دانش آموختگان ایران شناسی به نهادهای فرهنگی و اجتماعی معرفی می شوند

به گزارش بلاگ پو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دانش آموختگان ایران شناسی به نهادهای فرهنگی و اجتماعی معرفی می شوند.

دانش آموختگان ایران شناسی به نهادهای فرهنگی و اجتماعی معرفی می شوند

فاطمه فریدی مجید، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایران شناسی با اشاره به مشغول بکار شدن دانش آموختگان رشته های ایران شناسی و نسخه شناسی در دانشگاه های مختلف کشور از جمله در جایگاه های علمی فرهنگی همانند دانشگاه ها، مراکز اسنادی و کتابخانه ها، موزه ها، آموزش و پرورش و بخش خصوصی گفت: از آنجایی که این افراد از استانهای مختلف هستند، بنیاد ایران شناسی این افتخار را دارد که بیش از 450 نفر را به استانها و سازمانهای مختلف راهنمایی نموده و با علم و تخصص کافی وارد این حوزه ها شده اند.

وی از ایجاد بنیاد ایران شناسی به عنوان یکی از اقدام های ارزشمند جمهوری اسلامی در شناساندن هر چه بهتر و بیشتر ایران در داخل و حتی به دنیایان نام برد و گفت: یکی از حوزه هایی که بنیاد از همان ابتدا روی آن برنامه ریزی داشته، بحث آموزش بود.

فریدی مجید اضافه نمود: ایران شناسی در کشورهای مختلف دنیا از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس از مدتها پیش آغاز شده و فعالیت ایران شناسان در دنیا مطرح بوده است. تحقیقات ایران شناسی مانند مصرشناسی و اسلام شناسی همیشه بازخورد دنیای داشته و ما به عنوان یک ایرانی به مواد و محتوای این تحقیقات و این که چه تصور و نگرشی نسبت به ایران در آنها وجود دارد، با دقت و علاقه می نگریم. دو قرن است که این تحقیقات در سراسر دنیا با تمرکز در اروپا انجام می گردد و این مساله، مقوله ای است که برای هر محقق بسیار مهم تلقی می گردد.

این محقق ایران شناسی گفت: فرق یک ایران شناس با محققان حوزه علوم انسانی در این است که ایران شناس نمی تواند به تاریخ نگاه تک بعدی داشته باشد. او همزمان به شرایط اجتماعی، هنری، جغرافیایی و طبیعی کشور نگاه دارد و دروسی که در بنیاد تدریس می گردد، براساس این محورها شکل گرفته اند.

وی اظهار داشت: در بنیاد ایران شناسی به تمام جنبه های جامعه ایرانی همانند هنر، معماری و جامعه شناسی توجه می گردد و این جنبه ها، رئوس درسهایی است که به دانشجویانی که در این بنیاد مشغول به تحصیل هستند، آموزش داده می گردد.

فریدی مجید اضافه نمود: بسیاری از تحقیقاتی که درباره ایران از سوی اندیشمندان خارجی در دنیا کار شده، معمولا همراه با نگاه سیاسی بوده و یکی از دغدغه های پژوهشگران و دردمندان ایران این بوده که بهتر است ایران را یک ایرانی بشناسد؛ چرا که وقتی بیرون از ایران بر روی یکی از آداب و رسوم ایرانی کار می گردد، آن را یا با جنبه اسلامی یا ایرانی یا مالی می بینند اما وقتی در داخل کشور هستید، اعتقاد و جو اجتماعی در وجود محقق جریان دارد و او همه مفاهیم را توامان در نظر دارد و به می تواند به مسایل مسلط تر باشد، به شرط این که ابزار آن تحقیق فراهم باشد.

وی اضافه نمود: در گذشته این ابزار وجود نداشته و به همین دلیل و با این احتیاج، بنیاد ایران شناسی شکل گرفت تا هم محققانی پرورش دهد که پژوهش نمایند و هم دانش آموختگانی پرورش دهد که علم روز ایران را بشناسند و بتوانند ایران را به دنیایان بشناسانند.

مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایران شناسی ادامه داد: بحث آموزش از اولویت های بنیاد بوده و در زمان شکل گیری مدت زمان طولانی صرف طراحی سرفصل ها شده است. در سال 1382 مجوز تشکیل دوره کارشناسی ارشد ایران شناسی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در این بنیاد ایجاد شد و سال تحصیلی 83 - 84 در سه گرایش تاریخ، ایران شناسی عمومی و آداب و رسوم و میراث فرهنگی 23 دانشجو مشغول به تحصیل شدند.

فریدی مجید ادامه داد: با توجه به اهمیت نسخه شناسی و نسخه در مطالعات ایران شناسی مقدمات ایجاد این رشته هم در بنیاد فراهم شد و نخستین گروه نسخه پژوهشی و نسخه شناسی و نسخه پردازی ایران شناسی را در مقطع کارشناسی ارشد گرفت و از 88-89 دانشجویانی در این رشته مشغول به تحصیل شدند. از سال 82 تا 90 دانش آموختگان کارشناسی ارشد در این رشته ها در چندین دوره وارد جامعه شدند و از سال 90 توانستیم مجوز برگزاری رشته ایران شناسی عمومی در مقطع دکتری را بگیریم.

وی گفت: از همان سال دانشجویانی در این رشته مشغول به تحصیل شدند و تا به امروز 440 نفر دانش آموخته رشته ایران شناسی در گرایش های مختلف و 16 نفر دانش آموخته دکترا و 80 نفر دانشجو مشغول به تحصیل داریم که از داخل و خارج از کشور مشغول آموزش هستند و برنامه داریم با توجه به احتیاجهای کشور در حوزه ایران شناسی بتوانیم گرایش ها و رشته هایی دیگر در مقطع دکترا را توسعه داده و ایران شناسان ایرانی را پرورش دهیم.

وی اضافه نمود: طبق تفاهم نامه ای که با دانشگاه شهید بهشتی داریم از خارج از کشور هم دانشجویانی در بنیاد ایران شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

فریدی مجید گفت: از بعد شکل گیری رشته ایران شناسی در بنیاد، چند دانشگاه از جمله دانشگاه تهران، میبد یزد و گیلان و...هم توانستند با گرفتن سرفصل ها رشته های ایران شناسی و نسخه شناسی را در مقاطع ارشد و دکترا دایر نمایند.

فریدی مجید گفت: از آنجایی که رشته ایران شناسی در بنیاد، یک رشته بین رشته ای است، بنابر این بود که از ظرفیت تمام دانشگاه ها استفاده کنیم و از متخصصان هر حوزه برای تدریس به بنیاد دعوت می شوند.

وی در این باره اینکه دولت در جلوگیری از فرار مغزها چه نقشی دارد، گفت: فرار مغزها یک موضوع جامع الاطراف است و موضعی نیست که یک سازمان و نهاد مانع و یا موجب اشاعه آن گردد و در عین حال باید به تاثیر عوامل خانوادگی، تحصیلی، شغلی و مالی در این امر اشاره نمود. یکی از اهداف ما این بود که احساس می کردیم بسیاری از علاقمندان به تحقیق درباره ایران برای تحصیل به موسسات ایران شناسی و یا مطالعات شرق شناسی سایر کشورها مراجعه می نمایند که بنیاد زمینه آن را فراهم نموده و این افراد به جای مهاجرت می توانند در داخل کشور در این زمینه مشغول به تحصیل شوند.

وی اضافه نمود: فرصت های شغلی در بنیاد ایران شناسی وجود دارد و کسانی که با توجه به تخصص خود می توانند شغل بدست بیاورند و این مساله از عوامل بازدارنده مهاجرت است. لذا یکی از مراکزی که به این امر یاری می نماید، بنیاد ایران شناسی است که حدود 20 شعبه در استانها دارد و بسترهای شغلی خوبی را نیز فراهم نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 68867

به "دانش آموختگان ایران شناسی به نهادهای فرهنگی و اجتماعی معرفی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموختگان ایران شناسی به نهادهای فرهنگی و اجتماعی معرفی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید