چگونه بدون هواپیما دور دنیا را بگردیم: راهنمای جامع سفر زمینی و دریایی

به گزارش بلاگ پو، در عصری که سرعت و راحتی، معیارهای اصلی سفر مدرن را تعریف می‌کنند، انتخاب آگاهانه برای کنار گذاشتن هواپیما ممکن است یک تصمیم رادیکال به نظر برسد. چرا کسی باید در دنیایی که می‌توان در چند ساعت از قاره‌ای به قاره دیگر پرید، خود را به مسیرهای طولانی زمینی و دریایی محدود کند؟ پاسخ در یک فلسفه عمیق‌تر نهفته است: این انتخاب صرفاً یک محدودیت نیست، بلکه یک رویکرد کاملاً جدید به جهانگردی و کشف جهان است.

چگونه بدون هواپیما دور دنیا را بگردیم: راهنمای جامع سفر زمینی و دریایی

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

این رویکرد با عنوان «سفر آهسته» (Slow Travel) شناخته می‌شود، مفهومی که فراتر از انتخاب وسیله نقلیه است و یک ذهنیت را نمایندگی می‌کند. سفر آهسته بر «کیفیت» به جای «کمیت» تمرکز دارد. به جای تیک زدن نام مقاصد در یک فهرست بلندبالا، این سبک از سفر به معنای غوطه‌وری عمیق در یک مکان، درک ریتم زندگی روزمره مردم آن، و ایجاد ارتباطات معنادار و انسانی است. این نگرش، سفر را از یک محصول مصرفی که به سرعت خریداری و تمام می‌شود، به یک تجربه دگرگون‌کننده و ماندگار تبدیل می‌کند. این مقاله، راهنمای جامعی برای ورود به این دنیای شگفت‌انگیز است؛ از داستان‌های الهام‌بخش پیشگامانی چون ثور پدرسن که نزدیک به یک دهه را صرف سفر بدون پرواز به تمام کشورهای جهان کرد، تا راهنماهای عملی برای عبور از اقیانوس‌ها با کشتی‌های باری و رویارویی با چالش‌های واقعی که در این مسیر وجود دارد.

هنر سفر آهسته: مزایای عمیق کنار گذاشتن پرواز

انتخاب سفر زمینی و دریایی، مجموعه‌ای از مزایای عمیق را به همراه دارد که در سفرهای سریع هوایی به ندرت یافت می‌شوند. این مزایا از درک فرهنگی گرفته تا سلامت روان و پایداری زیست‌محیطی را در بر می‌گیرند.

غوطه‌وری واقعی در فرهنگ‌ها: فراتر از جاذبه‌های توریستی

سفر آهسته به مسافر اجازه می‌دهد تا از مسیرهای توریستی کلیشه‌ای و از پیش تعیین‌شده خارج شود و زندگی را از نگاه مردم محلی تجربه کند. این به معنای کشف بازارهای محلی، یافتن بهترین قهوه‌خانه شهر که پاتوق اهالی است و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانوادگی به جای زنجیره‌های بزرگ بین‌المللی است. این نوع سفر، فضایی برای تبادل فرهنگی واقعی ایجاد می‌کند و با شکستن موانع میان مسافر و میزبان، به درک و احترام متقابل می‌انجامد. همان‌طور که توربیورن «ثور» پدرسن، که تمام کشورهای جهان را بدون پرواز پیمود، دریافت، پروژه او به سرعت از یک «پروژه بازدید از کشورها» به یک «پروژه ملاقات با مردم» تبدیل شد، زیرا این مردم هستند که به یک سرزمین معنا و هویت می‌بخشند.

ارتباط با تداوم جهان: خاطره‌ای پیوسته از سفر

اد گیلسپی، یکی دیگر از جهانگردان بدون پرواز، به نکته‌ای کلیدی اشاره می‌کند: «خاطره بصری پیوسته از سفر». برخلاف پرواز که جهان را به مجموعه‌ای از نقاط گسسته و بی‌ارتباط با یکدیگر تبدیل می‌کند، سفر زمینی و دریایی به مسافر اجازه می‌دهد تا تغییر تدریجی و آرام مناظر، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و حتی طعم غذاها را با تمام وجود حس کند. این تداوم، درکی عمیق‌تر و واقعی‌تر از جغرافیای جهان و ارتباط میان مکان‌های مختلف ایجاد می‌کند و سفر را به یک روایت پیوسته و معنادار تبدیل می‌نماید.

کاهش استرس و بازیابی سلامت روان

سفر سریع با برنامه‌های فشرده و ضرب‌الاجل‌های سخت، سیستم عصبی را در حالت آماده‌باش و «حرکت» دائمی نگه می‌دارد. در مقابل، سفر آهسته به بدن و ذهن اجازه می‌دهد تا آرام بگیرند، خود را با محیط جدید تنظیم کنند و از لحظه حال لذت ببرند. این رویکرد با حذف برنامه‌ریزی‌های سفت و سخت، فضا را برای کنجکاوی، خلاقیت، شگفتی‌های غیرمنتظره و لذت‌های ناب باز می‌کند. رهایی از این فشارها می‌تواند تأثیرات بلندمدت مثبتی بر سلامت روان داشته باشد و از استرس مزمن که منجر به افزایش فشار خون و مشکلات دیگر می‌شود، جلوگیری کند.

سفر پایدار: هدیه‌ای به سیاره زمین

شاید ملموس‌ترین مزیت سفر بدون پرواز، تأثیر مثبت آن بر محیط زیست باشد. صنعت هوانوردی به تنهایی مسئول نزدیک به 2٪ از کل انتشار کربن سالانه ناشی از فعالیت‌های انسانی است. داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که انتخاب‌های زمینی به مراتب پاک‌تر هستند. به عنوان مثال، یک قطار ملی در بریتانیا به طور متوسط حدود 35 گرم دی‌اکسید کربن معادل (

CO2e) به ازای هر کیلومتر برای هر مسافر منتشر می‌کند، در حالی که این رقم برای یک پرواز داخلی به 246 گرم می‌رسد. این بدان معناست که ردپای کربن سفر با قطار تنها 14٪ یک پرواز مشابه است. این تفاوت در مسیرهای بین‌المللی مانند قطار یورواستار به اوج خود می‌رسد، که تنها 6 گرم

CO2e در هر کیلومتر-مسافر منتشر می‌کند، در مقایسه با 255 گرم برای یک پرواز کوتاه.

این انتخاب، فراتر از یک تصمیم شخصی برای کسب تجربه، یک اقدام معنادار زیست‌محیطی با تأثیرات قابل اندازه‌گیری است. این رویکرد، فرهنگ مصرف‌گرایی در سفر را به چالش می‌کشد و مسافران را به سمت حمایت از اقتصادهای محلی و کاهش تولید زباله سوق می‌دهد. مسافران آهسته به طور طبیعی به سمت گزینه‌های کم‌کربن‌تر مانند قطار، اتوبوس، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کشیده می‌شوند. این تغییر رفتار نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را مستقیماً کاهش می‌دهد، بلکه با تشویق به اقامت طولانی‌تر در یک مکان، از پدیده «ابرگردشگری» (Overtourism) و مشکلات ناشی از آن مانند تولید انبوه زباله و فشار بر اکوسیستم‌های محلی جلوگیری می‌کند.

شیوه حمل‌ونقل

میزان انتشار CO2e (گرم در هر کیلومتر-مسافر)

پرواز کوتاه (داخلی)

255

خودروی بنزینی (تک سرنشین)

192

پرواز طولانی

150

اتوبوس

105

خودروی برقی

53

قطار ملی

41

قطار بین‌المللی (یورواستار)

6

منبع داده‌ها:

جعبه‌ابزار جهانگرد بدون مرز: راهنمای عملی برنامه‌ریزی

سفر به دور دنیا بدون هواپیما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تحقیق گسترده و انعطاف‌پذیری بالا است. این بخش به ابزارها و دانش عملی مورد نیاز برای این ماجراجویی می‌پردازد.

طراحی مسیر: هنر ممکن ساختن غیرممکن‌ها

اولین قدم، تحقیق جامع در مورد مسیر است. باید از باز بودن مرزهای زمینی و مهم‌تر از آن، امکان عبور با حمل‌ونقل عمومی اطمینان حاصل کرد. برای مثال، مرز زمینی بین ترکیه و ارمنستان بسته است، هرچند پرواز بین دو کشور برقرار است. چالش بزرگ بعدی، ویزا است. بسیاری از کشورها که در فرودگاه ویزای توریستی صادر می‌کنند، برای ورود از مرزهای زمینی نیازمند ویزایی هستند که باید از قبل تهیه شود. این فرآیند می‌تواند هفته‌ها به طول انجامد، بنابراین تحقیق و اقدام زودهنگام کاملاً حیاتی است. در نهایت، با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها، باید برای اتفاقات غیرمنتظره آماده بود. همانطور که ماجراجویان باتجربه می‌گویند، سفر خود بهترین معلم است و اشتباهات بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند یادگیری هستند.

حمل‌ونقل زمینی: قطار، اتوبوس، دوچرخه و فراتر از آن

برای سفرهای ریلی، وب‌سایت Seat61.com که توسط کارشناس قطار، مارک اسمیت، اداره می‌شود، یک منبع بی‌نظیر و جامع است. این سایت نه تنها اطلاعات عملی در مورد مسیرها، زمان‌بندی و نحوه خرید بلیط را ارائه می‌دهد، بلکه بر تجربه و لذت سفر با قطار تمرکز دارد. برای رزرو بلیط در اروپا، پلتفرم‌هایی مانند

Rail Europe و Trainline بسیار کارآمد هستند. در زمینه سفر با اتوبوس، شرکت‌هایی مانند

Flixbus شبکه‌های گسترده‌ای در سراسر جهان دارند و گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شوند. برای ماجراجویانی که با وسیله نقلیه شخصی یا دوچرخه سفر می‌کنند، وب‌سایت‌هایی مانند

Bikepacking.com منابع ارزشمندی برای یافتن مسیرهای مناسب و نکات فنی ارائه می‌دهند.

عبور از اقیانوس‌ها: ماجراجویی در آب‌های آزاد

عبور از پهنه‌های آبی عظیم، یکی از بزرگترین چالش‌ها و در عین حال، یکی از منحصربه‌فردترین تجربیات سفر بدون پرواز است.

  • سفر با کشتی‌های باری (Freighter Travel): این روش، یکی از اصیل‌ترین راه‌ها برای عبور از اقیانوس‌هاست. مسافران معمولاً در کابین‌های راحت اقامت دارند و فرصت غذا خوردن با کاپیتان و افسران کشتی را پیدا می‌کنند. هزینه این سفرها به طور متوسط بین 100 تا 150 یورو در روز است که شامل سه وعده غذا و محل اقامت می‌شود. با این حال، رزرو این سفرها ساده نیست. پس از همه‌گیری کووید-19، بسیاری از خطوط کشتیرانی جایگاه مسافر را حذف کردند، هرچند برخی از آنها در حال بازگرداندن این امکان هستند. به دلیل تقاضای بالا و ظرفیت بسیار محدود، رزرو باید از مدت‌ها قبل انجام شود؛ برای مثال، بسیاری از مسیرها برای سال 2026 از هم‌اکنون در حال تکمیل ظرفیت هستند. آژانس‌های تخصصی مانند

    Cargo Ship Voyages و Freighter Trips می‌توانند در این فرآیند پیچیده به مسافران کمک کنند.

  • کشتی‌های کروز جابجایی (Repositioning Cruises): اینها سفرهای یک‌طرفه‌ای هستند که کشتی‌های کروز برای تغییر منطقه فعالیت فصلی خود انجام می‌دهند، برای مثال از دریای کارائیب به مدیترانه در فصل بهار. این سفرها فرصتی عالی و اغلب بسیار اقتصادی برای عبور از اقیانوس اطلس یا آرام هستند و جایگزین مناسبی برای کشتی‌های باری محسوب می‌شوند. وب‌سایت‌هایی مانند

    RepositioningCruise.com به طور تخصصی این نوع سفرها را فهرست می‌کنند.

منبع

نوع منبع

حوزه پوشش

نکته کلیدی

Seat61.com

راهنمای جامع

سفر ریلی جهانی

دایرةالمعارف سفرهای ریلی با تمرکز بر تجربه سفر

Byway Travel

آژانس مسافرتی

تورهای بدون پرواز در اروپا

اولین آژانس 100% بدون پرواز جهان، متخصص در طراحی سفر

Cargo Ship Voyages

آژانس تخصصی

سفر با کشتی باری جهانی

متخصص در رزرو سفرهای طولانی دریایی با کشتی‌های کانتینری

Flixbus

پلتفرم رزرو

اتوبوس‌های اروپا و جهان

شبکه گسترده و اقتصادی برای سفرهای زمینی بین‌شهری و بین‌المللی

FerryHopper

پلتفرم رزرو

کشتی‌ها و فرابرها

ابزار مقایسه و رزرو مسیرهای دریایی، به ویژه در مدیترانه

Kiwi.com

پلتفرم رزرو

حمل‌ونقل ترکیبی

امکان ترکیب بلیط‌های قطار و اتوبوس از شرکت‌های مختلف

پیشگامان عصر جدید: داستان کسانی که راه را پیمودند

سفر جهانی بدون پرواز، بیش از آنکه یک سفر توریستی باشد، یک آزمون استقامت انسانی و یک پروژه جامعه‌شناختی است. داستان پیشگامان این عرصه نشان می‌دهد که موفقیت در آن نه به پول و تجهیزات، بلکه به مهارت‌های نرم، تاب‌آوری ذهنی و توانایی برقراری ارتباط انسانی بستگی دارد.

توربیورن «ثور» پدرسن و حماسه ده ساله او

پروژه «روزی روزگاری یک حماسه» (Once Upon a Saga) که توسط ثور پدرسن دانمارکی اجرا شد، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های مدرن این نوع سفر است. او با هدف بازدید از 203 کشور جهان در یک سفر پیوسته و بدون استفاده از هواپیما، با بودجه روزانه 20 دلار و شرط اقامت حداقل 24 ساعت در هر کشور، راهی این ماجراجویی شد. سفری که قرار بود چهار سال طول بکشد، به دلیل چالش‌های بی‌شمار از جمله مشکلات ویزا، ناآرامی‌های سیاسی و همه‌گیری جهانی کووید-19، نزدیک به ده سال به طول انجامید.

فلسفه اصلی او در شعارش خلاصه می‌شد: «غریبه، دوستی است که هنوز ملاقات نکرده‌ای». این سفر به او ثابت کرد که برخلاف تصویرسازی رسانه‌ها، 99٪ مردم دنیا تنها در تلاش برای یک زندگی عادی هستند و جهان مکانی بسیار دوستانه‌تر و مهمان‌نوازتر از تصورات ماست. پدرسن چهار ویژگی کلیدی را برای موفقیت در چنین سفری ضروری می‌داند: هوش اجتماعی، سرسختی، توانایی حل مسئله و سازگاری. موفقیت او در عبور از تمام کشورهای آفریقا بدون پرداخت حتی یک دلار رشوه یا دریافت کمک از یک راننده تاکسی محلی در کامرون درست در لحظه‌ای که از فرط خستگی و ناامیدی قصد تسلیم شدن داشت ، نمونه‌هایی از کارایی این مهارت‌ها در عمل هستند. با این حال، او به «نیمه تاریک» این دستاورد نیز اشاره می‌کند: فداکاری‌های شخصی عظیم، از جمله از دست دادن یک دهه از زندگی در کنار خانواده و همسرش، و این واقعیت تلخ که شاید فرصت تشکیل خانواده را برای همیشه از دست داده باشد.

گراهام هیوز و اد گیلسپی

پیش از پدرسن، گراهام هیوز بریتانیایی اولین فردی بود که توانست بدون پرواز از تمام کشورهای به رسمیت شناخته شده جهان بازدید کند و نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت نماید. سفر او که چهار سال و سی و یک روز به طول انجامید، پر از فراز و نشیب بود؛ از دستگیری در کیپ ورد و کنگو گرفته تا تجربه مهمان‌نوازی باورنکردنی در ایران. بزرگترین چالش لجستیکی او رسیدن به جزیره سیشل بود که به دلیل خطر دزدان دریایی سومالی، هیچ کشتی‌ای حاضر به انتقال او نبود.

اد گیلسپی نیز سفر 381 روزه خود را با هدف «کشف دوباره رمانتیسم و ماجراجویی سفر زمینی» به انجام رساند. نکات برجسته سفر او شامل عبور 16 روزه از اقیانوس آرام با یک کشتی باری از نیوزلند به مکزیک و ماجراجویی در بیابان گوبی مغولستان بود. این تجربیات، حسی از «انزوا و آزادی فوق‌العاده» و قرار گرفتن در مکانی «بکر و دست‌نخورده توسط مدرنیته» را برای او به ارمغان آورد. این سفرها ثابت می‌کنند که سرمایه اصلی یک جهانگرد زمینی، نه حساب بانکی‌اش، بلکه توانایی او در تعامل انسانی و حل خلاقانه مشکلات است؛ این یک تغییر پارادایم از سفر به عنوان یک «کالای قابل خرید» به سفر به عنوان یک «مهارت اکتسابی» است.

رویارویی با واقعیت: چالش‌های سفر زمینی و دریایی

با وجود تمام جذابیت‌ها، سفر بدون پرواز با چالش‌های واقعی و گاه طاقت‌فرسایی همراه است که نیازمند آمادگی ذهنی و عملی است.

موانع جغرافیایی بزرگ: جایی که جاده‌ها تمام می‌شوند

برخی نقاط در کره زمین وجود دارند که عبور زمینی از آنها تقریباً غیرممکن است. معروف‌ترین آنها «شکاف دارین» (Darién Gap) است؛ یک منطقه 160 کیلومتری از باتلاق و جنگل انبوه بین پاناما و کلمبیا که بزرگراه پان-آمریکن را قطع می‌کند. هیچ جاده‌ای در این منطقه وجود ندارد و به دلیل حضور گروه‌های مسلح، عبور از آن بسیار خطرناک است. تنها راه عبور، استفاده از قایق‌های خصوصی است که بین دو کشور تردد می‌کنند. اقیانوس آرام بزرگترین مانع برای یک دور کامل زمینی به حساب می‌آید، زیرا هیچ سرویس کشتی‌رانی مسافری منظمی بین آسیا/استرالیا و قاره آمریکا وجود ندارد. عبور از تنگه برینگ نیز به دلیل نبود جاده و نیاز به مجوزهای خاص، عملاً ناممکن است. در آفریقا نیز، عبور از صحرای بزرگ یک چالش لجستیکی عظیم است که نیازمند ویزاهای متعدد و آمادگی برای شرایط سخت زیرساختی و امنیتی است.

پیچ‌وخم‌های بوروکراتیک و انسانی

کاغذبازی در مرزها یکی از واقعیت‌های روزمره این نوع سفر است. عبور از یک مرز می‌تواند یک روز کامل به طول انجامد و داشتن کپی‌های متعدد و محضری از مدارک ضروری است. بیماری نیز در سفرهای طولانی اجتناب‌ناپذیر است و مسافران باید برای شرایط اضطراری پزشکی آماده باشند، زیرا بسیاری از بیمه‌های مسافرتی استاندارد، سفرهای بلندمدت را پوشش نمی‌دهند. در زمینه ایمنی، اگرچه جهانگردان باتجربه معتقدند دنیا امن‌تر از تصورات ماست ، اما اقدامات احتیاطی مانند اعتماد به غریزه، داشتن یک «کلمه رمز» خانوادگی برای شرایط خطر، و استفاده از ابزارهای ردیابی GPS ضروری هستند.

مدیریت هزینه‌ها: واقعیت بودجه در سفر طولانی

سفر زمینی طولانی‌مدت لزوماً ارزان‌تر از سفر هوایی نیست، بلکه ساختار هزینه‌های آن کاملاً متفاوت است. در حالی که یک سفر یک ساله دور دنیا با پرواز به طور متوسط بین 20,000 تا 30,000 دلار هزینه دارد ، بودجه سفر زمینی مدل دیگری دارد. بسیاری از جهانگردان زمینی که با وسیله نقلیه شخصی سفر می‌کنند، بودجه‌ای بین 1500 تا 2500 دلار در ماه برای دو نفر را گزارش می‌دهند. این هزینه با پخت‌وپز شخصی، کمپینگ رایگان در طبیعت (wild camping) و پرهیز از رستوران‌های گران به دست می‌آید. بزرگترین هزینه متغیر در این مدل، سوخت است و انتخاب یک وسیله نقلیه با مصرف بهینه می‌تواند هزاران دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

این دو سبک سفر، دو مدل اقتصادی کاملاً متفاوت را نمایندگی می‌کنند. سفر هوایی مبتنی بر مدل «پرداخت به ازای هر سفر» (Pay-per-trip) است که شامل هزینه بالای بلیط‌های هواپیما و هزینه‌های روزانه بالا در مقاصد توریستی (هتل، رستوران) می‌شود. در مقابل، سفر زمینی (Overlanding) مبتنی بر مدل «سرمایه‌گذاری اولیه برای کاهش هزینه‌های جاری» است. در این مدل، هزینه بالای خرید و تجهیز یک وسیله نقلیه جایگزین هزینه بلیط‌های متعدد هواپیما می‌شود. اما این وسیله نقلیه، همزمان نقش حمل‌ونقل و اقامتگاه را ایفا کرده و با فراهم کردن امکان کمپینگ رایگان و پخت‌وپز، هزینه‌های جاری روزانه را به شدت کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری: سفری که شما را برای همیشه تغییر می‌دهد

در نهایت، دستاورد یک سفر طولانی و آهسته فراتر از دیدن جهان است؛ این یک سفر عمیق به درون است. این تجربه به مسافر، خودکفایی، استقلال و توانایی سازگاری با شرایط غیرمنتظره را می‌آموزد. همانطور که ثور پدرسن پس از یک دهه سفر می‌گوید: «من امروز به خاطر این سفر این کسی هستم که هستم... نمی‌خواهم بدون چیزهایی باشم که در این مسیر یاد گرفتم». این سفرها فرد را با انسانیت مشترک در سراسر کره زمین روبرو می‌کنند و این باور را تقویت می‌نمایند که با وجود تمام تفاوت‌ها، مردم در همه جا مهربان و یاری‌رسان هستند.

آینده این نوع سفر با چالش‌ها و فرصت‌هایی روبروست. از یک سو، پیچیده‌تر شدن قوانین مرزی و بوروکراسی ممکن است این سفرها را دشوارتر کند. از سوی دیگر، رشد آگاهی‌های زیست‌محیطی و ظهور ابزارها و جوامع آنلاین حامی سفر آهسته ، می‌تواند این مسیر را برای نسل‌های آینده هموارتر سازد.

برای تجربه جادوی سفر آهسته، لازم نیست زندگی خود را برای یک دهه متوقف کنید. می‌توان با «ماجراجویی‌های کوچک» (Microadventures) آغاز کرد: سفرهای کوتاه، محلی و ارزان که همچنان هیجان‌انگیز، چالش‌برانگیز و پاداش‌دهنده هستند. این مقاله دعوتی است برای برداشتن اولین قدم، هرچند کوچک، به سوی کشف دوباره جهان در مقیاسی انسانی، زمینی و معنادار.

انتشار: 16 تیر 1404 بروزرسانی: 16 تیر 1404 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28769

به "چگونه بدون هواپیما دور دنیا را بگردیم: راهنمای جامع سفر زمینی و دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بدون هواپیما دور دنیا را بگردیم: راهنمای جامع سفر زمینی و دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید