برآورد شده.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: برترین ها
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14441

به "جیمز کامرون؛ از عاشقانه تایتانیک تا خیال پردازی آواتار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز کامرون؛ از عاشقانه تایتانیک تا خیال پردازی آواتار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید