دستبند اسرارآمیزی که 40هزار سال پیش ساخته شده!

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: دیرینه شناسان یک دستبند سنگی در غار دنیسوا (Denisova) در کوه آلتای سیبری کشف کردند. این دستبند قدیمی ترین جواهری است که تا کنون پیدا شده است و تصور می گردد توسط گونه منقرض شده ای از انسان های باستان به نام دنیسووا (Denisovans) ساخته شده باشد.

دستبند اسرارآمیزی که 40هزار سال پیش ساخته شده!

بررسی عمیق این دستبند نشان داده که 40 تا 50هزار سال قدمت دارد. دقت و پیچیدگی این دستنبند دانسته های ما از نیاکان ماقبل تاریخمان را به چالش می کشد. احتمالا آن ها پیشرفته تر از آن چیزی بودند که تا به حال می دانستیم.

روش ها و ابزارهایی که برای ساخت این دستبند استفاده شده است، مشخصه دوره پارینه سنگی نیستند. در ساخت آن نشانه هایی از مته زنی سریع و استفاده از سوهانی شبیه به ابزار های مدرن مشاهده می گردد. هم چنین سنگ سبزرنگ با استفاده از پوست و چرمی جلا داده شده که سطوح دباغی مختلفی داشته اند.

طراحی پیچیده این قطعه جواهر که امروزی به نظر می رسد، مدت هاست که همه کارشناسان را مبهوت نموده است. دو قطعه ای که دانشمندان کشف کردند، 0.9 سانتیمتر ضخامت و 2.7 سانتیمتر عرض دارد. آن ها تخمین زدند که قطر این دستبند 7 سانتیمتر بوده است. آن ها همچنین سوراخی به قطر 0.8 سانتیمتر در آن یافتند. کارشناسان بعد از بررسی دقیق دستبند دریافتند که مته ای که این سوراخ را ایجاد نموده با سرعت زیاد و حداقل نوسان می چرخیده است. این فناوری پیچیده، اگر چه امروزه عادی است، اما برای زمانی که دستبند ساخته شده، بیش از حد پیشرفته بوده است.

سطح خارجی در نزدیکی سوراخ صیقل داده شده است. کارشناسان معتقدند که از یک ماده ارگانیک نرم برای صیقل دادن این قسمت استفاده شده است. این نشان می دهد که دستبند یک بند چرمی داشته که به نوعی طلسم سنگین متصل بوده است. همچنین موقعیت قسمت صیقلی به تشخیص بالا و پایین دستبند یاری نموده و می توان نتیجه گرفت که برای استفاده دست راست ساخته شده است. فرضیه های اولیه این بود که آثار چنین پیشرفته ای اولین بار 12هزار سال پیش در دوران نوسنگی ساخته شده باشند.

این دستبند سنگی از جنس کلریت است و رنگ سبز جذابی دارد. نکته قابل توجه این است که کلریت در جایی که این دستبند کشف شده پیدا نمی گردد، یعنی از فاصله بیش از 240کیلومتری به این منطقه وارد شده است. این دستبند زیر نور آفتاب می درخشد و پرتو های خورشید را منعکس می نماید. در شب نیز، زیر نور آتش به رنگ سبز تیره در می آید.

نادر بودن سنگ و پیچیدگی ساخت نشان می دهد که این کالای بسیار ارزشمندی بوده که به طور خاص برای یک شاهزاده خانم ماقبل تاریخ یا زنی متعلق به طبقه بالای جامعه ساخته شده است. کارشناسان معتقندند این دستبند زیبا و شکننده فقط در مراسم خاص پوشیده می شده است. علاوه بر این، مردم باستان جواهرات را با خواص جادویی مرتبط می دانستند؛ بنابراین این دستبند اهمیت خاصی برای پوشنده آن داشته است.

غار دنیسووا علاوه بر این که یک مقصد گردشگری است، از اهمیت دیرینه شناسی زیادی برخوردار است و آثار باستانی زیادی در آن کشف شده است. این غار در فاصله 150کیلومتری از جنوب بارنائول در روسیه واقع شده است. طی سال ها، بقایای بسیاری از گونه های منقرض شده در آن کشف شده است. از جمله کرگدن پشمالو و ماموت پشمالو و 66 پستاندار دیگر و 50 نوع پرنده مختلف.

اما هیجان انگیزترین کشف، بقایای گونه های اولیه انسان به نام دنیسووا است. این گونه هم با نئاندرتال ها و هم با انسان نوین فرق داشت. بقایای این گونه انسان باستانی فقط در این غار کشف شده است. اما تجزیه و تحلیل DNA آن ها را در سراسر سیبری و حتی جنوب شرقی آسیا قرار می دهد. یعنی DNA دنیسووا ها در ژنوم انسان های مدرنی که متعلق به این مناطق هستند یافت می گردد.

علاوه بر دستبند، دانسمندان یک تکه استخوان انگشت یک دختر از گونه دنیسووا را کشف کردند. بررسی DNA نشان داد که این دختر 7 یا 8 ساله بوده است. همچنین در سال 2000، دو دندان از یک فرد جوان متعلق به همین گونه کشف شد. درمورد خصوصیات بدنی دنیسووا ها اطلاعات زیادی در دست نیست. تا کنون فقط یک استخوان انگشت پا، یک استخوان انگشت دست و دو دندان کشف شده است. با وجود اینکه آن ها یک گونه باستانی هستند که تصور می گردد کاملا پیشرفته بوده باشند. اگر این دستبند توسط آن ها ساخته شده باشد، قطعا دانسته های ما از آن ها دچار چالش می گردد.

منبع: unbelievable-facts

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14654

به "دستبند اسرارآمیزی که 40هزار سال پیش ساخته شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستبند اسرارآمیزی که 40هزار سال پیش ساخته شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید