راهنمای آوینیون: سفری از پایتخت مسیحیت قرون وسطی تا قلب تپنده پرووانس
به گزارش بلاگ پو، آوینیون، شهری که در آغوش پیچوخمهای رود رون و محصور در میان باروهای قدرتمند قرون وسطایی آرمیده، با دو روح متفاوت در قلب پرووانس نفس میکشد. از یک سو، این شهر سنگینی تاریخ و مذهب را بر دوش میکشد؛ شهری که روزگاری پایتخت جهان مسیحیت بود و هنوز هم ابهت آن دوران را در هر گوشه و کنارش به نمایش میگذارد. از سوی دیگر، آوینیون یک مرکز پرجنبوجوش، آفتابگیر و مدرن برای زندگی و هنر پرووانسی است که با کافههای شلوغ و بازارهای رنگارنگش، بازدیدکنندگان را مجذوب خود میکند.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
درک عمیق آوینیون در گرو فهم این تضاد پویاست؛ شهری که یک موزه ایستا و بیروح نیست، بلکه تاریخ آن، صحنهای زنده برای فرهنگ معاصرش، بهویژه فستیوال جهانی آوینیون، فراهم آورده است. کاخ پاپها، این دژ عظیم، تنها یک یادگار تاریخی نیست، بلکه یکی از اصلیترین مکانهای برگزاری رویدادهای هنری امروز است. خیابانهایی که زمانی مسیر عبور پاپها و کاردینالها بودند، در ماه ژوئیه به صحنهای برای اجراهای خودجوش و پرشور گروههای تئاتر فستیوال «آف» تبدیل میشوند. در این مقاله، سفری جامع را از قرن چهاردهم پرآشوب تا بازارهای شلوغ و کافههای امروزی آوینیون آغاز میکنیم و به کاوش در تاریخ، معماری، هنر، غذا و سبک زندگی این شهر منحصربهفرد میپردازیم.
عصر طلایی: آوینیون، پایتخت جهان مسیحیت
دوران اقامت پاپها در آوینیون، که نزدیک به 70 سال به طول انجامید، یکی از مهمترین و در عین حال بحثبرانگیزترین دورههای تاریخ کلیسای کاتولیک است. این دوره که با انتقال مقر پاپ از رم به آوینیون در سال 1309 آغاز شد، شهر را به مرکز قدرت، ثروت و فرهنگ در اروپای قرون وسطی تبدیل کرد.
انتقال از رم: بحران سیاسی و انتخاب یک پاپ فرانسوی
در اوایل قرن چهاردهم، شهر رم درگیر آشوبهای سیاسی و جنگهای داخلی میان خاندانهای قدرتمند بود که اداره کلیسا را برای پاپها تقریباً غیرممکن میساخت. این بحران با درگیری شدید میان فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه، و پاپ بونیفاس هشتم به اوج خود رسید. فیلیپ که به دنبال تأمین مالی جنگهایش از طریق اخذ مالیات از کلیسا بود، با مقاومت پاپ مواجه شد و این کشمکش در نهایت به انتخاب یک پاپ فرانسوی، برتران دو گو، با نام کلمنت پنجم، منجر شد. کلمنت پنجم که تمایلی به رویارویی با خشونت و هرجومرج رم نداشت، در سال 1309 مقر پاپی را به آوینیون منتقل کرد و در ابتدا به عنوان مهمان در صومعه دومینیکنها اقامت گزید.
چرا آوینیون؟
انتخاب آوینیون دلایل استراتژیک متعددی داشت. این شهر در آن زمان بخشی از خاک فرانسه نبود، بلکه به واسالهای پاپ تعلق داشت و این امر نوعی استقلال را برای دستگاه پاپی فراهم میکرد. از نظر جغرافیایی، آوینیون نسبت به رم به مرکز جهان مسیحیت در قرن چهاردهم نزدیکتر بود و در محل تلاقی مسیرهای تجاری و ارتباطی مهمی از طریق رودخانههای رون و دورانس قرار داشت که آن را به ایتالیا، اسپانیا و شمال اروپا متصل میکرد. در سال 1348، پاپ کلمنت ششم رسماً شهر را خریداری کرد و جایگاه آن را به عنوان ملک مستقیم پاپ تثبیت نمود.
«اسارت بابلی» و انقلاب اداری
این دوره در تاریخ کلیسا به «اسارت بابلی پاپها» مشهور شد، عبارتی که فرانچسکو پترارک، شاعر نامدار ایتالیایی، برای نخستین بار به کار برد و آوینیون را «فاضلابی که تمام پلیدیهای جهان در آن جمع میشود» توصیف کرد. از آنجا که هر هفت پاپ رسمی این دوره و اکثریت قاطع کاردینالها فرانسوی بودند، این تصور به وجود آمد که دستگاه پاپی به ابزاری در دست پادشاهی فرانسه تبدیل شده است؛ امری که اقتدار جهانی کلیسا را تضعیف کرد و به نارضایتی در انگلستان و امپراتوری مقدس روم دامن زد.
با این حال، این روایت از فساد و انحطاط، تنها یک روی سکه است. دوره آوینیون همزمان شاهد یک انقلاب اداری و مالی بیسابقه در تاریخ کلیسا بود. دستگاه پاپی از یک تشکیلات خانوادگی به یک بوروکراسی پیچیده و کارآمد تبدیل شد. «اتاق رسولی» (Camera Apostolica) به یک وزارتخانه مالی قدرتمند بدل گشت و برای اولین بار، دفاتر حسابداری دقیقی برای ثبت درآمدها و هزینهها ایجاد شد؛ سطحی از سازماندهی که به مراتب فراتر از سیستم موجود در رم بود. این تمرکزگرایی اداری برای مدیریت ثروت عظیم کلیسا، تأمین مالی جنگها در ایتالیا و پرداخت هزینههای سرسامآور ساخت کاخ پاپها ضروری بود. تعداد کارکنان دستگاه پاپی از 200 نفر در اواخر قرن سیزدهم به بیش از 500 نفر، به علاوه هزاران کارمند غیرروحانی، افزایش یافت. این دوگانگی، یعنی انحطاط معنوی در کنار مدرنیزاسیون اداری، میراث پیچیده دوره آوینیون را شکل میدهد.
بازگشت به رم و انشقاق بزرگ
در نهایت، عواملی چون تمایل به اتحاد دوباره با کلیسای ارتدکس و این باور ریشهدار که جایگاه واقعی پاپ در کنار مقبره سن پیتر است، پاپ گریگوری یازدهم را بر آن داشت تا در سال 1377 به رم بازگردد. اما مرگ او در سال بعد، کلیسا را در بحرانی عمیقتر فرو برد. با انتخاب یک پاپ ایتالیایی در رم، کاردینالهای فرانسوی این انتخاب را نپذیرفتند و پاپ رقیبی را در آوینیون برگزیدند. این رویداد که به «انشقاق بزرگ غرب» (Great Schism) معروف شد، جهان مسیحیت را برای دههها به دو اردوگاه متخاصم تقسیم کرد و «ضدپاپهایی» چون کلمنت هفتم و بندیکت سیزدهم از آوینیون به حکومت خود ادامه دادند.
پاپ | دوران پاپی |
کلمنت پنجم (Clement V) | 1305-1314 |
ژان بیست و دوم (John XXII) | 1316-1334 |
بندیکت دوازدهم (Benedict XII) | 1334-1342 |
کلمنت ششم (Clement VI) | 1342-1352 |
اینوسنت ششم (Innocent VI) | 1352-1362 |
اوربان پنجم (Urban V) | 1362-1370 |
گریگوری یازدهم (Gregory XI) | 1370-1378 |
میراثی از سنگ و افسانه: نمادهای جاودان آوینیون
شکوه و قدرت آوینیون در قرن چهاردهم، در قالب بناهای تاریخی باشکوهی که هنوز هم بر شهر مسلط هستند، جاودانه شده است. این سازهها نه تنها شاهکارهای معماری گوتیک و رمانسک به شمار میروند، بلکه هر یک داستانی از ایمان، قدرت، نبوغ و حتی تقابل انسان با طبیعت را روایت میکنند.
کاخ پاپها: دژ گوتیک ایمان و قدرت
کاخ پاپها (Palais des Papes) بدون شک نماد اصلی آوینیون و بزرگترین کاخ گوتیک در سراسر جهان است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بنای عظیم که هم یک دژ مستحکم و هم یک کاخ مجلل بود، در دو مرحله اصلی ساخته شد.
کاخ قدیم (Palais Vieux): فاز اول ساختوساز تحت نظارت پاپ بندیکت دوازدهم (1334-1342)، که شخصیتی زاهد و جدی داشت، توسط معماری به نام پیر پواسون (Pierre Poisson) اهل میرپوآ انجام شد. این بنا که بر خرابههای کاخ اسقفی پیشین ساخته شد، سازهای مستحکم و تقریباً عاری از تزئینات بود که بیشتر به یک قلعه نظامی شباهت داشت تا یک کاخ.
کاخ جدید (Palais Neuf): مرحله دوم ساختوساز در دوران پاپ کلمنت ششم (1342-1352)، که به ولخرجی و تجملگرایی شهرت داشت، توسط معمار ژان دو لوور (Jean de Louvres) به اجرا درآمد. در این فاز، بناهایی چون کلیسای بزرگ کلمانتین به طول 52 متر، برج جامه و سایر بخشها اضافه شدند که مساحت کاخ را دو برابر کرد.
هنر و تزئینات: فضای داخلی کاخ با نقاشیهای دیواری (فرسکو) گرانبهایی از استادان بزرگ ایتالیایی همچون سیمونه مارتینی و ماتئو جووانتی تزئین شده بود که متأسفانه بخش بزرگی از آنها از بین رفته است. با این حال، فرسکوهای باقیمانده در کلیساهای کوچک سن مارسیال و سن ژان، گواهی بر نوآوریهای هنری جووانتی در طبیعتگرایی و چهرهنگاری است. کتابخانه پاپها در این کاخ با بیش از 2000 جلد کتاب، بزرگترین کتابخانه اروپا در آن زمان بود و اندیشمندانی چون پترارک را به خود جذب میکرد.
تاریخ پرفراز و نشیب: پس از بازگشت پاپها به رم، کاخ رو به زوال نهاد. این بنا مدتی به عنوان زندان ضدپاپ بندیکت سیزدهم مورد استفاده قرار گرفت ، در جریان انقلاب فرانسه غارت و به صحنه کشتار بدل شد و در دوران ناپلئون به پادگان نظامی و زندان تبدیل گشت. این کاربری نظامی هرچند آسیبهای بیشتری به بنا وارد کرد، اما بقای فیزیکی آن را تضمین نمود. سرانجام در سال 1906، کاخ به یک موزه ملی تبدیل شد. امروزه بازدیدکنندگان میتوانند با استفاده از تبلتهای «هیستوپد» (HistoPad) و فناوری واقعیت افزوده، شکوه و جلال قرن چهاردهمی کاخ را بازسازی شده ببینند.
پل آوینیون: آوازی در چهار طاق
پل سن بنزه (Pont Saint-Bénézet)، که بیشتر با نام پل آوینیون شناخته میشود، داستانی از افسانه، نبوغ مهندسی و نبرد با طبیعت است.
افسانه سن بنزه: طبق افسانهها، در سال 1177 چوپان جوانی به نام بنزه ادعا کرد که از سوی خداوند مأمور شده تا پلی بر روی رودخانه خروشان رون بسازد. اسقف و مردم شهر که او را دیوانه میپنداشتند، به تمسخر از او خواستند تا تختهسنگ عظیمی را بلند کرده و به داخل رودخانه بیندازد. بنزه با کمک نیرویی الهی این کار را انجام داد و همگان را به ساخت پل متقاعد کرد.
اهمیت تاریخی و تخریب: این پل با 22 طاق سنگی و طولی نزدیک به 920 متر، یک شاهکار مهندسی در قرن دوازدهم بود. به عنوان تنها پل سنگی بر روی رود رون میان لیون و دریای مدیترانه، این سازه آوینیون را به یک قطب تجاری حیاتی تبدیل کرد و مدتها پیش از ورود پاپها، ثروت و قدرت را برای شهر به ارمغان آورد. با این حال، رود رون که هم خالق ثروت شهر بود و هم ویرانگر آن، با طغیانهای سهمگین خود بارها به پل آسیب رساند. در قرن هفدهم، هزینههای گزاف تعمیرات، شهر را به ستوه آورد و پل برای همیشه رها شد. امروزه تنها چهار طاق از آن و کلیسای کوچک سن نیکولا بر روی یکی از پایهها باقی مانده است.
ترانه مشهور «روی پل آوینیون»: این ترانه که شهرتی جهانی دارد، برخلاف تصور عموم، چندان قدیمی نیست و در قرن نوزدهم از طریق یک اپرت محبوبیت یافت. مورخان معتقدند که با توجه به عرض کم پل (حدود 4 متر)، رقصیدن به صورت دایرهای
روی (sur) آن غیرممکن بوده و به احتمال زیاد مردم در جزیره بارتلاس که زیر پل قرار داشت و محل تجمع و تفریح بود، زیر (sous) پل میرقصیدند.
فراتر از کاخ: حصارهای قرون وسطایی و قلب تاریخی شهر
باروها: حصارهای مستحکم شهر به طول 4.3 کیلومتر که توسط پاپها ساخته شدند، هنوز هم مرکز تاریخی شهر (intra-muros) را در آغوش گرفتهاند. این دیوارها دو هدف اصلی داشتند: دفاع در برابر مهاجمان و محافظت از شهر در برابر طغیانهای ویرانگر رود رون.
کلیسای جامع نوتردام دِ دوم: کلیسای جامع رمانسک شهر که قدمت آن به پیش از دوران پاپها میرسد، در مجاورت کاخ قرار دارد. چشمگیرترین ویژگی آن، مجسمه طلاکاریشده مریم مقدس است که در قرن نوزدهم بر فراز برج آن نصب شده و بر شهر مینگرد.
میدان ساعت (Place de l'Horloge): این میدان که در محل فروم رومی باستان قرار دارد، قلب تپنده و مرکز اجتماعی آوینیون است. با وجود ساختمان شهرداری و اپرای قرن نوزدهمی، کافهها و رستورانهای متعدد، و چرخوفلک زیبای سبک بل اپوک، این میدان همواره سرشار از زندگی و جنبوجوش است.
کانون فرهنگ و هنر: از نقاشان پاپ تا صحنه جهانی تئاتر
آوینیون تنها یک شهر تاریخی نیست؛ بلکه یک کانون فرهنگی زنده است که میراث هنری آن از کارگاههای نقاشی دوران پاپها تا صحنههای جهانی تئاتر امروز امتداد دارد. این شهر همواره محل تلاقی و تنشهای سازندهای بوده که به خلق آثاری منحصربهفرد منجر شده است.
مکتب آوینیون: تلاقی شمال و جنوب در هنر
حضور دربار پاپ، آوینیون را به یک مرکز بینالمللی تبدیل کرد و هنرمندان بسیاری را از سراسر اروپا، بهویژه ایتالیا و فلاندر (بلژیک امروزی)، به این شهر کشاند. این همنشینی منجر به پیدایش یک سبک هنری متمایز در قرن چهاردهم و پانزدهم شد که به «مکتب آوینیون» شهرت یافت.
سبک هنری: این مکتب حاصل تلفیق سنتهای هنری ایتالیا (بهویژه سیهنا) و فلاندر بود. هنرمندان این مکتب، ابهت، ظرافت و تکنیکهای سایهروشن (
chiaroscuro) هنر ایتالیایی را با خطوط دقیق، واقعگرایی شدید و توجه به جزئیات نقاشی شمال اروپا درآمیختند. این تنش خلاق میان دو سبک قدرتمند، به نوآوری انجامید و سبکی ترکیبی و جدید پدید آورد که نقشی کلیدی در شکلگیری «سبک گوتیک بینالمللی» ایفا کرد.
آثار و هنرمندان برجسته: شاهکار این مکتب، تابلوی «پیهتا ویلنوو-له-آوینیون» است که اغلب به هنرمندی به نام آنگران کوارتون (Enguerrand Quarton) نسبت داده میشود. این اثر با نمایش حزن عمیق و واقعگرایی نافذ خود، نمونهای برجسته از دستاوردهای این مکتب است. اثر مهم دیگر کوارتون، «تاجگذاری مریم باکره»، نیز تأثیرات عمیق هنر ایتالیایی و فلاندر را به نمایش میگذارد.
موزه پتی پاله: بهترین مکان برای تماشای آثار مکتب آوینیون، موزه پتی پاله (Musée du Petit Palais) است. این موزه که در کاخ سابق یک کاردینال قرار دارد، مجموعهای استثنایی از بیش از 300 نقاشی ایتالیایی پیش از رنسانس (معروف به «بدویها») و مجسمههای مکتب آوینیون را در خود جای داده است. آثاری از بوتیچلی و کارپاچو از جمله گنجینههای این موزه هستند که با همکاری موزه لوور به نمایش درآمدهاند.
جهان یک صحنه است: فستیوال آوینیون
شهرت جهانی آوینیون در عصر حاضر، بیش از هر چیز مدیون فستیوال تئاتر آن است که هر سال در ماه ژوئیه، شهر را به یک صحنه نمایش عظیم تبدیل میکند. این فستیوال نیز محصول یک تنش خلاق میان دو جریان متفاوت است.
فستیوال «این» (In): فستیوال رسمی در سال 1947 توسط ژان ویلار، کارگردان و بازیگر نامدار فرانسوی، بنیان نهاده شد. او که برای اجرا در حیاط افتخار (Cour d'honneur) کاخ پاپها دعوت شده بود، به جای آثار شناختهشده، سه نمایشنامه کمتر دیدهشده را به روی صحنه برد و به این ترتیب، رسالت فستیوال را به عنوان محلی برای نمایش آثار نوآورانه و چالشبرانگیز تثبیت کرد. فلسفه ویلار، ایجاد یک «تئاتر مردمی» برای جذب مخاطبان جوان و جدید بود.
فستیوال «آف» (Off): در سال 1966، آندره بندتو، به عنوان یک حرکت اعتراضی و آلترناتیو، فستیوال «آف» را پایهگذاری کرد. برخلاف فستیوال «این» که ساختاری رسمی و گزینشی دارد، «آف» یک پلتفرم باز و بدون متصدی است که هر گروهی از هر کجای جهان میتواند در آن به اجرا بپردازد. این رقابت و تضاد میان جریان رسمی و جریان خودجوش، انرژی و تنوع بینظیری را به وجود میآورد که مشخصه اصلی فستیوال آوینیون است. امروزه، فستیوال «این» حدود 40 نمایش رسمی و فستیوال «آف» بیش از 1000 گروه نمایشی را در بیش از 100 مکان مختلف در سراسر شهر میزبانی میکند.
میراث یهودیان پاپ
تاریخ آوینیون با سرنوشت جامعه یهودی آن نیز گره خورده است؛ جامعهای که در شرایطی متناقض و پر از تنش، فرهنگی منحصربهفرد را پدید آورد.
پناهگاهی منحصربهفرد: در قرن چهاردهم، هنگامی که یهودیان از پادشاهی فرانسه اخراج شدند، پاپها به آنها در قلمرو خود، یعنی کومتات ونسن و آوینیون، پناه دادند. این یهودیان که به «یهودیان پاپ» (
Juifs du Pape) مشهور شدند، تحت حمایت نسبی کلیسا قرار گرفتند. پاپ کلمنت ششم به طور مشخص در دوران شیوع طاعون سیاه از آنها در برابر آزار و اذیت محافظت کرد.
زندگی در «کاریِر»ها: این حمایت اما بهایی داشت. از قرن پانزدهم، یهودیان مجبور شدند در محلههای محصور و جداگانهای به نام «کاریِر» (carrière) زندگی کنند که شبها درهای آن قفل میشد. این محلهها که معادل گتوهای ایتالیایی بودند، در چهار شهر آوینیون، کارپانترا، کاوایون و لیل-سور-لا-سورگ قرار داشتند. بقایای کاریِر آوینیون هنوز در اطراف میدان اورشلیم (Place de Jérusalem) و خیابان ژاکوب قابل مشاهده است.
میراث فرهنگی: این وضعیت پارادوکسیکال (حمایت در عین محدودیت) موجب شکلگیری یک فرهنگ و زبان متمایز یهودی-پرووانسی شد که با سایر سنتهای یهودی تفاوت داشت. کلیسای کارپانترا که در سال 1367 ساخته شده، قدیمیترین کنیسه فعال در فرانسه است و کنیسه آوینیون نیز که در قرن نوزدهم بازسازی شده، بر روی پایههای قرون وسطایی خود قرار دارد. این جامعه سرانجام با انقلاب فرانسه در سال 1791 به شهروندی کامل دست یافت.
طعم پرووانس: سفری در آشپزخانه آوینیون
آشپزی آوینیون و منطقه پرووانس، بازتابی از تاریخ، جغرافیا و فرهنگ غنی این سرزمین است. طعم غذاها و شرابهای این منطقه، خود داستانی از آفتاب مدیترانه، نفوذ پاپها و میراث کشاورزی آن را روایت میکند.
از بازار تا بشقاب: عطرهای آشپزی محلی
آشپزی پرووانسی بر پایه مواد اولیه ساده، تازه و باکیفیت استوار است.
مواد اولیه پرووانسی: ارکان اصلی این آشپزی را روغن زیتون، سیر، سبزیجات آفتابخورده (گوجهفرنگی، کدو، بادمجان) و گیاهان معطر (herbes de Provence) مانند رزماری و آویشن تشکیل میدهند. استفاده از روغن زیتون به جای کره، مشخصه اصلی این آشپزی جنوبی و مدیترانهای است که آن را از آشپزی شمال فرانسه متمایز میکند.
غذاهای محلی: از جمله غذاهای نمادین این منطقه میتوان به «راتاتویی» (Ratatouille)، خوراک سبزیجات مشهور جهانی ؛ «تاپِناد» (Tapenade)، خمیری لذیذ از زیتون، کیپر و ماهی آنچوی ؛ و «آیولی» (Aïoli)، سس مایونز غلیظ با طعم قدرتمند سیر که همراه با ماهی و سبزیجات سرو میشود، اشاره کرد. خوراک بره محلی به نام «دوب آوینیونز» (Daube avignonnaise) نیز از غذاهای سنتی این شهر است.
شیرینیها و دسرها: در میان شیرینیجات، «کالیسون» (Calissons)، شیرینی بادامیشکل از شهر اکس-آن-پرووانس، میوههای شکری (candied fruit) که یکی از تخصصهای اصلی پرووانس است، و «پاپالین دِ آوینیون» (Papalines d'Avignon)، شکلاتهای کوچک صورتیرنگ با مغز لیکور پونه کوهی، شهرت دارند. این نامها خود گواهی بر تاریخ پاپی شهر هستند.
تجربه بازار: خرید روزانه از بازارهای محلی، بخشی جداییناپذیر از زندگی در آوینیون است. بازار سرپوشیده «لِ هال» (Les Halles) با 40 غرفه متنوع و دیوار سبز نمادینش، قلب تپنده این فرهنگ غذایی است.
شراب پاپ: شاتونوف-دو-پاپ و تاکستانهای رون
مشهورترین محصول این منطقه، شرابی است که نام و تاریخش مستقیماً با دوران پاپها گره خورده است.
ریشههای پاپی: ارتباط عمیق میان دوره پاپی آوینیون و مشهورترین شراب منطقه، یعنی شاتونوف-دو-پاپ (Châteauneuf-du-Pape)، انکارناپذیر است. پاپها، بهویژه ژان بیست و دوم، اقامتگاه تابستانی خود را در این منطقه بنا کردند و به طور فعال به توسعه و بهبود تاکستانهای محلی پرداختند. این شراب به زودی به «شراب پاپ» (Vin du Pape) شهرت یافت.
قلعه و نام: قلعه ویرانشده قرن چهاردهمی که توسط پاپ ژان بیست و دوم ساخته شد، نام خود را به این منطقه و شراب آن بخشیده است (شاتونوف-دو-پاپ به معنای «قلعه جدید پاپ» است) و امروزه به عنوان نماد آن شناخته میشود.
اولین AOC فرانسه: شاتونوف-دو-پاپ از نظر تاریخی اهمیت ویژهای دارد، زیرا در سال 1936 به عنوان اولین «منطقه با اصالت کنترلشده» (Appellation d'Origine Contrôlée - AOC) در فرانسه به ثبت رسید و استانداردهای کنترل کیفیت شراب را در این کشور پایهگذاری کرد.
ویژگیها: این شراب عمدتاً قرمز (93-94٪ تولید) و پرمایه است. ویژگی منحصربهفرد آن، امکان استفاده از ترکیبی از 13 نوع انگور مختلف (اگرچه گرناش، سیره و مورودر اصلیترینها هستند) و خاک خاص منطقه است که با سنگریزههای گرد و بزرگ به نام «گاله روله» (galets roulés) پوشیده شده است. این سنگها در طول روز گرمای خورشید را جذب کرده و در شب به ریشهها منتقل میکنند و به رسیدن کامل انگورها کمک میکنند.
آوینیون امروز: هنر زندگی در جنوب فرانسه
آوینیون امروزی شهری است که در آن آرامش زندگی پرووانسی با انرژی یک مرکز فرهنگی جهانی در هم آمیخته است. این شهر با حفظ هویت تاریخی خود، امکانات و سبک زندگی مدرنی را ارائه میدهد که آن را به مقصدی جذاب برای زندگی، تحصیل و گردشگری تبدیل کرده است.
آهنگ زندگی
سبک زندگی در آوینیون، همچون دیگر شهرهای جنوب فرانسه، آرام و بدون شتاب است (la belle vie). زندگی روزمره حول محور فعالیتهای اجتماعی و لذتهای خوراکی میچرخد؛ از نوشیدن قهوه در کافههای میدان ساعت (Place de l'Horloge) گرفته تا خرید روزانه از بازارهای محلی. این شهر با وجود جاذبههای توریستی فراوان، توانسته است حس و حال یک شهر خودمانی و تاریخی را برای ساکنانش حفظ کند.
شهری برای هنر و فرهنگ
هویت آوینیون به عنوان یک شهر هنری، فراتر از فستیوال تابستانی آن است. این شهر در تمام طول سال با موزههای متعدد مانند موزه کالوه (Musée Calvet) و کلکسیون لامبرت (Lambert Collection)، گالریهای هنری، و اجراهای تئاتر و موسیقی، فضایی فرهنگی و پویا را برای ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم میکند. این فضای فرهنگی، یکی از دلایل اصلی جذب بازنشستگان و هنرمندان به این شهر است.
زندگی مدرن در شهری تاریخی
آوینیون از نظر امکانات مدرن نیز شهری توسعهیافته است. هزینه زندگی در آن نسبت به پاریس مقرونبهصرفهتر است، هرچند قیمت مسکن در داخل دیوارهای شهر (intra-muros) میتواند بالا باشد. یکی از بزرگترین مزایای آوینیون، اتصال آن به شبکه قطار پرسرعت فرانسه (TGV) است که پاریس را در کمتر از سه ساعت در دسترس قرار میدهد و با وجود حس و حال یک شهر استانی، آن را به خوبی به سایر نقاط اروپا متصل میکند. با این حال، زندگی در این شهر چالشهای خود را نیز دارد؛ برای مثال، تازهواردان، اعم از مهاجران و دانشجویان، ممکن است با بوروکراسی پیچیده اداری فرانسه روبرو شوند و یادگیری زبان فرانسه برای ادغام کامل در جامعه ضروری است.
نقش دانشگاه و کاوش در اطراف
دانشگاه آوینیون (Université d'Avignon) یکی از موتورهای اصلی اقتصاد و پویایی فرهنگی شهر است. این دانشگاه با ایجاد ارتباط قوی میان مراکز تحقیقاتی و کسبوکارهای محلی، به نوآوری و رشد اقتصادی منطقه کمک میکند و با جذب دانشجویان از سراسر جهان، به فضای جوان و پرانرژی شهر میافزاید.
علاوه بر این، آوینیون پایگاهی عالی برای کاوش در دیگر نقاط زیبای پرووانس است. روستاهای خوشمنظره منطقه لوبِرون (Luberon) مانند گورد (Gordes)، روسیلون (Roussillon) و مِِنِرب (Ménerbes)، و همچنین روستاهای منطقه آلپیل (Alpilles) مانند لِ بو-دو-پرووانس (Les Baux-de-Provence) به راحتی از آوینیون قابل دسترسی هستند. گورد، که بر فراز صخرهای قرار گرفته، پناهگاه هنرمندانی چون شاگال و وازارلی بوده و روسیلون با صخرههای اخراییرنگش شهرت دارد. این تعامل میان زندگی شهری در آوینیون و طبیعت و روستاهای اطراف، یکی از جذابیتهای اصلی زندگی در این منطقه است.
نتیجهگیری: میراث پایدار یک شهر پاپنشین
آوینیون، شهری است که سفر در آن، سفری در طول تاریخ است؛ از یک سکونتگاه استراتژیک رومی تا پایتخت قدرتمند مسیحیت در قرن چهاردهم و سرانجام، تجسم امروزی آن به عنوان یک مرکز فرهنگی جهانی. منحصربهفرد بودن آوینیون در پیوند ناگسستنی میان گذشته و حال آن نهفته است. سنگهای کاخ پاپها، طاقهای شکسته پل سن بنزه و باروهای باستانی، تنها یادگارهای تاریخی برای تماشا نیستند؛ آنها روح و ساختار شهر را تشکیل میدهند و همچنان به زندگی، هنر و هویت آن شکل میبخشند.
نشستن در کافهای در میدان ساعت، در حالی که سایه عظیم کاخ پاپها در نزدیکی احساس میشود، بهترین تصویر برای درک این شهر است: شهری با دو روح که برای همیشه در قلب پرووانس در هم تنیدهاند و داستانی بینظیر از قدرت، ایمان، هنر و لذت زندگی را روایت میکنند.